E etompau skrev:Uttaget ser fräscht ut. Lägg tid på att fixa dina kablar.
Den svarta kabeln måste du ta loss, och klippa ner längden på kopparledarna , de bör vara ca 5-6 mm långa.
Den vita kabeln klipper du av alla ledare och börjar om med att skala bort yttermantel och ser till att innerledarna blir korrekt skalade.
Jag ska göra precis som du säger!
Tackar Etompau för att du tog dig tid!
Det var länge sedan det var någon ledning som gick till gängorna. Det får ingen ledare göra i en ny lampa.David-O skrev:
Blir lite förvirring nu vad som är vad. Jag antar att den svarta sladden sitter i någon form av lampa och du vill koppla in den vita IKEA lampkontakten för att ansluta i ett lamputtag i taket?
Tycker fortfarande man bör mäta så att blå ledare i lampan går till lampsockelns "yttre del" dvs gängorna. Och brun ledare till lampsockelns "mittstift".
Din jordkabel från uttaget är för kort, lite märkligt att ingen nämnt det när det ändå pratas om långa kardeler.A Andersliam skrev:
Som det är nu är din jordkabel tom kortare än fasen och nollan, den ska vara lite längre så den går in en båge räcker med 0,5-1 cm.
Ska man vara riktigt noga så ska alla jordkablar i lampan vara längre även p andra sidan plinten.
Andy78 har helt rätt, jordkabeln ska vara längre än de övriga och skälet är att om man drar ner lampan så ska jordkabeln vara den som släpper sist. I övrigt så ser den nya installationen mycket bättre ut.
Där lärde jag mig ännu mera! Tackar för det!A Andy78 skrev:Din jordkabel från uttaget är för kort, lite märkligt att ingen nämnt det när det ändå pratas om långa kardeler.
Som det är nu är din jordkabel tom kortare än fasen och nollan, den ska vara lite längre så den går in en båge räcker med 0,5-1 cm.
Ska man vara riktigt noga så ska alla jordkablar i lampan vara längre även p andra sidan plinten.
Här ser man jorden som en böj, de viktigate är inte att den är längre än fas och nolla utan att den släpper sist.
Därför kan den även vara kortare i vissa fall om anslutningen för jord sitter närmare där kabeln kommer in.
Viktigaste är att jorden ska läppa sist om kabeln rycks ut.
http://www.skolweb.varberg.se/psa050/sladd3.jpg
Därför kan den även vara kortare i vissa fall om anslutningen för jord sitter närmare där kabeln kommer in.
Viktigaste är att jorden ska läppa sist om kabeln rycks ut.
http://www.skolweb.varberg.se/psa050/sladd3.jpg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden