18 252 läst · 145 svar
18k läst
145 svar
Komplettera med luft/luft värmepump
Tack för input. Varför ska man blockera elpatronen? Hur gör man? Och vilka nackdelar/risker finns med det? MvhS Skyflakes skrev:
På sommarhalvåret kan man blockera el-patronen för att spara energi om inte behovet av varmvatten är särskilt stort vid samma tillfällen. Vid högt varmvattenuttag så man helt tömmer varmvattenberedaren tar det ca 5 timmar för den lilla kompressorn att helt värma upp varmvattnet igen. Man får prova. Däremot på vinterhalvåret tycker jag det är bra att ha el-patronen som back-up för värmen i huset om något skulle hända med värmepumparna när man råkar vara borta och på F470 behöver även el-patronen ge värme till tilluftsbatteriet när det är rejält kallt ute.A anen skrev:
Var hittar du data för LLVP COP-värden vid olika utetemperaturer? Jag har själv försökt hitta värden till min LLVP men hittills gått bet. Jag vet dess COP-värde vid 7+ men jag är intresserad av att veta värdena vid ex. 0, - 7,-15, - 25 etc.B Boende45 skrev:
Man får utgå ifrån SCOP, dvs Seasonal COP och göra en översiktlig beräkning själv.E Einh skrev:
Det viktiga är att verkningsgraden vid beslut om pump bedöms vid kallt klimat, som vi har i Sverige. En pump som har COP på ca 5,5-6 (anges vid +7˚C) har som bäst ca 1,5 vid -15˚C. Men det är trots allt riktigt bra och södra halvan av Sverige har vanligtvis inte dessa temperaturer så många dygn på en vinter.
Verkar som att tillverkarna rekommenderar 5-10 cm fritt runt om innerdelen. Jag har 32 cm från tak ner till dörrkarm. Det borde väl funka med mindre än vad tillverkaren rekar. Väljer i dagsläget mellan Mitsubishi Ninja ft 35 och Panasonic hz35xke. Ninja är 28 cm hög och Panasonicen 29,5. Båda borde väl funka eller?
Så länge LLVP ensamt klarar att värma huset ska den användas då den har högre verkningsgrad, dvs COP. Precis som Jerald skriver är varje hus unikt vilket innebär att besparingen blir olika. T ex så blir verkningsgraden högre om man använder högsta fläktläget istället för lägsta. Pumpen behöver då använda lägre temperatur på utblåset för att uppnå det börvärde man ställt in tex 22˚C och då åtgår mindre el. Dessutom ger högre fläktstyrka att utrymmen längst bort från pumpen värms upp.A anen skrev:
Sämst effektivitet och högst elförbrukning får man med lägsta fläkthastighet (eller Autoläge), sluten planlösning i huset där man dessutom stänger till dörrar och därmed behöver värma upp vissa rum med sämre värmekälla, t ex direktelsradiatorer.
utrymme ovanför inenheten bör man inte kompromissa med. Då inluften till enheten vanligtvis hämtas där.A anen skrev:Verkar som att tillverkarna rekommenderar 5-10 cm fritt runt om innerdelen. Jag har 32 cm från tak ner till dörrkarm. Det borde väl funka med mindre än vad tillverkaren rekar. Väljer i dagsläget mellan Mitsubishi Ninja ft 35 och Panasonic hz35xke. Ninja är 28 cm hög och Panasonicen 29,5. Båda borde väl funka eller?
Tackar! Min värmepump klarar av enligt specifikationerna att leverera värme ner till - 25 men visst tänker jag rätt att dess COP-värde bör vara 1 då? Om man plottar upp en logaritmisk kurva från - 25 till +7 där jag med säkerhet vet COP-värdet så kanske jag kan få reda på COP-värden vid övriga temperaturer?B Boende45 skrev:Man får utgå ifrån SCOP, dvs Seasonal COP och göra en översiktlig beräkning själv.
Det viktiga är att verkningsgraden vid beslut om pump bedöms vid kallt klimat, som vi har i Sverige. En pump som har COP på ca 5,5-6 (anges vid +7˚C) har som bäst ca 1,5 vid -15˚C. Men det är trots allt riktigt bra och södra halvan av Sverige har vanligtvis inte dessa temperaturer så många dygn på en vinter.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Du kan fortfarande inte veta "med säkerhet" då du fortfarande inte vet luft flöden både inne och ute samt temp in ut på innedelen, du vet ju bara temp in på utedelen, tex -25C, men man bör troligen kunna räkna med nominella flöden om inne och utedel är vettigt monterade med bra förutsättningar och då komma nära sanningen.E Einh skrev:Tackar! Min värmepump klarar av enligt specifikationerna att leverera värme ner till - 25 men visst tänker jag rätt att dess COP-värde bör vara 1 då? Om man plottar upp en logaritmisk kurva från - 25 till +7 där jag med säkerhet vet COP-värdet så kanske jag kan få reda på COP-värden vid övriga temperaturer?
