97 442 läst · 462 svar
97k läst
462 svar
Kostnad för att ställa bil på grannens mark
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 908 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 908 inlägg
Absolut är det den som vill använda annans mark som ska ta kontakt, men om den inte gör det så hade jag pratat med denne istället för skicka brev.. det känns som om det finns något annat som gör att dom inte kan prata med varandra..H HEM2121 skrev:
Nu är ju detta i juridikdelen av forumet, så då väljer väl de flesta att diskutera de juridiska aspekterna, inte hur mycket hyfs folk har.
Det är väl ständigt återkommande här, att det nästan alltid verkar saknas något sånt här i början, och därför slutar det med en fråga här.
Det är väl ständigt återkommande här, att det nästan alltid verkar saknas något sånt här i början, och därför slutar det med en fråga här.
För att man ska kunna ta ut parkeringsavgift måste det skyltas, det är det första.
Men sen undrar man varflr hon själv atällwr bilen dör när hon har en egen parkering???
Lpt gästerna stå där när de kommer,vflr att geannen ska kunna ta ut avgift för dem måste han skylta.
Eller så ställer de sig någon annanstans
Betala inte fakturan!
Men sen undrar man varflr hon själv atällwr bilen dör när hon har en egen parkering???
Lpt gästerna stå där när de kommer,vflr att geannen ska kunna ta ut avgift för dem måste han skylta.
Eller så ställer de sig någon annanstans
Betala inte fakturan!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 908 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 908 inlägg
Ja, det är mycket möjligt, TS släkting ”glömmer” bort brev, man respekterar inte grannen och grannens tomt, grannen har kanske sagt till ett antal gånger. Vi vet inte hela bakgrunden, inget som TS informerar om. Dock har grannen varit samarbetsvillig och snäll med att ge dem ett halvår att lösa parkering på annat sätt, i annat fall vill grannen ha betalt.R Rejäl skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Tyckte det var tydligt att marken hon parkerade på inte var grannens somt, utan att tomt i detta enstaka fall inte gick ut till gata. Eller tolkade jag något fel här? Isf borde marken vara allmänning. Men ett tips till granne är annars att arrendera eller köpa den smutt från kommunen eller samfällighet så att den blir egen mark. Alternativt öppna egna tomten helt mot gata så att parkering på marksnutt blir blockering av utfart (vilket inte är ok). Skulle vara kul att kika på fastighetsgräns i detta fall och även stämma av mot detaljplan ifall utfart är tillåten och vad i övrigt gäller för nyttjande av allmän mark. Visst är det kul med regler! Utan regler blir spelet urtråkigt, ju! ;-)T TWX skrev:
Kolla på fastighetsgränserna..Johan Arkitekten Engström skrev:Tyckte det var tydligt att marken hon parkerade på inte var grannens somt, utan att tomt i detta enstaka fall inte gick ut till gata. Eller tolkade jag något fel här? Isf borde marken vara allmänning. Men ett tips till granne är annars att arrendera eller köpa den smutt från kommunen eller samfällighet så att den blir egen mark. Alternativt öppna egna tomten helt mot gata så att parkering på marksnutt blir blockering av utfart (vilket inte är ok). Skulle vara kul att kika på fastighetsgräns i detta fall och även stämma av mot detaljplan ifall utfart är tillåten och vad i övrigt gäller för nyttjande av allmän mark. Visst är det kul med regler! Utan regler blir spelet urtråkigt, ju! ;-)
Det står ju klart och tydligt att tomtgränsen går ut till gatan och att grannen har valt att använda det området för parkering av sina fordon.Johan Arkitekten Engström skrev:Tyckte det var tydligt att marken hon parkerade på inte var grannens somt, utan att tomt i detta enstaka fall inte gick ut till gata. Eller tolkade jag något fel här? Isf borde marken vara allmänning. Men ett tips till granne är annars att arrendera eller köpa den smutt från kommunen eller samfällighet så att den blir egen mark. Alternativt öppna egna tomten helt mot gata så att parkering på marksnutt blir blockering av utfart (vilket inte är ok). Skulle vara kul att kika på fastighetsgräns i detta fall och även stämma av mot detaljplan ifall utfart är tillåten och vad i övrigt gäller för nyttjande av allmän mark. Visst är det kul med regler! Utan regler blir spelet urtråkigt, ju! ;-)
"Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt."
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Ingen ska parkera på annans mark. Det är inte ok. Då måste man fråga om lov först. F ö ser jag att denna tråd är vääääääldigt lång, så jag ber att få tacka för mig med det jag kunde bidra med.T TWX skrev:Det står ju klart och tydligt att tomtgränsen går ut till gatan och att grannen har valt att använda det området för parkering av sina fordon.
"Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt."