880 läst · 37 svar
880 läst
37 svar
Komplettera Eldningsolja med luftvämepumpar.
Kan tillägga att även vissa modeller av luftvattenvärmepumpar har kylmedia mellan utedelen och innerdelen och i dessa fall behövs då kyltekniker som installerar. Annars har de flesta luftvattenvärmepumpar i Sverige bara vatten mellan ute- och innerdelar och då räcker det med rörmokare som installerar. Generellt sett när det gäller värmepumpar bör man alltid köpa de inklusive installation. Kan vara hopplöst svårt eller omöjligt att hitta en installatör som vill installera en värmepump som denne också inte sålt till kunden.
Hej
Hade jag haft tanke att modernisera värmesystemet i ett hus utrustat med vattenburen värme, hade jag utan tvekan satsat på något av följande OM pengarna inte spelar roll i frågan:
1. Bergvärmepump
2. Jordvärmepump
3. Luft-/vattenvärmepump
4. Ett par luft-/ luftvärmepumpar
Tyvärr är väl den mest komfortabla lösningen i alternativ 1 även den dyraste, men om man är ljudkänslig - som jag blivit på senare år - är luftvärmepump av den klassiska modellen inte så vidare kul att ha i bostaden….
Mvh
Hade jag haft tanke att modernisera värmesystemet i ett hus utrustat med vattenburen värme, hade jag utan tvekan satsat på något av följande OM pengarna inte spelar roll i frågan:
1. Bergvärmepump
2. Jordvärmepump
3. Luft-/vattenvärmepump
Tyvärr är väl den mest komfortabla lösningen i alternativ 1 även den dyraste, men om man är ljudkänslig - som jag blivit på senare år - är luftvärmepump av den klassiska modellen inte så vidare kul att ha i bostaden….
Mvh
Renoverare
· västra götaland
· 766 inlägg
Jag talar om en MONOBLOCK VP, dvs allt sitter i ett paket, mellan inomhus och enheten går det vattenrör och el/nätverk kabel , så det kan man anlita en VVS-are till och hans kompis elfiluren, men som sagt se till att höra runt med dessa innan om dom vill ta sig an det,AvsAnnelie skrev:
Det är olja i ena delen och el/radiatorer som värmer tillbyggnaden.S Stefan.o skrev:Hej
1. Bergvärmepump
2. Jordvärmepump
3. Luft-/vattenvärmepump
Mvh
Okej. Bra att veta!
Ska fråga om ljudet!
Tack!
KOMPLETTERING
Kan någon berätta om luftluftvärmepump?
Verkar vara det ”jag ska ha” enligt den som hjälpt till med oljepannan.
Är det någon som vet någon som håller på med oljepannor i Stockholm med omnejd vore jag tacksam för tips.
Kan någon berätta om luftluftvärmepump?
Verkar vara det ”jag ska ha” enligt den som hjälpt till med oljepannan.
Är det någon som vet någon som håller på med oljepannor i Stockholm med omnejd vore jag tacksam för tips.
Ljudet från luftluftvärmepumpars innedel beror på hur hårt man måste köra fläkten för att sprida värmen. Har man hyfsat öppen planlösning sprider sig värmen bra ändå och det behövs inte särskilt mycket fläkt alls. Knäpper bara en del i plasten i samband med avfrostningarna av utedelen på vintern.
Prata med den du köper eldningsoljan av. De brukar veta vilka servicefirmor som jobbar i ditt område. I Stockholm ska man verkligen försöka hitta firmor i ungefär samma område som man själv bor. Blir sådana oerhörda restider annars. Även kommunens sotare vet säkert vilka servicefirmor det finns som jobbar i Nacka.AvsAnnelie skrev:
Edit: Den här firman finns i Saltsjö-Boo och bör fortfarande klara av service på oljepannor även om de numera kanske tycker oljepannor hör till historien. https://www.energivarme.se/
Redigerat:
Aha. Inte tänkt på att fråga sotaren. Tror inte heller att jag frågat leverantören. Hur det kan va! 🤓🙃 Tack för att du nämnde det 🙏
Det står inte uttalat oljepannor i tipsföretagets information, men de kan säkert vara behjälpliga med det med(?).
OM pannan haft patron.
Hade det hjälpt på något sätt?
Hur kopplar man en sådan och till vad kopplar man den. Nyfiken.
Det står inte uttalat oljepannor i tipsföretagets information, men de kan säkert vara behjälpliga med det med(?).
OM pannan haft patron.
Hade det hjälpt på något sätt?
Hur kopplar man en sådan och till vad kopplar man den. Nyfiken.
Äldre pannor från 60-talet och tidigare saknar uttag för el-patron. Det var först under slutet av 70-talet kombipannor med oljebrännare och el-patron började komma. Det hade varit oljekris 1974 samtidigt som flera nya kärnkraftverk startats i Sverige och många ansåg att el-patron skulle bli både bättre och billigare än olja för uppvärmning. När du har en så gammal panna som du har bör du egentligen satsa på ett helt nytt värmesystem och kanske byta till vattenburna radiatorer även i tillbyggnaden.
Tack så jätte jättemycket för all info.J Josth skrev:Äldre pannor från 60-talet och tidigare saknar uttag för el-patron. Det var först under slutet av 70-talet kombipannor med oljebrännare och el-patron började komma. Det hade varit oljekris 1974 samtidigt som flera nya kärnkraftverk startats i Sverige och många ansåg att el-patron skulle bli både bättre och billigare än olja för uppvärmning. När du har en så gammal panna som du har bör du egentligen satsa på ett helt nytt värmesystem och kanske byta till vattenburna radiatorer även i tillbyggnaden.
Då behöver jag inte tänka mer på det med panna och patron. Kul få lära mig allt du berättar. Kul!
Tack. Jo jag har varit med ett tag och sett hur saker förändrats och alltid varit intresserad av det tekniska. Har man hus är det väldigt bra att också vara åtminstone ganska teknisk eller ha bra kunniga grannar man kan fråga.
Oljepanna anses nu vara det dyraste sättet att värma sitt hus på men elpanna är bara marginellt billigare än oljepanna. Det är som sagt värmepump eller kanske fjärrvärme som gäller idag. Har du pratat med banken om vad det skulle kosta dig att ta lån för att byta till t.ex. luftvattenvärmepump? De brukar se klart positivt på banklån som samtidigt minskar driftkostnaderna för huset.
Oljepanna anses nu vara det dyraste sättet att värma sitt hus på men elpanna är bara marginellt billigare än oljepanna. Det är som sagt värmepump eller kanske fjärrvärme som gäller idag. Har du pratat med banken om vad det skulle kosta dig att ta lån för att byta till t.ex. luftvattenvärmepump? De brukar se klart positivt på banklån som samtidigt minskar driftkostnaderna för huset.
Lite för privat att skriva ingående här publikt.J Josth skrev:Tack. Jo jag har varit med ett tag och sett hur saker förändrats och alltid varit intresserad av det tekniska. Har man hus är det väldigt bra att också vara åtminstone ganska teknisk eller ha bra kunniga grannar man kan fråga.