Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Ingen ska parkera på annans mark. Det är inte ok. Då måste man fråga om lov först. F ö ser jag att denna tråd är vääääääldigt lång, så jag ber att få tacka för mig med det jag kunde bidra med.
Det var ju just det som du inte kunde då du inte förstod att det var grannen som ägde marken och TS systerdotter använde marken som sin parkering då hon hade gäster.
Hon fick ett erbjudande om att hyra mark för parkering av sin eller någon annans fordon, och hon fick detta för ca. 6 månader sedan vilket gjorde att hon kunde parkera utan avgift fram till den 1 jan 2024 och ville hona parkera efter denna dag så ville markägaren ha 1500 kr för 1 års användning i förskott annars fpck hon inte använda marken mer.
Hon använde marken efter denna dag och fick en faktura på 1500 kr. för 1 års användning vilket är billigt-

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Det var ju just det som du inte kunde då du inte förstod att det var grannen som ägde marken och TS systerdotter använde marken som sin parkering då hon hade gäster.
Hon fick ett erbjudande om att hyra mark för parkering av sin eller någon annans fordon, och hon fick detta för ca. 6 månader sedan vilket gjorde att hon kunde parkera utan avgift fram till den 1 jan 2024 och ville hona parkera efter denna dag så ville markägaren ha 1500 kr för 1 års användning i förskott annars fpck hon inte använda marken mer.
Hon använde marken efter denna dag och fick en faktura på 1500 kr. för 1 års användning vilket är billigt-
Kommunikation brukar lösa det mesta. Lycka till!

Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Kommunikation brukar lösa det mesta. Lycka till!
Helt rätt läsförståelse är också en bra förutsättning för att kunna ge riktiga svar

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är ganska snäll av mig och jag förespråkar kommunikation i första hand.. men jag erkänner att det där är något jag helt klart också skulle kunna ha gjort om någon parkerade på min mark/tomt.

.. och jag hade själv bara blivit arg på mig själv om jag gjort något dylikt. Jag hade liksom blivit varnad, vilket jag anser vara en trevlig gest i sammanhanget (med tanke på hur otrevliga, fientliga och icke kommunikativa människor är idag).

Rätt el fel i lagens mening, uttalar jag mig inte om. Men jag hade kunnat dra det väldigt långt om det väl kom till kritan och situationen blivit otrevlig.

Men som sagt, god kommunikation är det viktigaste.. börja där! Grannen har antagligen inget emot henne personligen, utan är trött på situationen allmänt.

(nästa gång får hon fråga om ”lov” innan, då har man stor chans att både få till en relation till grannen och tillåtelse.. som inte stör!)

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om du läser TS inlägg kommer du se att systerdottern i förväg har fått ett anbud, som mycket väl hon kan anses ha ingått genom att parkera på stället ifråga.
Ja fast i detta fallet skulle accept av avtal uppstå först i det ögonblick man väljer att betala fakturan. Bara atts tälals ig på amrken är inte ett konkludent handlande. De rättsfall man kan se i tex hyresfrågor rör tex att man fått ett hyresavtal, och sen levt efterd et en tid, utan att formellt ingått avtal.

Att Systerdottern efter att fått ett brev, som inte ens av grannen är säkerställt att berörd part tagit del av och förstått uppfyller enligt min bestämda mening inte kraven för konkludent handlande.

Det skall snarae spegla att man levt efter avtalet, och därigenom se att det ingåtts. Här är ju ett av grundkraven att "hyran skall betalas i förskott. Det innebär att redan där faller det. Ingen accept av hyra har gjorts, genom att den betalats i förskott. Att ställa bilen på grannens mark är definitivt en överträdelse, hade den varit skyltad, så hade det absolut utgjort skäl för att at ut en kontrollavgift, om det gjorts vid tillfället dåd en avr uppställd.

Men något hyresavtal genom konkludent handlande har under inga omständigheter ingåtts. Det krävs ett större samförstånd, än ett ensidigt brev och faktura. I detta fall uppstår i praktiken ett konkludent handlande först om Hon väljer att betala in fakturan. Fortfarande inget skriftligt avtal, men en tydlig accept.

Mitt råd till TS är bestrid fakturan skriftligt, med motivering. Vi har inget avatalsförhållande avseende hyra av uppställningsplats, och har inte för avsikt att utnyttja er mark för uppställning. Vi bestrider därför denna faktura i sin helhet.

Om Grannen vill ta detta vidare, vilekt jag inte tror. Jag tror detta är en tydlig, väl berättigad markering från sin sida. (Jag stödjer definitivt inte TS systerdotters agerande. anser dock inte hon har något betalningsansvar).

Om grannen verkligen är ute eftr pengarna, så får han ansöka om betalningsförelägagde hos KF. Det är inte gratis. När TS skriver tillbaka till KF att fakturan är felaktig och bestriden. Så kommer dom hänvisa Grannen till Tingsrätten, då de inte behandlar frågor med tvist. Nu står grannen med Ansökningsavgiften, så hans intäckt har nu blivit en kostnad om 300:-. Nästa steg att ansöka om ett småmål i tingsrätten, med ytterliagre en ansökningsavgift. Dessa får förloraren stå för ihop med begränsad kostand för juridisk biträde (1h) mm. I snitt räknar man med en kostand för den förlorande parten på ca 3000:-. Så Grannen skulle mao riskera att själv få betala ca 3000:- för att dra detta högst tveksamma mål till tingsrätten.

