H HEM2121 skrev:
Det är inget parkeringsplats!
Den nya grannen skriver ju att det är en p-plats som denne tar betalt för att använda.
Det är det som föranleder mycket diskussion.

Hade nya grannen bara gått över och meddelat att där för du inte parkera längre. Det är nya regler som gäller från att jag köpta fastigheten. Då hade ingen diskussion uppstått.

Hade dessutom grannen underlättat för minnet genom att lägga ut en rad stenar i vägen, eller spänna upp ett rep, eller sätta upp en p-förbuds-skylt, så hade det kommunicerats än tydligare.
 
D daVinci skrev:
Hade nya grannen bara gått över och meddelat att där för du inte parkera längre.
Du har missuppfattat vem som är ny granne här.
Grannen med parkeringen är den som hela tiden bott där, TS släkting har köpt och flyttat dit för några år sedan.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag får nu ett brev i brevlådan från min granne angående den pågående parkeringen av min bil på dennes mark där det står att jag inte får parkera där utan monetär kompensation.

Man är dum i huvet om man inte fattar att det gäller mig och mitt olovliga parkerande.
Jag får väl berätta lite om verkligheten då.

En kollega bor i en av Stockholms större BRF, och där skulle man byta stammar. Bara stora entreprenörer klarar detta. Kakel skulle bytas i badrummen. De boende kunde välja mellan olika varianter. Projektledaren delar ut listor till hantverkarna över vilken kakelvariant som skall sättas upp i de olika lägenheterna.

Kommer rätt kakel upp?
Svar nej.
Att läsa en rad och följa den instruktionen är för svårt för dom. En som är erfaren menar att man måste sätta upp en lapp på badrumsdörren. Och helst med en bild på kaklet ifråga.

Detta är verkligheten och berättar med vilken tydlighet man måste informera. Jag har många fler exempel.

Grannen har gjort ett uruselt jobb. Och det är orsaken.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag får väl berätta lite om verkligheten då.

En kollega bor i en av Stockholms större BRF, och där skulle man byta stammar. Bara stora entreprenörer klarar detta. Kakel skulle bytas i badrummen. De boende kunde välja mellan olika varianter. Projektledaren delar ut listor till hantverkarna över vilken kakelvariant som skall sättas upp i de olika lägenheterna.

Kommer rätt kakel upp?
Svar nej.
Att läsa en rad och följa den instruktionen är för svårt för dom. En som är erfaren menar att man måste sätta upp en lapp på badrumsdörren. Och helst med en bild på kaklet ifråga.

Detta är verkligheten och berättar med vilken tydlighet man måste informera. Jag har många fler exempel.

Grannen har gjort ett uruselt jobb. Och det är orsaken.
Att fok som bor i bostadsrätt (och dessutom i Stockholm!) har problem med läsförmågan har ju knappast med detta att göra.
Du själv har ju inte koll på vem som är ny granne..
EDIT: det vara alltså hantverkarna som inte kan läsa innantill..?
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Den nya grannen skriver ju att det är en p-plats som denne tar betalt för att använda.
Det är det som föranleder mycket diskussion.

Hade nya grannen bara gått över och meddelat att där för du inte parkera längre. Det är nya regler som gäller från att jag köpta fastigheten. Då hade ingen diskussion uppstått.

Hade dessutom grannen underlättat för minnet genom att lägga ut en rad stenar i vägen, eller spänna upp ett rep, eller sätta upp en p-förbuds-skylt, så hade det kommunicerats än tydligare.
Tror fortfarande att det krävs byggnadslov för att ha en parkering som du tar hyra för.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
H
D daVinci skrev:
Den nya grannen skriver ju att det är en p-plats som denne tar betalt för att använda.
Det är det som föranleder mycket diskussion.

Hade nya grannen bara gått över och meddelat att där för du inte parkera längre. Det är nya regler som gäller från att jag köpta fastigheten. Då hade ingen diskussion uppstått.

Hade dessutom grannen underlättat för minnet genom att lägga ut en rad stenar i vägen, eller spänna upp ett rep, eller sätta upp en p-förbuds-skylt, så hade det kommunicerats än tydligare.
Ja, vi vet inte hur brevet är formulerat, kan vara om du skall parkera bilen på min tomt t.ex.
Givetvis skulle TS släkting alt. TS gått över till grannen och frågat om det är ok att parkera bilen på grannens tomt, hör till god ton och respekt för andras tomter och ägodelar. Man glömmer inte ett sånt brev, det finns inte på kartan om man har någon som helst ansvarskännande. När de fått brevet hade de kunnat gå över till grannen och pratat med grannen. Jag tror att man chansade, de trodde inte att grannen skulle gå vidare med en faktura. Grannen gav dem ett halvår utan betalning alt. att ordna en annan plats att ställa bilen. Men TS släkting fortsatte att ställa sin bil på grannens tomt, även efter 1/1 2024. Jag tycker grannen är varit just, det är bara att betala. Jag hade aldrig tillåtit någon granne utan lov att parkera på vår tomt. Man frågar först om det är ok!
 
