Ok, så då har vi lämnat detta bakom oss?
T twp skrev:
Jag har full förståelse för att vad jag än gör här så kräver det behörighet. Det hade krävt behörighet om de så hade varit en vanlig 1-fas koppling till dosan och jag hade velat koppla på ett enkelt utanpåliggande eluttag. Jag förstår det men väljer att totalt strunta i det på egen risk. Hade jag brytt mig hade jag ju inte ställt frågan utan kontaktat elektriker.
Då vill jag först repetera några visdomsord som du måste ta till dig:
tommib tommib skrev:
Du kan förvisso få hjälp här men du måste förstå vad det är du gör och varför. Det är inte så enkelt att du kan mäta dig fram till vad som är vad eller gå på några färger.

Om du själv skulle försöka beskriva vad du behöver göra, hur skulle du göra då? Hur kopplar du ledarna när du öppnar centralen och kopplar om? Du måste förstå detta.

Låt oss sedan gå tillbaka till början, till kravspecen.
T twp skrev:
Har inte tänkt någon större belastning i garage eller ute. Två lampor, 12v altanbelysning samt möjlighet att koppla in någon liten damsugare, borrmaskin eller högtryckstvätt. Inga stora grejer.
Jag förstår att du tänkt dig en enkel enfasig grupp som fördelas till uttag och belysning i garaget? Ingen elcentral i garaget? En högtryckstvätt tar lätt ensam hela gruppen. Hur stor är chansen eller risken att du vill ha trefas i garaget, kanske laddning av elbil? Steget till att täcka alla eventualiteter i framtiden är ganska kort, dvs steget till att dra fram en trefasledning. Fundera på det en gång till. Du har ju redan grävt ned en femledare.

En gruppledning till garaget bör vara en egen grupp direkt från matande elcentral. Varje skarv är en felkälla. Och glöm detta med att koppla på uttag "längs vägen" på denna kabel. Gör inte så!
T twp skrev:
Dessutom så ska jag ha ett eluttag samt ytterligare en skarv där så måste ändå skarva på det stället.
Den gamla dosan på bild och den gamla kabeln ser inte mycket ut för världen och bör inte användas. Du lider ju av att det saknas en ledare för att få trefas med nolla. Den kan ev användas för att mata de uttag du vill ha på väggen. Då får du borra ett hål till genom väggen.

Nä, du behöver en ny fräsch femledare hela vägen till elcentralen. Alla former av att "sno" ström till garaget via någon dosa eller uttag är en hempularlösning som kommer att sticka i ögonen hos alla som ser det. Försök i det längsta att undvika det. Du har ju plats i den nya delen till höger för en ny grupp, detta förutsatt att det är rimligt enkelt att dra fram en ny ledning.
tommib tommib skrev:
Skippa den där dosan. Sätt en trepolig dvärg bredvid JFBn och mata därifrån med en ny Exlq 5G2,5 till utsidan där du skarvar. Mycket enklare och säkrare.
Även detta kräver dock lite handlag, t.ex att koppla in sig på JFBn i kapslingen utan att orsaka glapp. Det kan vara frestande att koppla in sig på ett uttag för att det är enklare. Det kan kanske vara enklare men inte alltid den säkraste lösningen i drift. Jag tycker ju fortfarande att du ska lämna bort jobbet till ett proffs.

Vilken kabel och vilken storlek på säkringen ska då användas?
tommib tommib skrev:
Har du gjort en ledningsdimensionering och räknat på utlösningsvillkor? Sök här på forumet efter det utmärkta programmet eldim så får du hjälp med hur man gör.
Länk till eldim finns i den klistrade tråden. Avstånden verkar korta så om du inte bor långt ut på landet med svagt nät så kan det räcka med 5G1.5 mm2 inom huset fram till kabeln i marken, men 5G2.5 vore bättre.


