101 155 läst · 317 svar
101k läst
317 svar
Kommunen vill jag flyttar 15 år gammal lekstuga
Japp, och det är ju det viktigaste eftersom man köper en fastighet och fastighet är mark.Nissens skrev:
Byggnader är fastighetstillbehör.
Tja det fungerar ju här iaf. Mäklarna tycker säkert det är roligt på landsbygden med lite större tomter.S Stuff skrev:
Visst kan man tycka att det är roligt och trevlig med promenad.N Niq skrev:
Jag tänkte mer på eventuella osäkerheter som finns. Speciellt för äldre fastigheter där gränserna inte är ordentligt utsatta. Ska mäklarna chansa då? Med risk för att alla curlade 90- och 00-talister kommer och skriker om dolda fel. Eller är de mer bekväma med att hålla låg profil och gömma sig bakom undersökningsplikten
Man kan se det även här om man vet vad man ska titta efter. men röda/gula käppar börjar ersätta. Och det görs oftast vid försäljning.Alfredo skrev:
När aedan avverkning görs tycker jag mig se att den gamla rågången får växa igen. Så det kan säkert finnas både geografiska och ägares vilja att upprätthålla dem.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 052 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 052 inlägg
Det viktiga är väl att man tittar i terrängen och säljare visar vad den vet och köparna får den infon. Informationen kommer i många fall vara att man inte exakt vet var gränsen går, d v s var gränsmärkena finns. Köparen kan då välja att göra eller inte göra en fördjupad undersökning, t ex gräva efter dem.S Stuff skrev:Visst kan man tycka att det är roligt och trevlig med promenad.
Jag tänkte mer på eventuella osäkerheter som finns. Speciellt för äldre fastigheter där gränserna inte är ordentligt utsatta. Ska mäklarna chansa då? Med risk för att alla curlade 90- och 00-talister kommer och skriker om dolda fel. Eller är de mer bekväma med att hålla låg profil och gömma sig bakom undersökningsplikten
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 097 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 097 inlägg
Alltså man kan inte vara ovetande som köpare/fastighetsägare när man på ett par sekunder kan få fram tomtgränser med t.ex Eniro.
Nu är de kanske inte 100% helt korrekta men man ser ju lätt om man endast har 50% av sin tomt…😎
Är man fastighetsägare kan man ju även se sin tomt på lantmäteriet som sagts tidigare här.
Där finns alla möjliga kartor, även historiska.
I det här fallet så TS förmodligen varit medveten om att det inte var hans mark men 15 år har gjort att han har betraktat det som hans och blev nu påkommen med handen i syltburken.
Från 500kvm till 250kvm är lite skillnad.
Nu är de kanske inte 100% helt korrekta men man ser ju lätt om man endast har 50% av sin tomt…😎
Är man fastighetsägare kan man ju även se sin tomt på lantmäteriet som sagts tidigare här.
Där finns alla möjliga kartor, även historiska.
I det här fallet så TS förmodligen varit medveten om att det inte var hans mark men 15 år har gjort att han har betraktat det som hans och blev nu påkommen med handen i syltburken.
Från 500kvm till 250kvm är lite skillnad.
Nejdå, han bor i norra Finland. Och har har stenkoll på sina fastighetsgränser eftersom han gick en rågång med mäklaren innan han köpte: https://www.visitfinland.com/sv/artiklar/traffa-jultomten-i-finska-lappland/D Den ofrivillige klåparen skrev:
Säkert är dom mer bekväma med mindre jobb.S Stuff skrev:Visst kan man tycka att det är roligt och trevlig med promenad.
Idag är det ju ganska enkelt att hitta alla gränsmarkeringerar eller var dom borde vara. En bra Gps som du kan läsa koordinater med så hittar man dom enkelt. Det var inga problem att hitta uppgifter om vart gränsmarkeringarna fanns till våran fastighet. Som haft samma gränser i iaf 100 år.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 097 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 097 inlägg
Och jag undrar hur man inte kan förstå efter 4 sidor vad som åsyftas även att svenskan inte är 100% korrekt. 😆D Den ofrivillige klåparen skrev:
Även om du skrev detta med glimten i ögat så hade en smiley varit lämplig för att förstå din underliggande ton.