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag tyckte det var tvärtom.
Att hyra kanske 10 kvm för 1500 per år där marken kostar 29 kr/kvm verkar vara väldigt dyrt.

Och det är inte något arbete nedlagt. Ingen markering av den hyrda platsen Ingen skyltning om privat parkering.

Om vi säger att det handlar om 10 kvm så är inköpspris 290 kr. Och så säger vi att jag hyr den och uthyraren tar ut 1/10 av priset i årshyra så blir det då 29 kr per år.
Jag räknade lite på vad det skulle kosta om det gällde min tomt. Och då är priset för 10 kvm lite mer än 290 kr. Ca 72000 blir det då. 1/10 är 7200/år och det är kanske i minsta laget?

Ska vi säga 1/5 då. Då blir det 14400 per år för att använda 10 kvm av min tomt några timmar per år.

Och med samma resonemang så skulle då systerdottern betala 58 kr/år.
Det gissar jag att hon gör för den parkerings-möjligheten.

Bara att grannen inte lyckats kommunicera den möjligheten.

(Väldigt överkomliga fastighetspriser där. Vet inte varför en del pratar om bostadsbubbla när det är så billigt).
 
D Dilato skrev:
Att fok som bor i bostadsrätt (och dessutom i Stockholm!) har problem med läsförmågan har ju knappast med detta att göra.
Vad var det nu du kallade de som inte klarade av att läsa innantill ... ?
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Tror fortfarande att det krävs byggnadslov för att ha en parkering som du tar hyra för.
Att ha en bil stående på tomten kräver inget bygglov.

Och att låta någon ha en bil uppställd på sin tomt och ta betalt för det lär också går bra utan bygglov.

Däremot tror jag inte grannen vinner i rätten.
 
H
Nu är det över 400 inlägg utan att TS har kommenterat något vidare överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Den nya grannen skriver ju att det är en p-plats som denne tar betalt för att använda.
Det är det som föranleder mycket diskussion.

Hade nya grannen bara gått över och meddelat att där för du inte parkera längre. Det är nya regler som gäller från att jag köpta fastigheten. Då hade ingen diskussion uppstått.

Hade dessutom grannen underlättat för minnet genom att lägga ut en rad stenar i vägen, eller spänna upp ett rep, eller sätta upp en p-förbuds-skylt, så hade det kommunicerats än tydligare.
Nu får du läsa första inlägget.
Det är inte någon ny granne det är systerdottern till TS som ÄR den nye grannen, han som äger fastigheten och som har skrivit brevet till systerdottern har ägt fastigheten längre än TS systerdotter. Han har aldrig gett henne tillåtelse att parkera där men hon har tagit sig friheten att göra detta och därför fått ett brev om vad som gäller efter den 1 jan 2024.
Ägaren till fastigheten använder denna plats för sina fordon och har av den anledningen anlagt den som en parkering vilket man får lov att göra på sin fastighet, inget man behöver fråga grannar eller kommun om sedan om man vill ha en stor eller två mindre parkeringar avgör man själv.
Ts systerdotter har valt att inte ha plats för mer än 1 fordon och det är upp till henne, men hon kan aldrig ha någon rätt att ställa sitt eller någon annans fordon som kommer på besök på grannens fastighet.
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vad var det nu du kallade de som inte klarade av att läsa innantill ... ?
Jag erkänner att jag läste ditt krystade inlägg lite väl snabbt.
Du däremot har inte ens begripit vem som är vem i frågan vi diskuterar här.
 
H
Purre Purre skrev:
Hur skulle grannen göra om det kom besök som inte känner till denna kostnad på 1500kr/år, ska han skicka en faktura då till någon som inte känner till det rakt av och där skyltar saknas?
Bara bestrida skriftligt så får grannen göra vad den vill med det, svårt att komma någonstans med detta från grannens sida.
Vettiga människor som besöker en fastighet parkerar inte olovandes bilen på grannfastighetens tomt.
 
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
C
H HEM2121 skrev:
Vettiga människor som besöker en fastighet parkerar inte olovandes bilen på grannfastighetens tomt.
👍

Någon annan än jag som tolkar grannens "avtal" och faktura som ett underfundigt sätt att markera att det inte är okej att TS systerdotter parkerar sin bil där?

Att det skall läsas som - "Ge fan i att parkera din j-vla bil på min tomt, och om du likväl fortsätter med det vill jag åtminstone ha betalt för det!". Dvs. det har egentligen föga med juridiskt korrekta parkeringsavtal eller felparkeringsavgifter att göra.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
👍

Någon annan än jag som tolkar grannens "avtal" och faktura som ett underfundigt sätt att markera att det inte är okej att TS systerdotter parkerar sin bil där?

Att det skall läsas som - "Ge fan i att parkera din j-vla bil på min tomt, och om du likväl fortsätter med det vill jag åtminstone ha betalt för det!". Dvs. det har egentligen föga med juridiskt korrekta parkeringsavtal eller felparkeringsavgifter att göra.
Javisst är det underligt, man pratar väl med sina grannar i första hand innan man skickar över avtal/faktura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.