Den gamla dosan kan som sagt användas till uttag och annat i och utanpå huset. Då behöver den kompletteras med den nolla genom att koppla om i elcentralen. Om detta finns några saker att säga:
T twp skrev:
Skulle verkligen uppskatta tipps på hur jag identifierar fas, nolla och skyddsjord.
Kan jag på något sätt testa/mäta vad som går via JFB och inte.
Kan jag på något sätt mäta mig till om en ledning är nolla eller jord?
tommib tommib skrev:
Ja, men du måste veta vad du gör och varför. Du måste också ha en grundläggande förståelse för hur ett elsystem är uppbyggt och du måste veta specifikt hur ditt system är byggt. Det tar man reda på genom att följa trådarna.
Mäta är svårt. Det är kanske lätt att utföra själva mätningen men svårare att tolka resultatet. Det finns vissa saker som att identifiera nolla och skyddsjord som inte går med enbart mätning. Du måste börja med en visuell inspektion och förstå hur kretsen ser. Därefter kan du ev mäta för att bekräfta vad du sett.

Vi har ju detta t.ex, att identifiera att skyddsledaren verkligen är en skyddsledare.
useless useless skrev:
Sen måste du säkerställa att den röda verkligen är ansluten till jord - Inte bara genom att mäta att den har kontakt med jord, utan även försäkra dig om att det är jord och endast jord i varje dosa på vägen från centralen.
Slutligen måste du se till att allt verkligen sitter efter jordfelsbrytaren.
För förståelsen har Kjell bra bilder, bl.a bilder som visar principen för hur en JFB är inkopplad mot en gammal diazedcentral som du har. Kolla den och jämför mot din elcentral. Följ upp inkommande faser, in och ut från JFBn. Följ inkommande PEN och hur den delas upp i N och PE före JFBn.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet

Du ska aldrig behöva hamna i detta läge:
T twp skrev:
Antar att när jag väl har brutit huvudströmmen så är det ok att öppna upp skåpet, leta upp till vilken säkring den blå ledaren går till och lossa den. Vart ska jag sedan koppla den blå kabeln? Kommer det sitta flera kablar kopplade till den säkringen och behöver jag isf. hantera dem också på något sätt?

Om jag inte tydligt kan se ifall gruppen vi pratar om går via jordfelsbrytaren, räcker det då att jag bryter jordfelsbrytaren för att testa? Alltså mäta efter om jag fortfarande har någon ström/spänning i dosan.
Dvs svaret ska ge sig själv, du får inte misslyckas med att förstå hur din elcentral är kopplad. Det finns en N-plint någonstans som är matad av JFBn, kanske längst upp i högra centralen. Dit ska alla N-ledare kopplas för grupper som skyddas av JFBn. Troligen finns inga grupper som går utanför JFBn, men är det så kan du nog räkna med att hela centralen till vänster (eller möjligen höger) helt o hållet ligger utanför. Det ger sig när du synar centralen.

Nu har jag lagt två timmar av mitt liv på denna tråd, jag hoppas den inte är bortkastad.
 
  • Gilla
sunqan och 8 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu har jag lagt två timmar av mitt liv på denna tråd, jag hoppas den inte är bortkastad.
Jag älskar varje minut du lägger ner på byggahustrådar och artikeltexter!
 
  • Gilla
Emil Stenqvist och 5 till
  • Laddar…
tommib
Kabeln i marken är ju en Aceflex 5G6 så inga problem där förutom att den är onödigt grov. Det snyggaste skulle egentligen vara att dra fram en 5G6 hela vägen och sätta central i garaget men 5G2,5 avsäkrat med en trepolig C16A i normkapslingen är rätt bra det med.

Det kräver absolut handlag att koppla in sig på JFBn men jag bedömer att det är mer säkert än att koppla i de gamla diazedcentralerna. Det är också lättare att förstå var man ska lägga PE och N. Troligen skulle det säkraste vara att sätta plintar vid JFBn och fördela på så sätt men det går också att lägga dubbelt med RK6, vilket troligen redan sitter där, till en dvärgbrytare.
 
Tack för alla tips och råd. Uppskattar verkligen att ni lägger ner så mycket tid och energi!