Tack för infon! Finns det någon hemsida med beräkningsexempel för detta som jag kan sätta mig in i för att få korrekta uppskattningar till mina beräkningar?G OMathson skrev:Du kan fortfarande inte veta "med säkerhet" då du fortfarande inte vet luft flöden både inne och ute samt temp in ut på innedelen, du vet ju bara temp in på utedelen, tex -25C, men man bör troligen kunna räkna med nominella flöden om inne och utedel är vettigt monterade med bra förutsättningar och då komma nära sanningen.
Närmare 0,5 bättre COP vid +7 grader om man jämför de bästa då (t ex Mitsubishi FH35) mot idag (t ex någon senaste modell av Daikin).J Josth skrev:
Utvecklingen som skett vad gäller verkningsgrad vid låga temperaturer har skett de senaste 1-3 åren. Därför är t ex Hero-modellerna från Mitsubishi bara väldigt bra men inte klassledande då modellen inte är splitter ny.
jag upplever min FH35:a som att den ligger på ca 1:1 vid -10 grader och kallare. Den är specad till COP 5,0.
Det är väldigt många parametrar som innefattar en vp installation.
En av dessa är den teoretiska. med effekter , COP, SCOP , lägsta temp etc
Vi som håller på med detta dagligdags säger att det är inte SCOP/COP som värmer...
COP var den tidigare normen för att mäta energieffektiviteten gjordes med 7C ute och 21 inne i ett laboratorium med perfekta installationer. en väldigt bra norm då det gick att jämföra pumpar i ett klimat som inte efterliknade Sveriges
Ty då utetemperaturen sjunker under 7C börjar behovet av avfrostning av utedelen accelereras, under den tiden den avfrostar får du ingen värme utan det förbrukas energi. Då inser den kloke att ju bättre algoritmer för avfrostning desto mindre energi förlorar man och mer energi till värme inomhus.
Så beroende på ingenjör så blir det stora variationer mellan modeller/tillverkare när utetempen kryper nedåt. en del tillverkare klarar dessutom inte av alls att avfrosta under 10C i kustnära område.
SCOP tillkom då för att ett årsgenomsnitt skulle kunna beskrivas, tyvärr finns det inga mätningar för detta utan tillverkaren uppger detta enligt eget godtycke jmf dieselgate--SCOP-gate....
Flera tillverkare uppger för säkerhetsskull SCOP för medelhavsområdet och "glömmer" norden.
effekten och energieffektiviteten påverkas oxå av installationen, placering av innedel, längd och böjar på kylrören.
Så för att göra detta enkelt kan jag påstå att köp en pump från ett välkänt fabrikat och en välrenommerad säljare så är risken för att du blir missnöjd som lägst.
En av dessa är den teoretiska. med effekter , COP, SCOP , lägsta temp etc
Vi som håller på med detta dagligdags säger att det är inte SCOP/COP som värmer...
COP var den tidigare normen för att mäta energieffektiviteten gjordes med 7C ute och 21 inne i ett laboratorium med perfekta installationer. en väldigt bra norm då det gick att jämföra pumpar i ett klimat som inte efterliknade Sveriges
Ty då utetemperaturen sjunker under 7C börjar behovet av avfrostning av utedelen accelereras, under den tiden den avfrostar får du ingen värme utan det förbrukas energi. Då inser den kloke att ju bättre algoritmer för avfrostning desto mindre energi förlorar man och mer energi till värme inomhus.
Så beroende på ingenjör så blir det stora variationer mellan modeller/tillverkare när utetempen kryper nedåt. en del tillverkare klarar dessutom inte av alls att avfrosta under 10C i kustnära område.
SCOP tillkom då för att ett årsgenomsnitt skulle kunna beskrivas, tyvärr finns det inga mätningar för detta utan tillverkaren uppger detta enligt eget godtycke jmf dieselgate--SCOP-gate....
Flera tillverkare uppger för säkerhetsskull SCOP för medelhavsområdet och "glömmer" norden.
effekten och energieffektiviteten påverkas oxå av installationen, placering av innedel, längd och böjar på kylrören.
Så för att göra detta enkelt kan jag påstå att köp en pump från ett välkänt fabrikat och en välrenommerad säljare så är risken för att du blir missnöjd som lägst.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Om man har strömmätning tex trafos i mätartavlan ser man alla fall det. Om jag stänger av allt annat i huset och ändrar förutsättningarna ser jag att min bergvärme drar drastisk mer ström (effekt) när det gör varmvatten än när den värmer acctanken med lägre temperaturer, har även klockat temphöjning i tanken (tanken tillfälligt avstängd mot huset). Är då kanska lätt att räkna ut cop, kalla sidan är rätt statisk.
Svårare på luftpumpar då det är för många okända faktorer.
Svårare på luftpumpar då det är för många okända faktorer.