Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser väl två alternativ, i denna prio.ordning:

1. Ring en elfirma som får röja i centralerna, kanske byta dem, och koppla in garagekabel och kabel till uttag separat, dvs ny kabel genom väggen (elfirmorna har fin-fina borrmaskiner :))

2. Rör inte centralen utan koppla in dig på uttaget som idag har fas, nolla och skyddsjord och koppla in garagekabeln så som du beskriver. Det blir en riktig tattarlösning som svärtar ned hempularkårens rykte, men vi har sett värre, betydligt värre. Det gör ingenting sämre. Majoriteten av de gamla diazedcentralerna i dagens hushålls skulle behöva en översyn liksom din... Börjar man rota i centralen är risken stor att det slutar med att man behöver göra om anslutningen av majoriteten av ledarna.
Tack, jag förstår.

Vad kallas kabeln för som jag ska ha invändigt i garaget? Går väl med en EKK eller vad nu det nya namnet är men vore kanske bättre med en som har någon avskärmning ifall råttor skulle bita igenom den så att JFBn utlöser direkt när första skiktet blir skadat.

EKLK, EKRK eller är det bara att köra på EKK i både garage och under trädäck?
 
EKRK skall du inte ha, den får inte läggas utomhus, eller i våtrum, eller dolt. EKLK eller en modernare motsvarighet är bra genom att ha ett jordat skikt, som med rimlig tur får jfb att lösa ut direkt om kabeln skadas.
 
H hempularen skrev:
EKRK skall du inte ha, den får inte läggas utomhus, eller i våtrum, eller dolt. EKLK eller en modernare motsvarighet är bra genom att ha ett jordat skikt, som med rimlig tur får jfb att lösa ut direkt om kabeln skadas.
Ok, då får det väl bli EKLK i garaget. Kan jag ta EKK under altanen och till uttag ute på altanen eller ska jag ha EKLK där också?
 
Välj den nyare varianten EXLQ. Den är betydligt mer lättjobbad.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har ju plats i den nya delen till höger för en ny grupp, detta förutsatt att det är rimligt enkelt att dra fram en ny ledning.
Är det en sådan här som ni tänker er att jag eventuellt skulle kunna sätta i den nya delen bredvid JFBn om jag skulle vilja dra en 5G1.5 eller 5G2.5 från centralen och ut till markkabeln och ha trefas ut?
https://www.bauhaus.se/automatsakring-3-pol-16a-10-ka-c.html#full-description
 
tommib
Ja, men du måste då dra 5G2,5 om du ska säkra av 16A. Sätter du 10A kan du komma undan med 1,5 kvmm men jag skulle inte göra det.

Jag skulle också använda Hager och inte Gacia men den är nog godkänd.

Det luriga med att sätta en automatsäkring där är att dina anslutningskablar på JFBn verkar ha presshylsor (på din beskrivning). Då behöver egentligen de andra ledarna det också för att få bra kontakttryck på bägge.
 
Hm, läser på forum om hur man ska hantera biledaren i en EKLK. Köpte en sådan för att ha i garaget och under trädäck men skulle kanske gått på EKK istället då det plötsligt blev rörigt med biledaren.

Har nu dragit en enfas ledning från källaren till garaget och nu ska jag koppla ihop det med en EKLK i garaget i en dosa och sen dra vidare till två dosor till samt något eluttag och strömbrytare på vägen.

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig med en "enkel" förklaring vad jag ska göra med biledaren i alla utag/dosor/kontakter? Kolla den till jord tillsammans med gulgrön i alla punkter eller endast där jag skarvar ihop den med markkabeln?
 
tommib
Hur blev kopplingen av allt det andra?

