Vi har sålt ett hus där man nyligen relinat. Utan vår vetskap så kunde firman inte relina köksanslutningen. I offert stod det att köksanslutning ingick men tydligen hade man ej möjlighet att utföra just den biten (dock var fakturan ospecifiserad och på hela beloppet där köksanslutning ingår).
På egenkontrollen har man på köksdelen "kontroll av flöde" (denna egenkontroll har kommit oss tillkänna alldeles nyss)
I beskrivning från besiktningsman står det ordagrant "relining i huset gjort 2022". Mäklaren har inte erbjudit dokumentation (påstår köparen) i samband med köp

Nu vill köparna ha ersättning/nedsättning av pris för att den del som inte varit relinad. Är det rimligt?

• Gilla
Johannes_R
  • Laddar…
Har ni påstått att något är på ett visst vis och det inte är det är det rimligt att ni står för kostnaden för att åtgärda det, ja.

Vad era entreprenörer gjort eller inte gjort är mellan er och dem, det skiter köparen i.

• Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Lite oklarheter här.

Jag uppfattar att ni har beställt och betalat för relining. Att denna inte utförts helt enl. avtalet. Vad är det för egenkontrollprotokoll som dykt upp nu?

Vilka uppgifter har lämnats till spekulanter i samband med försäljningen, i prospektet, i bes. protokollet, andra uppgiftskällor. Är dessa källor med i köpeavtalet, ex. som bilagor?

Om den enda information som lämnats till köparen är i bes. protokollet (antar besiktningsmannen har utfört besiktning på ert uppdrag inför fösäljningen?) "relining i huset gjort 2022", inget mer specifikt än så. Då tror jag inte köparen har ett case här. Det är en allt för luddig beskrivning som kan betyda lite vad som helst. Knappast en giltig utfästelse om att alla rör är relinade.

Vad är det för dokumentation som mäklaren inte har erbjudit?

Men om ni själva eller via mäklaren har utfäst att samtliga rör i huset är relinade, och så inte är fallet. Även om du har varit i god tro. Så är det väl rimligt att köparen får ersättning för den felaktiga utfästelsen. Sedan är det en helt annan femma om köparen skulle få rätt ifall detta dras till domstol. Då kan finlir i formuleringen spela in. Att ni har låtit utföra relining av samtliga rör, betyder inte nödvändigtvis att alla rör verkligen blivit relinade (som det nu visat sig).

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Det beror ju som sagt på vad ni skrivit/sagt. Men oavsett så vänd på det: Du köper ett hus där säljaren sagt att rören är relinade men det visar sig att alla rör inte är det. Hade du tyst accepterat det eller hade du tyckt att säljaren borde ersätta dig för detta?

Det är sällan jag tar köparens parti men i det här fallet tycker jag (under förutsättning att du sagt att husets rör är relinade) att du borde ersätta köparen.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Det beror ju som sagt på vad ni skrivit/sagt. Men oavsett så vänd på det: Du köper ett hus där säljaren sagt att rören är relinade men det visar sig att alla rör inte är det. Hade du tyst accepterat det eller hade du tyckt att säljaren borde ersätta dig för detta?

Det är sällan jag tar köparens parti men i det här fallet tycker jag (under förutsättning att du sagt att husets rör är relinade) att du borde ersätta köparen.
Vi vet ju heller inte varför alla rör inte är behandlade. Kanske var dessa rör i bättre skick? Vad är felet? Finns ingen kostnad i detta fall.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi vet ju heller inte varför alla rör inte är behandlade. Kanske var dessa rör i bättre skick? Vad är felet? Finns ingen kostnad i detta fall.
Sant. Men förklaringen är att man inte kunde relina denna del, inte att rören var så bra att det inte behövdes. Om jag hade fått den förklaringen som köpare så hade åtminstone jag dragit slutsatsen att röret ligger så illa till att det inte går att relina och är därmed antagligen dyrt/svårt att byta ut.

Här kanske TS behöver vara lite tydligare med exakt vad som stått var och varför reliningen inte kunnat genomföras.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har ni påstått att något är på ett visst vis och det inte är det är det rimligt att ni står för kostnaden för att åtgärda det, ja.

Vad era entreprenörer gjort eller inte gjort är mellan er och dem, det skiter köparen i.
Vi tycker oxå att det är rimligt att åtgärda dem. Men köparen vill dra av en ansenlig summa på köpet för ett icke fungerande kök. De menar att de aldrig köpt huset om de hade vetat om att rören inte varit relinade (vi vet fortfarande in varför). Vi funderar på varför inte mäklaren efterfrågat dokumentation på relining (likt att de efterfrågar kvalitetsintyg på våtrumsarbeten)

M Maledictus skrev:
Sant. Men förklaringen är att man inte kunde relina denna del, inte att rören var så bra att det inte behövdes. Om jag hade fått den förklaringen som köpare så hade åtminstone jag dragit slutsatsen att röret ligger så illa till att det inte går att relina och är därmed antagligen dyrt/svårt att byta ut.

Här kanske TS behöver vara lite tydligare med exakt vad som stått var och varför reliningen inte kunnat genomföras.
Det står "relining i huset gjord 2022". Vi vet inte varför de inte relinade (de kan inte svara på det heller eftersom alla inblandade har slutat)

Äh, så där kan de inte hålla på. Ev. värdeminskning för ett icke relinat rör är ju inte särskilt stort. Vill de att köpet skall gå tillbaka, eller vad vill de?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:

Vi motsätter oss inte att vi skall ersätta utan frågan är om hur det skall ersättas (Jordabalkens två varianter "direkta metoden" eller "proportionella metoden" ?)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
C CKW skrev:
Vi motsätter oss inte att vi skall ersätta utan frågan är om hur det skall ersättas (Jordabalkens två varianter "direkta metoden" eller "proportionella metoden" ?)
Vad är "felet" med dessa orelinade rör? Som det verkar har ni inte lämnat en utfästelse om att samtliga rör är relinande?!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C CKW skrev:
Det står "relining i huset gjord 2022".
Men är detta alltså den enda informationen som köparen har fått om relining?

Eller har någon lovat att "allt är relinat", och i så fall hur har det löftet givits eller formulerats?

Och oavsett vilket, även om du som säljare är inställd på att hjälpa köparen här, så var väldigt försiktig med vad du lovar eller föreslår. Det kan bli lite av att ge ett lillfinger, men få hela armen avhuggen.

OM det du skrivit är det enda som skrivits om relining, så tror jag inte säljaren kan räkna med att få någon ersättning överhuvudtaget. Allt du i så fall ger, skall ses som ren goodwill.

• Gilla
nissebrun och 4 till
  • Laddar…
Man blir också lite nyfiken, hur kommer det sig att köparen nu har upptäckt att det inte är relinat i köksanslutningen? Har det uppstått en läcka, stopp i ledningen? Eller har rivit köket för att byta ut det?

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Kan det inte bara begäras in en offert för relining av köksdelen och om inget är orimligt, stå för den?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kan det inte bara begäras in en offert för relining av köksdelen och om inget är orimligt, stå för den?
Då är ju risken att en sådan här köpare gör dig ansvarig för allt från ev. faktiska problem med den utförda reliningen, till att firman inte krattat igen hjulspåren i gruset efter deras bil.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.