Okej. Svårt att veta, vill ju ibte få strypt effekt pga litet avstånd.
Själv har jag 34 cm till underkant dörrkarm, och osäker på om jag kan ha pump på 29-30 cm istället för Ninjans 28 cm.
 
Rickard.
A anen skrev:
Okej. Svårt att veta, vill ju ibte få strypt effekt pga litet avstånd.
Själv har jag 34 cm till underkant dörrkarm, och osäker på om jag kan ha pump på 29-30 cm istället för Ninjans 28 cm.
Jag har inte så bra koll, jag litade på installatören och vill av någon anledning jag inte kan förklara ha Mitsubishi för det finns ju ännu mindre innedelar ;)
 
J Josth skrev:
El-patronen har flera olika steg. Tidfaktorn el-tillsatsen används brukar räknas mot den högsta effekten, annars skulle det bli svårt, men tyvärr är manualerna inte glasklara på den punkten.
Har lagt märke till att elpatronen gått i 30 min (0,5h x 8 kw) från 28 juli till idag. Det måste väl förklaras av varmvattenberedning? Och då har vi ju enbart duschat halvvarmt nu på sommaren. Är inte det märkligt att elpatronen behöver stötta nu på sommaren? Tilluftstemp är inställd på ca 20-21 grader.
 
Kan vara mycket stort varmvattenuttag vid samma tillfälle eller kanske legionellakörning?
 
A anen skrev:
Har lagt märke till att elpatronen gått i 30 min (0,5h x 8 kw) från 28 juli till idag. Det måste väl förklaras av varmvattenberedning? Och då har vi ju enbart duschat halvvarmt nu på sommaren. Är inte det märkligt att elpatronen behöver stötta nu på sommaren? Tilluftstemp är inställd på ca 20-21 grader.
Varmvattenspets kanske? Ställ upp temperaturen så att varmvattenspets inte behövs eller stäng av patronen helt.
 
Ok. Mycket stora varmvattenuttag känns konstigt. Iofs duschat lite längre vid ett par tillfällen under perioden, men typ på medelvärme skulle jag tro.
Ang legionellakörning såg jag att det var inställt på var 14e dag, är det rimligt eller kan det göras mer sällan?
 
A anen skrev:
Ok. Mycket stora varmvattenuttag känns konstigt. Iofs duschat lite längre vid ett par tillfällen under perioden, men typ på medelvärme skulle jag tro.
Ang legionellakörning såg jag att det var inställt på var 14e dag, är det rimligt eller kan det göras mer sällan?
Se mitt inlägg. Höjer du tempen så kör den inte (IVT490).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varmvattenspets kanske? Ställ upp temperaturen så att varmvattenspets inte behövs eller stäng av patronen helt.
Har varmvattnet i läge "eco". Är det det läget som ska ändras till "normal " menar du?
 
A anen skrev:
Har varmvattnet i läge "eco". Är det det läget som ska ändras till "normal " menar du?
Kan du inte ställa in temperaturen på varmvattnet i din panna?
 
Som du kan se så räcker 60 grader gott.

I praktiken så är det dock inget problem med en normal vattentemperatur om det inte finns större mängder i inkommande vatten

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Legionella
 
Var ingen Samsung utan en 8 år gammal LG p09mn som jag kan få. Har inte kollat upp modellen närmre. Ngn som vet ngt om modellen?
 
LG har väl i princip försvunnit från marknaden? Ingen som ville sälja deras värmepumpar. Inget jag skulle lägga pengar på.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Ok. Då kanske det får bli en ny iaf
 
A
A anen skrev:
Var ingen Samsung utan en 8 år gammal LG p09mn som jag kan få. Har inte kollat upp modellen närmre. Ngn som vet ngt om modellen?
de gör sig bäst på återvinningen
 
  • Gilla
anen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kan du inte ställa in temperaturen på varmvattnet i din panna?
Inte vad jag vet. Men finns 3 olika lägen, eco-normal-lyx, som verkar handla om mängd varmvatten snarare än temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.