Biledaren i en EKLK kan hanteras på olika sätt. Det har varit många diskussioner fram och tillbaka här på forumet om det. Jag tror, med betoning på tror, att det mest korrekta är att koppla ihop den med jord i matande ände av varje kabel och lämna den oansluten och isolerad i andra änden. Det blir minst risk för att göra fel.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det andra blev att jag skarvade på det befintliga eluttaget i källaren sedan skarvar jag nu ihop det med markkabeln i en dosa på fasaden och därefter en dosa i garaget. Detta är tänkt att sedan dras om från centralen men det får bli till hösten eller vintern.

Ja ok, så matande ände för min del blir då markkabeln som går in i garaget antar jag. Ska kag göra likadant i varje skarv/dosa/uttag sen eller endast på den punkten i garaget där sammankoppling sker med markkabel?
 
Jag även någon konstig biledare på markkabeln men den ser inte ut att ha någon tråd utan bara massiv plast med hål. Vad gör jag med den?
 
  • Elektrisk anslutningsdosa med okopplade kablar i olika färger, inklusive blå, brun, gulgrön och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Hur blev kopplingen av allt det andra?

Biledaren i en EKLK kan hanteras på olika sätt. Det har varit många diskussioner fram och tillbaka här på forumet om det. Jag tror, med betoning på tror, att det mest korrekta är att koppla ihop den med jord i matande ände av varje kabel och lämna den oansluten och isolerad i andra änden. Det blir minst risk för att göra fel.
Ska den där diledaren isoleras också på något sätt då?
 
Se det som att biledaren används för att skyddsjorda aluminiummanteln under den yttre isoleringen på EKLK. Därför är det lämpligt att ansluta biledaren till skyddsjord i matande ände av varje kabel. Dvs i varje dosa där du utgår med EKLK så ska biledaren anslutas. I borde änden av kabeln kan du klippa den.

Biledaren måste inte isoleras, men du kan behöva trä på en isolerslang ifall den riskerar kortsluta något.

Den extra "plastledare" du har i markkabeln är endast till för utfyllnad för att få en rund kabel. Den klipper du bort.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Åh, tack så jättemycket för mycket bra/tydlig förklaring!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se det som att biledaren används för att skyddsjorda aluminiummanteln under den yttre isoleringen på EKLK. Därför är det lämpligt att ansluta biledaren till skyddsjord i matande ände av varje kabel. Dvs i varje dosa där du utgår med EKLK så ska biledaren anslutas. I borde änden av kabeln kan du klippa den.

Biledaren måste inte isoleras, men du kan behöva trä på en isolerslang ifall den riskerar kortsluta något.

Den extra "plastledare" du har i markkabeln är endast till för utfyllnad för att få en rund kabel. Den klipper du bort.
Inredaren ska isoleras med genomskinlig slang och inget annat.
Den får inte läggas oskyddad i dosan.
Minst ska den anslutas mot jord i matande ände men eftersom TS säkert använder rymliga dosor med rätt IP klass och inte kulo dosor så är det inga problem att ansluta den i båda ändar
 
U Uffe A skrev:
Minst ska den anslutas mot jord i matande ände men eftersom TS säkert använder rymliga dosor med rätt IP klass och inte kulo dosor så är det inga problem att ansluta den i båda ändar
Det där är väl fel ?

Se Bos svar ovan.

Bi ledaren är till för att leda felström i en skadad kabel till matande jord.
Om man ansluter i båda ändar kommer en felström att delas mellan skyddjord (Gul-Grön) och kabelhöljet av Al/Bly+Biledare vilket är fel ! All felström skall gå genom Skyddsledaren.
Den skall inte ha chansen att dela sig mellan jord och kabelhölje på sin väg till matnings punkten.

Det var rätt vanligt att man i industrin felaktigt anslut bi-ledare i båda ändar med stora vagabondströmmar som följd då det ofta förekom TN-C i installationen, strömmen i nollan gick via mantel på kabeln till maskinfundament och sedan ett nytt hölje tillbaka till ställverket.
Mätte man med en tångamperemeter runt en kabel kunde den visa många Ampere!
Summan av ström i en kabel skall vara NOLL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.