Ingen vits med AB? Tja, utdelning till 20 procent skatt är ju inte fel
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
utdelning till 20 procent skatt
+ 21,4 % bolagsskatt... Inte så jättestor skillnad mot ca. 45 % i enskild näringsverksamhet om man betänker att det är pensionsgrundande och att utdelningsutrymmet är begränsat för de flesta små AB.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen vits med AB? Tja, utdelning till 20 procent skatt är ju inte fel
Det förutsätter att man kommer tillräckligt högt i avkastning.
Gör man inte det så är det bättre att ta ut lön och med det få pension, SGI etc.
Det är nämligen så att på utdelningen får man varken det ena eller det andra.
Alltså är det ingen vits med AB om man inte har skyhög timpeng och i alla andra trådar här klagas det ju på timpengen så vem är det som är seriös? Den som tar ut lagom timpeng och lever bra på det eller den som tar ut advokatmässig timpeng och får problem med skatten och måste börja ta ut utdelning istället för lön?
 
cpalm:
Det är ju så att det är ju alltid nån som ska uttala sig utan att ha koll, bara för att dom har hört nåt nånstans.

Men det är som du säger, det är ingen stor skillnad mellan dom båda företagsformerna.
Förutom då den ansvarsmässiga delen där enskild firma har ett personligt ansvar som AB inte har.
Jag har drabbats av ett AB en gång som sattes omkull för att slippa betala för sig. Han kunde tyvärr starta om nästa dag i ett annat bolag som han redan hade. Han bara flyttade över alla tillgångar till det nya bolaget. Jag fick inte ett öre. :(
Så kan en enskild firma aldrig göra.
 
C cpalm skrev:
+ 21,4 % bolagsskatt... Inte så jättestor skillnad mot ca. 45 % i enskild näringsverksamhet om man betänker att det är pensionsgrundande och att utdelningsutrymmet är begränsat för de flesta små AB.
30 procent vs 45 är rätt mycket jo.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Du började med följande:
"Enskild firma är oseriöst för annat än hobby så jo det får man nog säga du är."
Det är otrevligt om nåt.
Jag svarade så som du förtjänar.
Okej då borde sagt din firma är oseriös för säga du är ju att personoåhopp det kan jag hålla med om. Lite...

Jag skulle aldrig köpa produkter eller tjänster av någon med enskild firma förutom smpbelopp som lisas jordgubbar vid vägrenen på sommaren
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej då borde sagt din firma är oseriös för säga du är ju att personoåhopp det kan jag hålla med om. Lite...

Jag skulle aldrig köpa produkter eller tjänster av någon med enskild firma förutom smpbelopp som lisas jordgubbar vid vägrenen på sommaren
Hade varit intressant att se om du kan lista tre saker som gör att du absolut inte skulle vilja anlita en enskild firma?
Inte råkat ut för den åsikten tidigare
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
K Kaboff skrev:
Hade varit intressant att se om du kan lista tre saker som gör att du absolut inte skulle vilja anlita en enskild firma?
Inte råkat ut för den åsikten tidigare
Om de inte orkar bemöda sig registrera ett riktigt bolag så vad säger de orkar bemöda sig med ditt bygge
 
Jag tror kanske inte att man behöver vara bra på administration eller på att bedöma vad som är bästa bolagsformen för att vara en bra hantverkare. Vår bästa snickare har enskild firma.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror kanske inte att man behöver vara bra på administration för att vara en bra hantverkare. Vår bästa snickare har enskild firma.
Sant, går ju outsourca dock, jag vet inte jag skulle iaf inte vilja göra ett miljonprojekt (ett projekt i miljonklassen inte ett ghetto miljonprojekt :)) med en enskild firma. Högst personliga preferenser
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
30 procent vs 45 är rätt mycket jo.
Det blir inte 30 %, snarare 37 %. Men som sagt, de flesta små AB begränsas även av förenklingsregelns gränsbelopp. 140 000 kr/år efter skatt är inte så mycket att leva på. Och ingen pension får man heller.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
30 procent vs 45 är rätt mycket jo.
Jag skulle aldrig anlita en slipsnisse som inte kan räkna matte.

Det lyser ju inkompetens.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
G
C cpalm skrev:
Det blir inte 30 %, snarare 37 %. Men som sagt, de flesta små AB begränsas även av förenklingsregelns gränsbelopp. 140 000 kr/år efter skatt är inte så mycket att leva på. Och ingen pension får man heller.
Om du tar ut lön, så blir det några extra månadslöner varje år, nästan gratis :D
Vid månadsskiftet så kommer jag ta ut min första aktieutdelning på cirka den summan, blir ett bra tillskott i skattekistan.
 
312 reglerna du måste ta ut ett basbelopp + 5 procent av företagets totala löneutag i lön så är du berittigad till 50 procent av totala löneuttaget. Mao flera gånger högre än förenkligsreglen för de allra flesta

Edit: glöm inte tjänstepensionen också även om man sparar på annat vis är det bra att ha lite öronmärkta pengar. Och den offentliga pensionen klarar man sig inte på
 
Redigerat:
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Så enda argumentet är att personen i bolaget skall ha möjlighet till utdelning annars är den ej kompetent att driva företag? :thinking:
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.