Förstår att det bästa vore att dra en femledare direkt från centralen och ha möjligheten till trefas där ute samt en egen central. Dock innebär det att projektet får en helt annan omfattning och kostnad. Det kräver att jag tar dit elektriker som ska ha tid osv. Det kommer kosta en del samt ta längre tid än jag har räknat med.

Min tanke var att gräva ner en riktig kabel så att potential finns för att enkelt utöka i framtiden och göra en enklare vidarekoppling för att kunna ha belysning i garage samt trädäck nu med detsamma. Får fundera lite till om jag gör en fuling tills vidare eller ej men jag vill inte in och rota i centralen för tillfället så isf. ligger det närmast till hands att skarva vidare från det befintliga enfas uttaget.

Har kollat lite mer i centralen nu samt mätt lite till. Hittade plintarna till Jord respektive nolla och kunde följa sladdarna och se att den röda kabeln i den gamla dosan (trefas) går till jord och den silvriga tvinnade kabeln som hänger löst går till nollan i centralens högra sida. Det tyder väl på att jag har en nolla i den trotts allt, eller?

Öppnade även upp och mätte i den vanliga strömuttaget bredvid som jag funderar att koppla vidare ifrån och där satt också någon äldre typ av kabel (treledare) där kabeln i mitten i uttaget (jord) går till jord i plinten i centralen. Den svarta gick till nolla och den grå till säkringen. Därmed konstaterar jag att grå är fas, svart är nolla och den i mitten är jord. Har även mätt med säkring i och utan för att verifiera mitt påstående. Vid mätning har jag använt mig av följande beskrivning "Mäta jord" gör man enklast genom att Ω-mäta mellan nolla och jord, fast man vet då inte vilken som är vilken.
Lite mer komplett beskrivning:
Med spänning på: Mät 230V mellan fas-nolla och mellan fas-jord. Mät 0V mellan nolla-jord.
Med säkring avslagen: Mät <0.5Ω mellan nolla-jord. Mät oändlig resistans mellan fas-nolla och fas-jord.
Om det dessutom finns JFB, slå av den: Nu ska man kunna mäta oändlig resistans mellan nolla-jord. Mät <0.5Ω mellan jord och en annan jord i närheten."
 
  • Hand som håller ett öppnat eluttag med synliga ledningar och anslutningspunkter på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med gamla säkringshållare och flerfärgade kablar anslutna till skruvplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en elinstallation med flera färgkodade kablar anslutna till jord och nolla i en grå anslutningsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För förståelsen har Kjell bra bilder, bl.a bilder som visar principen för hur en JFB är inkopplad mot en gammal diazedcentral som du har. Kolla den och jämför mot din elcentral. Följ upp inkommande faser, in och ut från JFBn. Följ inkommande PEN och hur den delas upp i N och PE före JFBn.
[länk]
Tack, denna var perfekt nivå för mig:)
 
Den där ledaren du kallar för silvrig är en biledare som (numera) inte får användas som ledare. Du skriver dessutom att den går till nollan i ena centralen, i så fall dunderfel. Gäller det även biledaren i uttaget på bilden?

Det där med biledare som jordledare i äldre sammanhang kan var lite komplicerat. I moderna kablar är biledaren inte grov nog att vara godkänd som skyddsjord. Men det fanns tidigare kablar med en grövre biledare som iallafall då var godkänd. Men det har också fuskats väldigt mycket med det genom åren, så att även icke godkända biledare använts som skyddsjord.

Om jag tolkar bilderna på centralen rätt så är jordskenan ihopkopplad med nollskenan? Det är fel om jordfelsbrytaren är korrekt inkopplad. Men bryt för guds skull inte upp den kopplingen utan att vara säker på hur det är gjort, då kan du få flytande nolla med katastrofala följder.
 
I Vägguttaget har man använt biledaren som jord. Det är som sagt var inte tillåtet i dag, så ska du kunna dra vidare därifrån måste du först byta kabeln dit till en riktig 3-ledare.
 
