A anen skrev:
Väcker liv i denna tråd igen.. hoppas på klok input från er.

Gäller förväntad besparing med LLVP som komplement till FLVP.
Har ju läst många positiva erfarenheter både i denna tråd och andra forum. Men tkr det fortsatt är svårt att räkna på. Mkt påverkas av framtida elpris såklart.
Har gjort en enkel uträkning (se bild) över minskad användning av elpatron, och tkr att det inte blir så mkt besparing trots allt.

[bild]

Bakgrundsinfo: Bott i detta 2-planshus i knappt 2 år. Första året tot förbukning 17000 kwh (kall vinter), andra året väntas landa på 12000 kwh. Två-planshus med relativt öppen planlösning och stort och öppet trapphus. Kamin på bv (ved gratis från släkting). Totalt 11 radiatorer, 6 bv och 5 öv. Tänker att jag borde kunna värma hela bv med LLVP och antagligen även allrum på öv, vilket borde kunna innebära att jag kör 3-4 element och resten neddragna/avstängda.

Angående komfort är inte kyla särskilt viktigt för mig. Tvärtom tkr jag värme från element är mer behaglig och mindre dragig än luftkyla.

Vad säger ni om jag öht bör investera i en LLVP för besparing/energieffektivisering? Något jag glömt i mitt resonemang?
Svårt svara på frågan ”om du bör investera i LLVP”.
Du har glömt att resonera kring hur mycket du vill elda i kaminen. Du behöver ingen avstängd värmepump om du eldar för uppvärmning.
 
Redigerat:
  • Gilla
anen
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Svårt svara på frågan ”om du bör investera i LLVP”.
Du har glömt att resonera kring hur mycket du vill elda i kaminen. Du behöver ingen avstängd värmepump om du eldar för uppvärmning.
Så är det ju. Just nu får vi en del ved av släkting. Tänkt elda morgon/kväll när det blir kallare ute. Börjar luta åt att avvakta installation av LLVP. Vi har också detta år minskat förbrukning från 17000 till 12000 kwh, trimmat in FLVP, stängt av elelement i garage och varmare vinter. Ett normalår kanske vi hamnar någonstans däremellan, kanske 14000 kwh. Det borde ju ungefär ge fördelningen:
Uppvärmning (60%): 8400 kwh (varav elpatron 4800).
Hushållsel (20%): 2800 kwh
Varmvatten (20%): 2800 kwh

Tänkte prova att stänga av elpatron i vinter när det blir lite kallare och elda istället. Får se hur det funkar komfortmässigt och förbrukningsmässigt.
 
S Skyflakes skrev:
Svårt svara på frågan ”om du bör investera i LLVP”.
Du har glömt att resonera kring hur mycket du vill elda i kaminen. Du behöver ingen avstängd värmepump om du eldar för uppvärmning.
Vad hade du gjort? :)
 
Jag hade nog installerat för kylan skull de dagar det blir varmt. Luftvärmepump skulle kunna fläkta och sprida värmen när du eldar i kamin och värma när du inte eldar. Men jag hade inte räknat med mindre elförbrukning från luftvärmepumpen i det här fallet.
 
M Martin_ skrev:
Jag hade nog installerat för kylan skull de dagar det blir varmt. Luftvärmepump skulle kunna fläkta och sprida värmen när du eldar i kamin och värma när du inte eldar. Men jag hade inte räknat med mindre elförbrukning från luftvärmepumpen i det här fallet.
Ja. Finns en del fördelar även om man inte minskar elförbrukning.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skaffade en ny LLVP som komplement till min FLVP i vintras. Jag värmer i princip hela huset med LLVP och bara varmvatten och två sovrum. Min beräknade vinst på detta är ca 4000kWh per pr.
Hur ligger du till med besparingen 4000 kwh per år? Har du blockat elpatron i flvp?
 
A anen skrev:
Hur ligger du till med besparingen 4000 kwh per år? Har du blockat elpatron i flvp?
Elpatronen är blockerad (tillgänglig effekt står på 0%).

Trenden pekar just nu mot drygt 3000 kWh i besparing, men då har ju hösten varit väldigt varm.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Elpatronen är blockerad (tillgänglig effekt står på 0%).