Helt osannolikt att det sker. Han har helt enkelt för tunnt på fötterna, och mycket mer att förlora än att vinna..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Betala 1.500:-, lämna det här bakom och gå vidare i livet.
Grannen har ju varit tydlig med att han inte vill ha nån bil parkerad där. Vad är det för konstigt med det? Strunt samma vilket lagligt stöd grannen har för att driva in pengarna. Det var inte han som började.
Betala och parkera inte där mer. Fokusera livet på nåt annat nu.
Amen!

M mojjen skrev:
Ja fast i detta fallet skulle accept av avtal uppstå först i det ögonblick man väljer att betala fakturan. Bara atts tälals ig på amrken är inte ett konkludent handlande. De rättsfall man kan se i tex hyresfrågor rör tex att man fått ett hyresavtal, och sen levt efterd et en tid, utan att formellt ingått avtal.
Enligt min bedömning, som jag har utvecklat i inlägg #356, är de objektiva rekvisiten för konkludent handlande uppfyllda, men det är högst oklart om det även gäller de subjektiva. Är det rimligt att tolka brevet i kombination med handlingen (att parkera) som att avtal har slutits. Där är jag betydligt mer osäker hur det skulle tolkas rättsligt.
M mojjen skrev:
Att Systerdottern efter att fått ett brev, som inte ens av grannen är säkerställt att berörd part tagit del av och förstått uppfyller enligt min bestämda mening inte kraven för konkludent handlande.
Fast av informationen från TS att döma har systerdottern tagit del av brevet, så den frågan är juridiskt ointressant. Sen kan hon naturligtvis välja att ljuga/begå mened, men det är föremål för en annan diskussion, om ens det.
M mojjen skrev:
Här är ju ett av grundkraven att "hyran skall betalas i förskott.
Vad är det för grundkrav? För ett avtal som gäller upplåtelse av mark, alternativt p-plats om man väljer att tolka brevet så? Varför skulle inte betalningsvillkoren i brevet vara giltiga?

M mojjen skrev:
Mitt råd till TS är bestrid fakturan skriftligt, med motivering. Vi har inget avatalsförhållande avseende hyra av uppställningsplats, och har inte för avsikt att utnyttja er mark för uppställning. Vi bestrider därför denna faktura i sin helhet.
Det är min rekommendation också,. Jag tolkar dock brevet som att grannen har pluggat på vad som gäller vid konkludent handlande och mycket väl redan kan formulerat sin inlaga till tingsrätten.
M mojjen skrev:
Helt osannolikt att det sker. Han har helt enkelt för tunnt på fötterna, och mycket mer att förlora än att vinna..
Här är jag långt ifrån lika övertygad. Jag ger det 50-50. Om grannen är av det rättshaveristiska slaget kan det mycket väl få oanade juridiska följder. I avsaknad av prejudicerande domar, mig veterligen, kan det kanske nå längre än tingsrätten. Är det någon som vet vad som händer med rättegångskostnaderna då, samma som för småmål i tingsrätten?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Att parkera i /på parkmark (utanför vägren) är förbjudet. Grannen bör ringa kommunen och bötfälla dom som parkerar utanför vägrenen!
Om marken ingår i hans tomt då sätt P-förbud och låt P bolag bötfälla!
Problem löst.
Lycka till.

H HEM2121 skrev:
Vettiga människor som besöker en fastighet parkerar inte olovandes bilen på grannfastighetens tomt.
Visst är det så men enligt ritningen i första inlägget så är det inte helt självklart kanske var gränsen går om man är ny där.

H
Purre Purre skrev:
Visst är det så men enligt ritningen i första inlägget så är det inte helt självklart kanske var gränsen går om man är ny där.
Läser du TS inlägg så får du rätt information. TS vet var gränsen går, det råder ingen tvekan om det och skulle TS haft några tveksamheter om det så kunde de ha frågat grannen eller Lantmäteriet.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Läser du TS inlägg så får du rätt information. TS vet var gränsen går, det råder ingen tvekan om det och skulle TS haft några tveksamheter om det så kunde de ha frågat grannen eller Lantmäteriet.
Fast nu svarar du på något helt annat. Min fråga var om det kommer besök som inte vet var gränsen går. Du har själv skrivit att vettiga människor som besöker inte parkerar på andras tomter. Sen börjar du nu prata om att all information finns i första inlägget och man ska gå och fråga grannen eller kolla lantmäteriet. Så om du för första gången kommer på besök till en bekant kollar du med lantmäteriet var tomtgränserna går och går inte efter var en häck eller staket är satt?

H
Purre Purre skrev:
Fast nu svarar du på något helt annat. Min fråga var om det kommer besök som inte vet var gränsen går. Du har själv skrivit att vettiga människor som besöker inte parkerar på andras tomter. Sen börjar du nu prata om att all information finns i första inlägget och man ska gå och fråga grannen eller kolla lantmäteriet. Så om du för första gången kommer på besök till en bekant kollar du med lantmäteriet var tomtgränserna går och går inte efter var en häck eller staket är satt?
Nu gäller det TS och TS systerdotter de vet var gränsen går. Kommer det besök till TS så får TS upplysa om var gränsen går och att man inte får parkera där. Besökaren ser väl att det inte är en parkeringsplats, borde iallafall förstå det när man parkerar utanför någon annans bostad än den som personen skall besöka.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det din fastighet TS har parkerat på?
Nej nej, sorry otydligt av mig

Det är inte så att ett muntligt avtal om att få tillgång till marken mot en ersättning om 0 kr/år har funnits sedan tidigare, och att det skriftliga meddelande som gått ut i själva verket bara är en avisering om ökad hyra?

Purre Purre skrev:
Fast nu svarar du på något helt annat. Min fråga var om det kommer besök som inte vet var gränsen går.
Det råder ju parkeringsförbud på gatan så varför skulle man tro att det är ok att stå på "vägrenen" (tomtmarken).

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.