J Josth skrev:
I meny 3 - info finns 3.3 tillsatsinfo där man ska kunna utläsa antal timmar el-tillsats totalt. Då bör det vara så att man ska multiplicera med 9,3 som är el-patronens max-effekt för att få antal kWh el-patronen har förbrukat. Man brukar säga att en traditionell FLVP som F470 klarar värmen i huset ner till ca +6° ute med enbart kompressorn om man snålar med varmvattnet så det är på vinterhalvåret el-patronen får jobba mycket.
Tänkte på detta. Har inte elpatronen på F470 3 lägen? Typ enöigt 3, 6 & 9. Isåfall kanske mer rättvisande att multiplicera med ca 6 för att få ut rätt kWh? Mvh
 
El-patronen har flera olika steg. Tidfaktorn el-tillsatsen används brukar räknas mot den högsta effekten, annars skulle det bli svårt, men tyvärr är manualerna inte glasklara på den punkten.
 
  • Tabell som visar elpatronens olika elsteg med effektangivelser i kilowatt och maxström i ampere.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anen
  • Laddar…
J Josth skrev:
El-patronen har flera olika steg. Tidfaktorn el-tillsatsen används brukar räknas mot den högsta effekten, annars skulle det bli svårt, men tyvärr är manualerna inte glasklara på den punkten.
Tack för info. Är den tabellen för F470?
 
Ja tabellen är för F470 från 2019. Har ändrats lite grann under årens gång.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Om man har strömmätning tex trafos i mätartavlan ser man alla fall det. Om jag stänger av allt annat i huset och ändrar förutsättningarna ser jag att min bergvärme drar drastisk mer ström (effekt) när det gör varmvatten än när den värmer acctanken med lägre temperaturer, har även klockat temphöjning i tanken (tanken tillfälligt avstängd mot huset). Är då kanska lätt att räkna ut cop, kalla sidan är rätt statisk.
Svårare på luftpumpar då det är för många okända faktorer.
Det går naturligtvis att mäta momentan elförbrukning för en LLVP också. Är den fast installerad behövs en elmätare installerad på fasen i elskåpet. Är den installerad med schuckokontakt funkar en enklare emätare för några hundralappar.

Har själv mätt min senaste Toshiba under våren och fått bra låga värden på den.
 
Jag skaffade en ny LLVP som komplement till min FLVP i vintras. Jag värmer i princip hela huset med LLVP och bara varmvatten och två sovrum. Min beräknade vinst på detta är ca 4000kWh per pr.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skaffade en ny LLVP som komplement till min FLVP i vintras. Jag värmer i princip hela huset med LLVP och bara varmvatten och två sovrum. Min beräknade vinst på detta är ca 4000kWh per pr.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skaffade en ny LLVP som komplement till min FLVP i vintras. Jag värmer i princip hela huset med LLVP och bara varmvatten och två sovrum. Min beräknade vinst på detta är ca 4000kWh per pr.
Kort återbetalningstid med dagens elpriser, ca 2 år kanske ännu kortare.
 
G
B Boende45 skrev:
Det går naturligtvis att mäta momentan elförbrukning för en LLVP också. Är den fast installerad behövs en elmätare installerad på fasen i elskåpet. Är den installerad med schuckokontakt funkar en enklare emätare för några hundralappar.

Har själv mätt min senaste Toshiba under våren och fått bra låga värden på den.
Javisst, men svårare att mäta vad en luft vp ger i värme, lättare med bergvp om man har en tank.(y)
 
B Boende45 skrev:
Kort återbetalningstid med dagens elpriser, ca 2 år kanske ännu kortare.
Ja, minskningen i energi blev väldigt stor.
 
J Josth skrev:
El-patronen har flera olika steg. Tidfaktorn el-tillsatsen används brukar räknas mot den högsta effekten, annars skulle det bli svårt, men tyvärr är manualerna inte glasklara på den punkten.
Den här hittade jag i min manual. Min pump är inställd på 8kw. Kanske bör multiplicera tidsfaktorn med 8 eller ev. 10,25 som är max...
 
  • Tabell från manual som visar elpatronens maximala effekt och faskopplingsströmmar för olika effektinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha en ganska tidig årsmodell av F470? Precis, då är det 10,25 kW som gäller som maxeffekt på el-patronen.
 
Ingen aning men det stämmer säkert, installerades av tidigare ägare 2012.

Spelar ju inte heller jättestor roll för min uträkning hur stor maxeffekten är, men kul att veta iaf.
 
F470 började säljas alldeles i slutet av 2010. NIBE kom med flera nya modeller av frånluftsvärmepumpar då.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Producerad sep 2011 står det ser jag nu.
 
En annan fundering innan jag gör slag i saken. Är det bästa verkligen att komplettera med LLVP när jag redan har FLVP (vattenburet)? Vilka möjligheter finns annars? Hur hade ni gjort i mitt läge? Jag vill ffa minska förbrukningen.

Bott i villan 1,5 år. Förbrukade 17200 kwh första året och detta år verkar det landa på ca 15500. 2 plansvilla med relativt öppen planlösning, särskilt bv. Nuvarande FLVP är 10 år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.