C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
312 reglerna du måste ta ut ett basbelopp + 5 procent av företagets totala löneutag i lön så är du berittigad till 50 procent av totala löneuttaget.
Nej nej nej, du måste ta ut SEX inkomstbasbelopp + 5 % av totala lönesumman, alternativt 9,6 inkomstbasbelopp.

Edit: glöm inte tjänstepensionen också även om man sparar på annat vis är det bra att ha lite öronmärkta pengar. Och den offentliga pensionen klarar man sig inte på
Det var inte poängen. Poängen är att i den enskilda näringsidkarens egenavgift så ingår avsättning till allmän pension. En del av de pengarna får du alltså förhoppningsvis tillbaka så småningom.

G GargamelSE skrev:
Om du tar ut lön, så blir det några extra månadslöner varje år, nästan gratis :D
Hur kan 37 % skatt vara nästan gratis?

Det är sådana här fantasifulla räkneexempel som får folk på vänsterkanten att knyta handen i fickan över alla kapitalistsvin som roffar åt sig med sina feta lågbeskattade utdelningar, ivrigt påhejade av många politiker.
I realiteten är det inte så fantastiskt som många tror.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej nej nej, du måste ta ut SEX inkomstbasbelopp + 5 % av totala lönesumman, alternativt 9,6 inkomstbasbelopp.
Har plockat fram popcornen och satt alla pengar på @cpalm. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror kanske inte att man behöver vara bra på administration eller på att bedöma vad som är bästa bolagsformen för att vara en bra hantverkare. Vår bästa snickare har enskild firma.
Man kan ta en kreditupplysning på en enskild firma med.
I en tidigare bransch jag jobbade i ansågs enskilda firmor vara trovärdigare då de inte kan dölja sig bakom ett AB och smita.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej nej nej, du måste ta ut SEX inkomstbasbelopp + 5 % av totala lönesumman, alternativt 9,6 inkomstbasbelopp.


Det var inte poängen. Poängen är att i den enskilda näringsidkarens egenavgift så ingår avsättning till allmän pension. En del av de pengarna får du alltså förhoppningsvis tillbaka så småningom.


Hur kan 37 % skatt vara nästan gratis?

Det är sådana här fantasifulla räkneexempel som får folk på vänsterkanten att knyta handen i fickan över alla kapitalistsvin som roffar åt sig med sina feta lågbeskattade utdelningar, ivrigt påhejade av många politiker.
I realiteten är det inte så fantastiskt som många tror.
Jag menade ett basbelopp inte som i 1xbasbelopp, utan ett basbelopp (godtycklig mängd). Men ja 6 IBB, det motsvarar strax under 400k mao under 33k I månadslön det tar nog de allra flesta ut som driver eget. Om inte så får man ju 170k på förenklingsregeln, inte illa det heller med tanke på att du kan ta ut hur lite lön du vill och ändå få ta del av det.

Jag har några anställda utdelningen växer snabbt
 
37 procent är verkligen inte fantastiskt men det är bra mycket bättre än upp till 60 procent som med lön
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
MrJay
Det är som att återigen vara på feber.se en tid sedan där Malmgren härjade i kommentarsfälten :D
 
MrJay MrJay skrev:
Det är som att återigen vara på feber.se när Malmgren härjade i kommentarsfälten :D
Haha, var ju inte meningen detta skulle bli en tråd om AB och utdelning, oh well
 
