3 694 läst · 44 svar
4k läst
44 svar
Konstruktion på hus utan takfot
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Tack!Jaleshus skrev:
Nej, det är ett ombyggt hus från 1982. Den nya delen var fram till i våras ett oisolerat garage som vi byggt till en våning på samt konverterat till bostadsyta.
Såhär såg det ut innan semestern
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en tråd här på BH om både det ursprungliga projektet samt utbyggnaden, men den senare har stannat av lite. Kanske dags att ta tag i den igen?!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Nice! Ska bli kul se din resa på BHOnsalakorven skrev:Tack!
Nej, det är ett ombyggt hus från 1982. Den nya delen var fram till i våras ett oisolerat garage som vi byggt till en våning på samt konverterat till bostadsyta.
Såhär såg det ut innan semestern
[bild]
Jag har en tråd här på BH om både det ursprungliga projektet samt utbyggnaden, men den senare har stannat av lite. Kanske dags att ta tag i den igen?!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Ang. Konstruktionen så var noga med den brädan som jag kallat ”Luftspaltsbräda”. Den är utsågad så luft kan passera mellan takstolarna som den är uppskruvad mot. Här är en bild för att förtydliga
Gör man inte så kommer luft inte kunna passera upp mot takets luftspalt. Den är dessutom perfekt att ha som mothåll för panelen. Och glöm inte insektsnätet… det gjorde jag 👎
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör man inte så kommer luft inte kunna passera upp mot takets luftspalt. Den är dessutom perfekt att ha som mothåll för panelen. Och glöm inte insektsnätet… det gjorde jag 👎
Tack 🙏 Väldig tydlig bild. 🙏Onsalakorven skrev:Ang. Konstruktionen så var noga med den brädan som jag kallat ”Luftspaltsbräda”. Den är utsågad så luft kan passera mellan takstolarna som den är uppskruvad mot. Här är en bild för att förtydliga
[bild]
Produkter som diskuteras: "Insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Hej!
Nu har vi inte ett trähus utan lättklinker med putsad fasad men tänkte att jag kan dela med mig av vår takstolslösning. Vi var nämligen ute efter att hålla taksprånget kort med gesims.
För att göra det möjligt och ändå få ner lasten i väggen fick överarmen ligga helt uppe på underarmen. Det gör förvisso att yttertaket hamnar lite högre upp men för vår del var det viktigt då då takfotslisten ligger murad ovanpå väggen så att säga.
Som sagt, inte direkt applicerbart för dig men jag tänker att man skulle kunna utgå från en liknande takstolskonstruktion men kapa av överarmen så att den precis täcker fasaden.
Nu har vi inte ett trähus utan lättklinker med putsad fasad men tänkte att jag kan dela med mig av vår takstolslösning. Vi var nämligen ute efter att hålla taksprånget kort med gesims.
För att göra det möjligt och ändå få ner lasten i väggen fick överarmen ligga helt uppe på underarmen. Det gör förvisso att yttertaket hamnar lite högre upp men för vår del var det viktigt då då takfotslisten ligger murad ovanpå väggen så att säga.
Som sagt, inte direkt applicerbart för dig men jag tänker att man skulle kunna utgå från en liknande takstolskonstruktion men kapa av överarmen så att den precis täcker fasaden.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fritidshus utan rätt till väg
Juridik -
Garage utan ingång men med fönster in i huset = biyta?
Juridik -
Hängrännor i radhus, med eller utan gavlar?
Tak & Vind -
Modernt ladhus - konstruktion vägg o tak utan ventilerad vind?
Byggmaterial & Byggteknik -
Inåtlutande motfallstak tak med stuprör i huset, varför denna riskkonstruktion?
Tak & Vind