Det det är med enskildforma och orgnummer på merinfo, allabolag osv har nog med GDPR att göra gissar jag
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju en stor skillnad, jag attackerar alla enskilda firmor och anser det är lite lelles ved och porr över dem, medans du håller på med personangrepp. ...
Och när du skriver att vi som driver enskild firma inte är seriösa, då menar du att det inte är personangrepp? Kissa och gå och lägg dig!


AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På allabolag kan man heller inte få en detaljerad bild av företaget som man kan få av ett AB. Man vill ju inte anlita ett bolag med kass likviditet för ett större projekt
Och du utgår alltså från att enskilda firmor har kass likviditet? Du är till och med dummare än statsministern!
Alla med enskild firma är personligt ansvarig för sitt företag. Dom kan inte smita undan genom att bara sätta företaget i konkurs. Dom är med andra ord stabilare än ett AB, förutsatt att dom inte är satta i skuld upp över öronen vilket även ett AB kan vara utan att du får veta det. Det enda du får veta genom ett bokslut är hur det gick för dom förra året men det var då det.
Den enda skillnaden är att för enskild firma måste du själv ta reda på fakta, ex vis genom att kontakta Skatteverket och Kronofogden. Vill du ha färska siffror för ett AB så måste du göra samma sak men skillnaden i betalningsansvar föreligger fortfarande.



AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det det är med enskildforma och orgnummer på merinfo, allabolag osv har nog med GDPR att göra gissar jag
Det var exakt samma sak även innan GDPR kom.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
... du håller på med personangrepp. ...
Jag besvarar dig som du gör dig förtjänt av, varken mer eller mindre.
Om du har problem med min attityd så är det inte därför att min attityd är fel. Det är därför att din attityd är fel. Bete dig städat så bemöter jag dig städat. Det gör jag med alla andra men inte med dig, ser du då den röda tråden?
 
Nej det säger jag inte, jag säger man inte kan avgöra likviditeten som man kan med ett AB. Tittar man på ditt bolag på allabolag så det enda man ser är en omsättning på 1-49k kronor. Det låter ju inte så imponerande men det kan ju finnas likvididet ändå men den ser man inte som man gör på ett AB
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
... Tittar man på ditt bolag på allabolag så det enda man ser är en omsättning på 1-49k kronor. ...
Nej, det gör det inte. Det står 700-999 tkr.
Återigen är du ute och cyklar.

Och omsättningen säger ingenting om ett företag. Det säger inget om betalningsförmåga, inget om ekonomiskt resultat, och framförallt säger det inget om hur seriöst man utför jobben. Man kan ha en enorm omsättning men inte ha ett öre över när det väl är dags.

Inte heller säger likviditeten som du far efter något om hur bra man utför jobben. Det säger heller inte så mycket om betalningsförmågan eller om förmågan/viljan/resurserna för att slutföra påbörjade jobb som du försöker påskina.
Det enda pålitliga är att kolla med Skatteverket, Kronofogden och olika referenser. Sen spelar det ingen roll om det är ett AB eller en enskild firma. Som jag har sagt tidigare så finns det AB som missköter sig också och den största niten jag har gått på var alltså att AB som kursades när det började blåsa lite. Och som vi sagt tidigare i tråden, inget som helst personligt ansvar trots att det var uppenbart att ägaren valde att kursa för att komma undan. En enskild firma hade aldrig kunnat komma undan på samma sätt. Och du tycker att enskild firma är oseriöst, det visar ingenting annat än att du inte har förstått det här alls. Därför har jag ett tips: Håll käft!
 
Marlen Eskilsson:
Anders Malmgren gör det ena påhoppet efter det andra, och framförallt, det var han som började. Varför får hans angrepp stå kvar medan du raderar mina?
 
Jag säger ju det omsättningen säger inget haha läs vad jag skriver, jasså någon länka ett Anders plåt den hade iaf 49k.spelsr ingen roll, poängen är att med ett AB så har du tillgång till hela bokföringen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag säger ju det omsättningen säger inget haha läs vad jag skriver, jasså någon länka ett Anders plåt den hade iaf 49k.spelsr ingen roll, poängen är att med ett AB så har du tillgång till hela bokföringen
Nej, du har inte alls tillgång till hela bokföringen för ett AB. Du har tillgång till resultat, omsättning och lite annat men bokföringen ligger kvar hos företaget.
Släpp det här med AB, du visar ju gång på gång att du inte har koll. Du har fått för dig nånting och sen tror du att det är sanningen.
 
R Robban_C skrev:
Nej, du har inte alls tillgång till hela bokföringen för ett AB. Du har tillgång till resultat, omsättning och lite annat men bokföringen ligger kvar hos företaget.
Släpp det här med AB, du visar ju gång på gång att du inte har koll. Du har fått för dig nånting och sen tror du att det är sanningen.
Okej, fine om du ska märka ord men redovisningen kam du ladda ner, exempel mitt AB scrolls ner så kan du ladda ner den som pdf

https://www.allabolag.se/5590550678/mda-digital-malmgren-design-arkitektur-ab
 
Arnmark
Jag provade ett par tre olika offertjänster för ett takbyte jag fick bara ett svar men jag kunde inte hitta någon information om det företaget. Tillslut hittade jag ägaren på lexbase.
Det blev inget takbyte med dom :)
allabolag för att se vilka som äger företaget och sen lexbase för att se om dom är dömda för brott är en bra start om man vill undvika att bli blåst.
Googlemaps kan man också använda, ser det ut som det ligger en byggföretag i streetviewn på den adressen eller är det ett förfallet privathus?
Dom lever på att blåsa folk så dom är bra på att prata, så nöj er aldrig med att dom kommer hem till er för att ge en offert och då tycker ni dom låter trevliga och kunniga.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
G
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej, fine om du ska märka ord men redovisningen kam du ladda ner, exempel mitt AB scrolls ner så kan du ladda ner den som pdf

[länk]
Sökte efter mitt företag där, kommer inte ens upp.
 
G GargamelSE skrev:
Sökte efter mitt företag där, kommer inte ens upp.
Sökte du på org/personnummer?
 
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sökte du på org/personnummer?
på namn, med org.nr så kommer det upp.
 
G GargamelSE skrev:
på namn, med org.nr så kommer det upp.
Namnsök kan vara lite knepigt, oftast så är "less more" alltså har man flera ord i namnet kan det vara bättre att söka på ett av dem...
 
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Namnsök kan vara lite knepigt, oftast så är "less more" alltså har man flera ord i namnet kan det vara bättre att söka på ett av dem...
Har rätt så generiska ord i hela företagsnamnet, så det blir svårsökt.
Men har funderat på att korta till och bara använda förkortningen, men vettefaen om det skulle gå igenom för det finns andra företag med liknande förkortningar men med bihang av andra ord dock..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.