Jätte fint hus! 💪 Har du byggt själv i lösvirke? :)

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Dagsfärska bilder också! Idag river vi ställningen!

[bild]
[bild]
[bild]

nino nino skrev:
Järnvitrol på huset också?
Spikar du med rostfritt?
Ja, det stämmer. Rostfri skruv (A2).

• Gilla
nino
  • Laddar…
Dagsfärska bilder också! Idag river vi ställningen!

[bild]
[bild]
[bild]
Ja, det stämmer. Rostfri skruv (A2).
hur många gånger har du behandlat panelen?

Jaleshus Jaleshus skrev:

hur många gånger har du behandlat panelen?
Den ”nya” delen är inte behandlad ännu. Huvudbyggnaden är behandlad en gång för 5 år sedan. Det räcker.

Den ”nya” delen är inte behandlad ännu. Huvudbyggnaden är behandlad en gång för 5 år sedan. Det räcker.
Hur länge kan en obehandlad fasad stå utan att målas?

Jaleshus Jaleshus skrev:
Tack!

Nej, det är ett ombyggt hus från 1982. Den nya delen var fram till i våras ett oisolerat garage som vi byggt till en våning på samt konverterat till bostadsyta.

Såhär såg det ut innan semestern

Ombyggnation av ett hus från 1982, tidigare oisolerat garage konverterat till bostadsyta, byggmaterial och stege synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en tråd här på BH om både det ursprungliga projektet samt utbyggnaden, men den senare har stannat av lite. Kanske dags att ta tag i den igen?!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jaleshus Jaleshus skrev:
Hur länge kan en obehandlad fasad stå utan att målas?
Den ”behandlar” sig själv till sist, men det tar lång tid och kommer se ojämnt ut under tiden. Järnvitriol gör samma sak som solen gör, fast snabbare.

Tack!

Nej, det är ett ombyggt hus från 1982. Den nya delen var fram till i våras ett oisolerat garage som vi byggt till en våning på samt konverterat till bostadsyta.

Såhär såg det ut innan semestern

[bild]

Jag har en tråd här på BH om både det ursprungliga projektet samt utbyggnaden, men den senare har stannat av lite. Kanske dags att ta tag i den igen?!
Nice! Ska bli kul se din resa på BH :)

Ang. Konstruktionen så var noga med den brädan som jag kallat ”Luftspaltsbräda”. Den är utsågad så luft kan passera mellan takstolarna som den är uppskruvad mot. Här är en bild för att förtydliga

Byggkonstruktion med luftspaltsbräda för ventilation vid tak, visar träpanel och isolering.
Skapa konto

Gör man inte så kommer luft inte kunna passera upp mot takets luftspalt. Den är dessutom perfekt att ha som mothåll för panelen. Och glöm inte insektsnätet… det gjorde jag 👎

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ang. Konstruktionen så var noga med den brädan som jag kallat ”Luftspaltsbräda”. Den är utsågad så luft kan passera mellan takstolarna som den är uppskruvad mot. Här är en bild för att förtydliga

[bild]

Gör man inte så kommer luft inte kunna passera upp mot takets luftspalt. Den är dessutom perfekt att ha som mothåll för panelen. Och glöm inte insektsnätet… det gjorde jag 👎
Tack 🙏 Väldig tydlig bild. 🙏

Jaleshus Jaleshus skrev:
Jätte fint. Men vad jag kan se så får fasaden inte hela vägen upp. Är det för luftningens skull? La du där även insektnät, eller hur gjorde du exakt? :)
Ja precis, i verkligheten är luftspalten ca 2cm.
Insektsnät är klämt mellan råsponten och utsida spikläkt

J Jogurth skrev:
Ja precis, i verkligheten är luftspalten ca 2cm.
Insektsnät är klämt mellan råsponten och utsida spikläkt
Har du en bild?

Jaleshus Jaleshus skrev:
Har du en bild?
Nej tyvärr ingen bild där den detaljen syns.

Takpappen och fotplåten är i vägen för att det ska synas

Hej!

Nu har vi inte ett trähus utan lättklinker med putsad fasad men tänkte att jag kan dela med mig av vår takstolslösning. Vi var nämligen ute efter att hålla taksprånget kort med gesims.
För att göra det möjligt och ändå få ner lasten i väggen fick överarmen ligga helt uppe på underarmen. Det gör förvisso att yttertaket hamnar lite högre upp men för vår del var det viktigt då då takfotslisten ligger murad ovanpå väggen så att säga.

Som sagt, inte direkt applicerbart för dig men jag tänker att man skulle kunna utgå från en liknande takstolskonstruktion men kapa av överarmen så att den precis täcker fasaden.

• Trätakstolar monterade på ett lättklinkerhus med putsad fasad, kort taksprång och gesims i byggprojekt.
    Skapa konto
  • Byggdetalj av fasad i lättklinker med kort taksprång och svart stuprör under putsad takfot mot blå himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.