G GargamelSE skrev:
Sökte efter mitt företag där, kommer inte ens upp.
skumt, jag anvvänder iof inte deras sökmotor utan google

edit: provade även deras funkar, mitt bolag kommer upp som etta på resultatet
 
Ett av de många problem jag haft med lokala entreprenörer är att det aldrig kommer någon faktura :cool:

Jag vet, egentligen inte ett jätteproblem. Men när man ringt och påmint några gånger utan att det kommer nån tänker man att det kanske inte långsiktigt är bra. Man vill ju att de får betalt, hur klarar de sig annars?
Bra jobb har de också gjort, oftast. Men kanske kommer de lite sporadiskt, och ibland inte alls.
Vill inte kalla dom fuskbyggare, det vore fel. Mer typ strulpellar.
Hade en plåtslagare som försvann mitt i juli. Ringde men inget svar. En dag kom det ett skyfall och vi fick ställa hinkar i garderoben, då det visade sig att han lämnat ränndalarna halvfärdiga. Fick höra på omvägar att han dragit till Thailand.
Så kan det vara i en liten kommun med lokala småföretag. Man vill dom väl, men harrejavvlar.:rolleyes:
 
C
J Jehu skrev:
Ett av de många problem jag haft med lokala entreprenörer är att det aldrig kommer någon faktura :cool:
Hellre det än att det inte kommer någon hantverkare. Det är mitt stora problem.
 
Mycket vanligt här också. Man får välja noggrant för större projekt
 
Denna artikel är synnerligen kompetent. Du som läser den och följer de råd som ges har en stor möjlighet att slippa undan fuskbyggare. Men det finns en del ytterligare att kommentera och att hjälpa dig som läsare med. Och här hjälper bara noga kontroll för svenska staten är inte din partner mot fuskbyggare och andra bedragare.. Räkana en halv dags telefonjobb minst, Slarvad sådan ökar risken omedelbart. När du får byggarens organisationsnummer så kolla detta. Om du inte har detta så måste du ha hans personnummer. Det får du på hans namn om du ringer 0771 567 567 och begär Folkbokföringen. Robotrösten är tjatig och fattar dåligt så du får variera dina svar. När du kommer fram så begär du personnummer på din hantverkare. Om han heter Sven Eriksson så är det 488,652 stycken och då får du antingen ringa alla dvs tills du tas in på klinik eller göra på ett annat sätt. Slå då upp Eniro.se och lägg in hans firma, eller hans namn med adress + mobilnummer så kan du nog få fram uppgifter så att du kan ställa frågan på Folkbokföringsregistret. Om du går bet så ta hans bilnummer i smyg och ring Transportstyrelsen och kolla vem som äger. Den vägen har jag själv använt många gånger då folk hållit sig undan med oregistrerade kontantkort i mobilen .Ring Bolagsverket i Sundsvall och hör vem som sitter i styrelsen. ( ett eller flera av sina respektive organisationsnummer. Om det är en enskild firma eller handelsbolag så är det ett dåligt tecken. Bolagsverket har dessutom inte dessa data) Sen frågar du Bolagsverket vilka andra företagsengagemang denne har. Fråga även historiskt vad har denne haft och vad har hänt i resp verksamhet. Ställ frågan om denne har haft eller har en konkurs eller pågående likvidation i något bolag. Fråga dessutom om hans personliga adress och om den har bytts inom 4 år bakåt..Om det är ett aktiebolag fråga Bolagsverket när det bildades och om man har inlämnat årsredovisningar i tid. Fråga även Bolagsverket hur personens olika bolag har gått. Har de visat vinst eller förlust. Ställ även frågan om något av dennes företag har en "Prokurist". En Prokurist är en person ofta med den egentliga makten men gömd i skuggan. Normalt har denne ensam teckningsrätt. Det finns även en annan form av makthavare att se upp på där ute i mörkret och det är om firman tecknas ENSAMT av även annan än av styrelsen (dormant eller sleeping director) . Farligt!. Då har bolaget med viss sannolikhet den offentliga personen (din hantverkare) som målvakt. Det kan finnas andra grunder till att ha Prokurist o/e extern firmatecknare men det är en tydlig varning. En Prokurist kan vara en person i Afghanistans bergområden som får alla dina pengar sända till sig av målvakten som sen försvinner. Det är ditt problem den dagen. Sitter dinhnatverkare ensam i styrelsen (med frun som suppleant som vanligt ) så är den enklare att kolla för dig. All denna info är gratis för dig på Bolagsverket. Sen ringer du skatteverket 0771 567 567 och möts av en robotröst. Säg "Företag Moms." Då du kommer fram så frågar du hur bolaget/bolagen har redovisat moms förra verksamhetsåret, Om bolaget har betalat in moms så vet du att bolaget har gått med vinst och möjligen är välskött. Om bolaget har återfått moms så vet du att det har gått med förlust och då är det röda semaforer direkt. Dessa uppgifter faller inte under Skatteverkets superstränga sekretess. Notera alla uppgifter du har skaffat och sätt dig att bedöma dem.
Om din hantverkare har enskild firma så har du svårigheter att få uppgifter för Bolagsverket hanterar inte sådana. På Skatteverket är det nobben med privatpersonuppgifter, Då behöver du kontakta ett inkassoföretag och köpa en utredning där. Det finns även utmärkt sajt som heter www.ratsit.se. ( "rått-IT" ( skratt). Den ger dig en mängd info som du kan ha som underlag då du börjar snoka.
Har han försäkringar för sig själv och anställda eller tar du hela den risken? Om det är en större entreprenad så behöver du en egen konsult som kan entreprenadjuridik. Det är ett rättsområde som advokater och motsvarande jurister normalt inte kan utan att läsa på = utbildning på din bekostnad "läsa in målet " som det vackert heter.
Om du får problem med en hantverkare, jurist eller annan och denne håller sig undan men har en firma med BANKGIRO så får du här ett knep som jag har hittat på i unga juristår och garanterat satt skräck i en del pajaser, slashasar och andra äckel med vackra medaljer på bröstet och diplom hemma. Gå till banken och ta en bankgiroavi. Betala 1 krona in på slashasens bankgirokonto. Skriv på talongen med hård kulspetspenna så att det slår igenom karbonen alla tre blad. Skriv följande:
"Herr ABC. Detta är en bankgirodelgivning. Ni anmodas ringa mig en vardag i ärende "xyx" på tel 0123... mellan 0900-1600 inom 1 vecka från delfåendet av denna inbetalning att bokföra."
Denna enkrona måste han enligt lag bokföra där kontot finns + att det sker med automatik via BGC = han är delgiven av både dig och av BGC även om han gömmer sig och aldrig svarar på telefon, brev eller meddelandelappar av sitt telefonist-filter. Han kan inte vinna ett mål på att anföra att han aldrig visste om att du sökte honom. Då har du BGC och din bankstämpel som vittne på delgivningen. Om det är en jurist som exempelvis advokat som håller sig undan så har du underlag att klaga hos dennes Förening. OBS Denan delgivning går inte med Plusgiro för bara i banken får du en kopia på det du har skrivit på talongen. Det blir genomslag av karbon på den blanketten med bankens stämpel på. Så sätter man krokben för vissa löss på två ben. Tips. Utgå från Värsta scenariet men hoppas på det Bästa och det som verkar för bra för att vara sant är oftast just så./B.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Finns säkert en del bra att hämta ovan men går inte läsa utan radbrytning och korrekta gemener och versaler
 
