A anen skrev:
En annan fundering innan jag gör slag i saken. Är det bästa verkligen att komplettera med LLVP när jag redan har FLVP (vattenburet)? Vilka möjligheter finns annars? Hur hade ni gjort i mitt läge? Jag vill ffa minska förbrukningen.

Bott i villan 1,5 år. Förbrukade 17200 kwh första året och detta år verkar det landa på ca 15500. 2 plansvilla med relativt öppen planlösning, särskilt bv. Nuvarande FLVP är 10 år gammal.
Min FLVP har en CoP på ca 2 på kompressorn. Min LLVP har en års-CoP på ca 5-7 (mina erfarenheter pekar mot 7). Detta gör stor skillnad och betalar av LLVP rätt snabbt.

Jag använder bara min FLVP till varmvatten och lite värme i två rum som inte fullt ut täcks av min LLVP.

Edit: Cop på elpatronen är ju 1...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja det verkar ju onekligen vara ett bra komplement. Men tänker på andra möjliga lösningar. Typ LVVP, bergvärme (antagligen för dyrt), ny FLVP...
 
NIBE F470 har COP runt 4 när den jobbar med 35°-ig framledningstemperatur som det blir när utetemperaturen är neråt ±0°.

Vill du spara mesta möjliga energi kan du byta till ett FTX-aggregat och skaffa bergvärme. Kostar dock väldigt mycket, särskilt i dagens läge. Förmodligen över 200 tkr och det behövs en större energibesparing för att motivera det.
 
Redigerat:
A anen skrev:
Ja det verkar ju onekligen vara ett bra komplement. Men tänker på andra möjliga lösningar. Typ LVVP, bergvärme (antagligen för dyrt), ny FLVP...
Då åker du ju på rätt stora investeringar. Antingen kastar du ut din FLVP eller så investerar du i din redan gamla FLVP. Jag valde LLVP för att det innebar att när FLVP går sönder så har jag fortfarande värme och jag kan snabbt fixa en VVB med hög effektivitet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja bergvärme går bort pga pris.
Kasta ut FLVP och installera ny och bättre FLVP alternativt LVVP? Finns det ngt att hämta i ett sånt byte?
 
Byte till NIBE F750+SAM40 skulle spara 4000 kWh/år som jag uppskattar det. Byte till LVVP+FTX skulle spara ca 4500 kWh/år gissar jag. LVVP+FTX kostar nog 20-30 tkr mer än F750+SAM40.
 
A anen skrev:
Ja bergvärme går bort pga pris.
Kasta ut FLVP och installera ny och bättre FLVP alternativt LVVP? Finns det ngt att hämta i ett sånt byte?
Nej, inte lönsamhetsmässigt.

FLVP är den minst dyra vattenburna värmepumpen men också den minst effektiva.

Att betala ca 60-90 tkr för en ny är också mycket pengar. Samtidigt har den klart sämre årsmedelverkningsgrad än en ny märkes-LLVP (A+++).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Byte till NIBE F750+SAM40 skulle spara 4000 kWh/år som jag uppskattar det. Byte till LVVP+FTX skulle spara ca 4500 kWh/år gissar jag. LVVP+FTX kostar nog 20-30 tkr mer än F750+SAM40.
Tack. Ganska mkt dyrare installationer alltså. LLVP känns ju som det bästa alternativet pris/sparad kwh. Vad gör man den dagen FLVP ger upp? Om man har en LLVP installerad?
 
Precis, man får väldigt mycket värme för pengarna med en modern LLVP. När din F470 ger upp kommer säkert NIBE att ha en uppföljare till F470 om den slutat säljas. Annars kan man t.ex. välja NIBE S735 + SAM S42 som släpps nästa år om man vill spendera mer och inte trivs så bra med LLVP.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Tomture61
Har en IVT490 i ett hus på 161 m2 , byggt 2008 , 2 våningar .
Ö-våningen har ingen uppvärmning , ännu .
Införskaffade en LLVP som monterades i trappen till ö-våningen .
Om jag sparar el , mycket begränsat , men slipper kallraset från ö-våningen .

Det man måste ha i åtanke är att med en FLVP med tilluft i ytterväggar så är luftflödet i huset till rum som har frånluftsventiler .
Blir svårt att få värmen från en LLVP att nå rum med enbart tilluftsventil/er
Värmen kämpar i motvind .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en IVT490 i ett hus på 161 m2 , byggt 2008 , 2 våningar .
Ö-våningen har ingen uppvärmning , ännu .
Införskaffade en LLVP som monterades i trappen till ö-våningen .
Om jag sparar el , mycket begränsat , men slipper kallraset från ö-våningen .

Det man måste ha i åtanke är att med en FLVP med tilluft i ytterväggar så är luftflödet i huset till rum som har frånluftsventiler .
Blir svårt att få värmen från en LLVP att nå rum med enbart tilluftsventil/er
Värmen kämpar i motvind .
Inte om du lämnar dörrarna till rummen öppna. Jag har dock värme till dessa rum (samt badrummens golvvärme) via min IVT490 också, men enbart för att barnen skall kunna stänga in sig ibland. Jag testade med elementen helt avstängda till en början och det fungerade bra så länge dörrarna var öppna.
 
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Inte om du lämnar dörrarna till rummen öppna. Jag har dock värme till dessa rum (samt badrummens golvvärme) via min IVT490 också, men enbart för att barnen skall kunna stänga in sig ibland. Jag testade med elementen helt avstängda till en början och det fungerade bra så länge dörrarna var öppna.
Har ett mycket trögare värmesystem i mitt hus , golvvärme i 15 cm betongplatta .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ett mycket trögare värmesystem i mitt hus , golvvärme i 15 cm betongplatta .
Aha, det förklarar en del.
 
Har fått ett par offerter och väljer f.n. mellan Mitsubishi Ninja FT35 och Fujitsu Slim Excellence 12. I princip samma prisförslag. Jag tkr det verkar som att båda två är relativt likvärdiga. Vilken är att föredra tkr ni? Mvh
 
J Josth skrev:
El-patronen har flera olika steg. Tidfaktorn el-tillsatsen används brukar räknas mot den högsta effekten, annars skulle det bli svårt, men tyvärr är manualerna inte glasklara på den punkten.
Har pratat med Nibe nu ang. detta. Man ska räkna tidsfaktorn mot inställt värde. I mitt fall 6000h x 8 (kw). Alltså inte 10,25 som är min pumps maxeffekt. Tänkte det var kul att få veta!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.