H hempularen skrev:
Den där ledaren du kallar för silvrig är en biledare som (numera) inte får användas som ledare. Du skriver dessutom att den går till nollan i ena centralen, i så fall dunderfel. Gäller det även biledaren i uttaget på bilden?
Biledaren i båda ledningarna/uttagen är minst lika grov, ser faktiskt grövre ut, än de andra kablarna. I trefasuttaget är den kopplad till noll-skenan men i enfasuttaget (dubbeluttaget på bilden) är den kopplad till jord-skenan.
H hempularen skrev:
Om jag tolkar bilderna på centralen rätt så är jordskenan ihopkopplad med nollskenan? Det är fel om jordfelsbrytaren är korrekt inkopplad. Men bryt för guds skull inte upp den kopplingen utan att vara säker på hur det är gjort, då kan du få flytande nolla med katastrofala följder.
Ja, vad jag kan se så är skenorna ihopkopplade i den här delen av centralen. Jag borde kunna mäta mig fram till om jag har en flytande nolla eller ej. Om det går skulle jag uppskatta tips på hur.
 
useless useless skrev:
I Vägguttaget har man använt biledaren som jord. Det är som sagt var inte tillåtet i dag, så ska du kunna dra vidare därifrån måste du först byta kabeln dit till en riktig 3-ledare.
Åh, ber om ursäkt men det är lite smått frustrerande med att inte få göra någonting utan att byta ut allt. Spelar det egentligen någon roll rent funktionellt och ur säkerhetsperspektiv? Kabel som kabel! Sorry:)
 
T twp skrev:
Ja, vad jag kan se så är skenorna ihopkopplade i den här delen av centralen.
Ihopkoplade skenor tyder på att den delen av centralen inte är skyddad av jordfelsbrytaren.
 
useless useless skrev:
Ihopkoplade skenor tyder på att den delen av centralen inte är skyddad av jordfelsbrytaren.
ok, men om jordfelsbrytaren löser ut så försvinner spänningen till alla uttagen, även de som går via den delen i centralen. Det var någon som skrev tidigare i denna tråd att det betyder att den delen går via JFB. Stämmer inte det påståendet då?
 
Jo lite beroende på hur illa det är felkopplat i centralerna så kan jordfelsbryatern fungera så att den bryter alla uttag om den löser ut. Men det är inte säkert att den löser ut när du får ström igenom dig.

Detta är felkopplat av någon som inte har en aning om hur man kopplar en jordfelsbrytare.

Det borde bli en del falskutlösningar av jordfelsbrytaren med denna koppling, men det beror som sagt på hur illa det är kopplat.

Du måste ta hem en elektriker som går igenom din central, den bör troligen betraktas som livsfarlig i nuvarande skick.
 
Och ge dig inte på att försöka fixa det här själv, det är illa, men kan (mycket) lätt bli ännu värre.
 
Livsfarlig är väl kanske att ta i... ;) Den borde inte vara farligare än en anläggning utan jordfelsbrytare. Förutom att man kanske får en falsk trygghet då av att det sitter en jfb där som man tror ska hjälpa om nåt blir fel...
Plus att det överlag verkar vara en ganska gammal anläggning med de risker det innebär med åldrande plast i isolering, ogenomtänkta utökningar i flera steg, etc.
 
H hempularen skrev:
Jo lite beroende på hur illa det är felkopplat i centralerna så kan jordfelsbryatern fungera så att den bryter alla uttag om den löser ut. Men det är inte säkert att den löser ut när du får ström igenom dig.

Detta är felkopplat av någon som inte har en aning om hur man kopplar en jordfelsbrytare.

Det borde bli en del falskutlösningar av jordfelsbrytaren med denna koppling, men det beror som sagt på hur illa det är kopplat.

Du måste ta hem en elektriker som går igenom din central, den bör troligen betraktas som livsfarlig i nuvarande skick.
Kan jag på något smidigt sätt verifiera att det är fel eller ihopkopplat? Borde jag inte tex. kunna mäta i dosan där jag ha sladdar kopplade både till noll och jord-skena och då få någon form av motstånd ifall det är ihopkopplat? Är det inte ihopkopplat så så blir motståndet oändligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.