F
Kustens Pool som nämns i artikeln har jag ju haft att göra med. Jag lirkade, vände och vred på det och kom ändå ur det förhållandevis oskadad. Fick igår ett mail från en annan missnöjd och lurad kund som letat fram mina och andras trådar på diverse forum.

Johan och Bosse säljer fortfarande pooldrömmar med fina bilder och noll kompetens.

Dom heter tydligen Exellence pool, antar att det är denna https://excellencepool.se/ samt Bosses företag Profilbygg används antagligen som underentreprenör https://www.allabolag.se/5568410350/profilbygg-i-halland-ab

Jag hittar varken organisationsnummer eller nån annan information om Excellence pool. Enda kopplingen på Johan är detta https://www.allabolag.se/5591039846/kustens-teknik-ab och där saknas F-skatt så det är knappast det aktiva företaget.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Det kan stå dig riktigt dyrt om du råkar i klorna på en riktig fuskbyggare. Här berättar vi hur de arbetar bland annat med konkurshjul och målvakter samt vad du kan göra för att försäkra dig om att du inte anlitar en fuskbyggare själv.

Du kan läsa artikeln här: Konkurshjul och målvakter – så arbetar fuskbyggare
Dessa SSV Bygg råkade jag anlita som jag har berättat tidigare om. Lång historia kort, dom gjorde jobbet. Dom begärde pengar eftersom jobbet var klart. Vi hade en offert på 500 000 när vi hade betalat 450000 och slutfaktura kom så hamnade den på runt 900 000 tusen så sade vi stop och bestred fakturan. SSV Bygg stämde oss vi anlita en advokat och jag kollade alla bilder som jag hade tagit under dräneringen. Jag kollade allt dom gjort och vi berättar allt fel dom hade gjort och vi godkände inte detta.
SSV Bygg svarade aldrig efter detta.
Advokaten sade att dom har 3 år på sig att återkomma annars avskrivs denna slutfaktura.

Så nu väntar vi med allt som vi inte kan färdigställa.

Ratsi är ett bra verktyg.
 
SSV Nygg har nu bytt namn till Mölnlycke Bygg & Mark AB



QUOTE="Redaktionen, post: 3745018, member: 148068"]Det kan stå dig riktigt dyrt om du råkar i klorna på en riktig fuskbyggare. Här berättar vi hur de arbetar bland annat med konkurshjul och målvakter samt vad du kan göra för att försäkra dig om att du inte anlitar en fuskbyggare själv.

Du kan läsa artikeln här: Konkurshjul och målvakter – så arbetar fuskbyggare[/QUOTE]
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi har i dagarna tagit in offert från bla Mölnlycke bygg och mark. Dessa ska man med andra ord undvika?
 
Jag undrar mer om Robban startat AB eller fortfarande är oseriös 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.