J Jehu skrev:
Varför inte ha en website där man samlar namn och företag och individer som ska undvikas.
Snabba uppdateringar när målvakter och andra nya namn kommer in.
Där alla som blir lurade kan få hjälp.
Eller finns detta redan?
Staten borde vara skyldig att skydda laglydiga medborgare och sätta stopp för de som missbrukar systemen.
Ingen skulle behöva ta såna smällar privat.
Edit: det är staten som borde vara skyldig att ge denna service till medborgarna då inte lyckas skydda oss mot återfallsförbrytare. Polisen är ointresserad då detta inte är straffrätt utan civilrätt. Lycka till med att få åklagare att intressera sig av bedrägerier som kan ha pågått lång tid och kan vara resurskrävande att reda ut.
Systemet med civil process där man förväntas stämma för att få tillbaka pengarna utnyttjas liksom konkurs hänsynslöst av de kriminella.
Jag kan berätta om fall där kunder förföljts i åratal t o m decennier med påhittade fakturor, polisanmälningar, kronofogde och stämningar. De kriminella är vana vid processerna och har inga skrupler.
Många laglydiga medborgare däremot orkar inte. De tycker det är obehagligt och viker ner sig.
För andra slutar det tragiskt när de förlorar i rätten, eller vinner men ingenting kan få tillbaka. Och de står där med kostnaderna.

Vad har vi myndigheter till? Vems rättigheter ska de bevaka?
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Byggahus har väl ett sådant register och finns fler. Svåra är nog följa upp när de byter namn osv
 
Marlen Eskilsson:
Anders Malmgren hoppar på mig helt oprovocerat och sen säger jag ifrån med samma mynt. Då tar du bort mina inlägg medan hans inlägg får vara kvar. Vad är det för sätt?
Är det inte bättre att helt förbjuda företagare att besöka den här sidan? Ni hatar ju alla företagare.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej då borde sagt din firma är oseriös för säga du är ju att personoåhopp det kan jag hålla med om. Lite...

Jag skulle aldrig köpa produkter eller tjänster av någon med enskild firma förutom smpbelopp som lisas jordgubbar vid vägrenen på sommaren
Och den jäveln fortsätter med sina påhopp och han får hållas. Det är att ha sina favoriter minsann.
 
R Robban_C skrev:
Och den jäveln fortsätter med sina påhopp och han får hållas. Det är att ha sina favoriter minsann.
Det är ju en stor skillnad, jag attackerar alla enskilda firmor och anser det är lite lelles ved och porr över dem, medans du håller på med personangrepp.

Men diskussionen kanske bör återgå till fuskbyggare och hur man sätter dit dem, ett sätt är ju att inte anlita firmor där det saknas orgnummer så man inte kan kolla upp dem på allabolag
 
Snailman
R Robban_C skrev:
Citat från artikeln:
"Oseriösa företag undviker vanligen att skylta med organisationsnummer på sin hemsida ..."
Slut citat.
Idiotisk kommentar. Driver man enskild firma så är det personnumret som är organisationsnumret.
Undrar om han som sade det, Zittenbaum på Bisnode skulle vilja sätta ut sitt personnummer på en hemsida hur som helst?
Jag kan nog tycka att med den lönen som han antagligen har så kanske han skulle tänka lite längre än så där. Klart och tydligt är i alla fall att man inte ska anlita Bisnode om man driver enskild firma.

Jag driver enskild firma sen början av 80-talet och skulle aldrig i hel*ete sätta ut mitt personnummer på nån hemsida. Jag vill nämligen inte råka ut för ID-kapning eller något annat elände.
Gör det mig oseriös?
Däremot kan kunderna fråga efter organisationsnumret och sen kolla upp mig med Skatteverket. På dom senaste 15 åren har det skett ungefär två gånger. Därför tycker jag att problemet här snarare ligger på kundkollektivet som så blint litar på "säljaren" (dvs mig) utan att kolla upp F-skatt, Kronofogden etc.
Till kundkollektivets försvar kan jag dock säga att många av kunderna kommer till mig på personliga referenser (andra kunder, fackfolk etc) och då kan nog dessa referenser väga tungt nog.
Kan man inte se även ditt organisationsnummer hos tjänsten 'alla bolag'?

Nej kan man inte, fyra sista visas ej
https://www.allabolag.se/561211GINI/anders-lack-och-plat
 
Intressant, det har jag inte tänkt på. Men det finns iofs. fler informationssidor om företag. Gissar att bara man vet var man skall söka så hittar man det?
 
På allabolag kan man heller inte få en detaljerad bild av företaget som man kan få av ett AB. Man vill ju inte anlita ett bolag med kass likviditet för ett större projekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.