Trenden pekar just nu mot drygt 3000 kWh i besparing, men då har ju hösten varit väldigt varm.
Okej, bra ändå. Bor du i flerplanshus? Hur har värmen spridit sig mellan våningarna isf tkr du? Mvh
 
A anen skrev:
Okej, bra ändå. Bor du i flerplanshus? Hur har värmen spridit sig mellan våningarna isf tkr du? Mvh
Suterräng med öppen planlösning. Alla sovrummen på bottenvåningen, vi håller dörrarna öppna på dagen, men stängda på natten så att temperaturen i sovrummen blir bra. Lite svalare på ovanvåningen än nere när man kommer hem, men det fungerar bra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Suterräng med öppen planlösning. Alla sovrummen på bottenvåningen, vi håller dörrarna öppna på dagen, men stängda på natten så att temperaturen i sovrummen blir bra. Lite svalare på ovanvåningen än nere när man kommer hem, men det fungerar bra.
Okej. Och då har ni llvp på bottenvåning?
 
A anen skrev:
Okej. Och då har ni llvp på bottenvåning?
ja, i gillestugan som alla sovrummen har dörrar mot. Där har vi även braskaminen, men den används inte så ofta. Den tänds när det är riktigt kalt ute enbart.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Precis, man får väldigt mycket värme för pengarna med en modern LLVP. När din F470 ger upp kommer säkert NIBE att ha en uppföljare till F470 om den slutat säljas. Annars kan man t.ex. välja NIBE S735 + SAM S42 som släpps nästa år om man vill spendera mer och inte trivs så bra med LLVP.
Josth, du verkar ha väldigt god kunskap i detta ämne. Skulle vara intressant att ta del av hur du själv har gjort med värme osv, om du vill dela med dig? Villa? 1-2 plan? Uppvärmning? Årsförbrukning? osv. Mvh
 
Inget extremt alls men har satt mig in i detta med värmepumpar ganska ordentligt och även hjälpt grannar och bekanta med detta. Vanligt kataloghus 1½-plan 169 kvm från slutet av 90-talet. Dåtidens frånluftsvärmepump NIBE 310P och vattenburna radiatorer. Ville ha kyla så monterade själv en LLVP per våning på den tiden man fick det. Värme från LLVP fungerar också bra i huset tycker jag fast det blir ju inte lika jämnt som från radiatorerna. Har även ett fristående halvdant isolerat garage på 35 kvm som underhållsvärms med egenmonterad LLVP. Total årsförbrukning 11500 kWh/år. Mina fyra värmepumpar är alltså ganska gamla nu och skulle säkert spara lite mer om de vore nya med senaste prestanda SCOP och SEER.
 
  • Gilla
anen och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Inget extremt alls men har satt mig in i detta med värmepumpar ganska ordentligt och även hjälpt grannar och bekanta med detta. Vanligt kataloghus 1½-plan 169 kvm från slutet av 90-talet. Dåtidens frånluftsvärmepump NIBE 310P och vattenburna radiatorer. Ville ha kyla så monterade själv en LLVP per våning på den tiden man fick det. Värme från LLVP fungerar också bra i huset tycker jag fast det blir ju inte lika jämnt som från radiatorerna. Har även ett fristående halvdant isolerat garage på 35 kvm som underhållsvärms med egenmonterad LLVP. Total årsförbrukning 11500 kWh/år. Mina fyra värmepumpar är alltså ganska gamla nu och skulle säkert spara lite mer om de vore nya med senaste prestanda SCOP och SEER.
Tack. Hur gör du med uppvärmningen när du både har FLVP och 2 LLVP? Låter du LLVP värma så mkt som möjligt för att avlasta FLVP och hålla nere förbrukningen? Mvh
 
Tomture61
Så här ser mina förbruknings siffror / åtgärder ut .
Hus byggt 2008 1,5 pl hus 161 kvm + garage på 35 kvm välisolerat .
Obs ö-vån ej utrustad med vattenradiatorer / golvvärme eller elradiatorer .
Har en IVT490 + LLVP från 2018 i huset .
Golvvärme i betongplattan på np


2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
 
Redigerat:
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.