Claes Sörmland
M maxmsm skrev:
Om lekstugan stod utanför din tomt när du köpte fastigheten så måste väl lekstugan vara kommunens om det nu inte är så att du vill ha den...
Den tillhör troligen den som byggde den. Om nu den som byggde den inte har sålt den till TS i samband med TS fastighetsköp. Fanns en överenskommelse om detta vid fastighetsköpet så är ju saken biff. Den är TS. Men varför TS skulle köpa en olovligt byggd lekstuga på annans mark begriper jag inte. Inte i TS intresse.
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den tillhör troligen den som byggde den. Om nu den som byggde den inte har sålt den till TS i samband med TS fastighetsköp. Fanns en överenskommelse om detta vid fastighetsköpet så är ju saken biff. Den är TS. Men varför TS skulle köpa en olovligt byggd lekstuga på annans mark begriper jag inte. Inte i TS intresse.
Nja, TS trodde ju att det var hans fastighet och att lekstugan tillhörde det han köpte. Inofficiellt är en annan story...
 
  • Gilla
Bygget 52 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, TS trodde ju att det var hans fastighet och att lekstugan tillhörde det han köpte. Inofficiellt är en annan story...
Men nu har saker klarnat, han varken äger marken eller lekstugan tänker jag. Lekstugan tillhör fortfarande den som byggde den och det vara bara ett missförstånd att den ingick som en del lös egendom i fastighetsköpet. Om den nu inte står listad i köpeavtalet som en del av köpet. Eller man kom överens om att den ingick på annat sätt, t ex muntligen.
 
  • Gilla
Aser och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men nu har saker klarnat, han varken äger marken eller lekstugan tänker jag. Lekstugan tillhör fortfarande den som byggde den och det vara bara ett missförstånd att den ingick som en del lös egendom i fastighetsköpet. Om den nu inte står listad i köpeavtalet som en del av köpet. Eller man kom överens om att den ingick på annat sätt, t ex muntligen.
Jo jag förstår. Men nog har säljaren räknat med att den ingick i köpet. Det är nog normalt. Annars skulle TS haft kännedom om att säljaren ska hämta byggnaden.
 
  • Gilla
kantarelli1403 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo jag förstår. Men nog har säljaren räknat med att den ingick i köpet. Det är nog normalt. Annars skulle TS haft kännedom om att säljaren ska hämta byggnaden.
Ingen aning. TS vet. Säljaren kan ju också ha varit i ond tro och försökt bli av med lekstugan på kommunens mark via affären och därmed inte tog upp den alls och hoppades att problemet skulle försvinna med flytten från området. Det är rätt vanligt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 11 till
  • Laddar…
Det är ju du själv @Fredrikkarlsson1992 som är problemet här. Du har inte koll på var tomgränsen går för din egen fastighet, du har annekterat kommunal mark och använder den som om den vore din, du har ställt dina prylar på kommunal mark och tänker dessutom försöka smita undan ansvaret för att forsla undan ditt skräp och låta dina grannar betala för det via kommunalskatten.
 
  • Gilla
Tornugglan och 72 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju du själv @Fredrikkarlsson1992 som är problemet här. Du har inte koll på var tomgränsen går för din egen fastighet, du har annekterat kommunal mark och använder den som om den vore din, du har ställt dina prylar på kommunal mark och tänker dessutom försöka smita undan ansvaret för att forsla undan ditt skräp och låta dina grannar betala för det via kommunalskatten.
Nu är du väl lite väl barsk, TS skriver ju tydligt i trådstarten att lekstugan och tomtens utförande var så vid inflytt. Dvs han har bara gjort en bosättning på redan annekterad mark. Att TS antagit att lekstugan är hanns är väl givet men saken är väl då den att det inte rakt av går att säga att så är fallet. Det kanske inte ens var tidigare ägaren som uppfört lekstugan, eller den kanske uppfördes tillsammans med ytterligare någon granne och TS på sin höjd köpt in sig på en andel, och att den därför inte ingick i köpet (troligast är väl att så är fallet men om rätt ska vara rätt). TS bör då först kolla med tidigare ägare för att förvisa sig om att de båda underförstått att lekstugan ingick i köpet och där efter flytta lekstugan. 😉😇
 
  • Gilla
MrsBlaise och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Dvs han har bara gjort en bosättning på redan annekterad mark.
Men nu är det östergötland vi snackar om här, inte Gaza-remsan, och då får man nog finna sig i att skaffa sig koll på var tomtgränserna går när man köper en fastighet, och har man då en massa skit på kommunens mark så får man väl knuffa in de sakerna på sin egen tomt igen. Jag saknar lite eget ansvar för situationen.
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 46 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Nu är du väl lite väl barsk, TS skriver ju tydligt i trådstarten att lekstugan och tomtens utförande var så vid inflytt. Dvs han har bara gjort en bosättning på redan annekterad mark. Att TS antagit att lekstugan är hanns är väl givet men saken är väl då den att det inte rakt av går att säga att så är fallet. Det kanske inte ens var tidigare ägaren som uppfört lekstugan, eller den kanske uppfördes tillsammans med ytterligare någon granne och TS på sin höjd köpt in sig på en andel, och att den därför inte ingick i köpet (troligast är väl att så är fallet men om rätt ska vara rätt). TS bör då först kolla med tidigare ägare för att förvisa sig om att de båda underförstått att lekstugan ingick i köpet och där efter flytta lekstugan. 😉😇
Barskt tycker jag inte att det är. TS inledde ju med att redan i trådstarten kalla kommunen för äckliga parasiter och satte nivån redan där
 
  • Gilla
Sander54 och 29 till
  • Laddar…
G
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Tomten blev väl inte 50% mindre bara för att du har dålig koll?
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 21 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Att TS antagit att lekstugan är hanns är väl givet
Vem som äger lekstugan är väl ganska sekundärt. Det stora problemet är väl att TS uppenbarligen tror att han köpt en dubbelt så stor fastighet som han faktiskt gjort. Att många slarvar med sin undersökningsplikt är väl inget nytt men att i princip inte ha någon koll alls på gränserna måste vara rätt unikt.
 
  • Gilla
  • Haha
alvinpalv och 19 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men nu är det östergötland vi snackar om här, inte Gaza-remsan, och då får man nog finna sig i att skaffa sig koll på var tomtgränserna går när man köper en fastighet, och har man då en massa skit på kommunens mark så får man väl knuffa in de sakerna på sin egen tomt igen. Jag saknar lite eget ansvar för situationen.
Haha, va? trodde det var Golanhöjderna o vi gick på sedvanerätt.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissepurjo och 8 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Barskt tycker jag inte att det är. TS inledde ju med att redan i trådstarten kalla kommunen för äckliga parasiter och satte nivån redan där
Jag försökte ironisera lite i mitt inlägg, är ju lite ironiskt just att TS kallade kommunen för parasiter när det är han som i 7 år utnyttjat kommunens mark utan ersättning och blir sur när de ber honom sluta.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 18 till
  • Laddar…
Lyssna med kommunen om de är intresserad av en majbrasa, om du inte orkar hasa över det hela till din noga verifierade tomt.

Du vet ju inte ens vilken mark som är din.

"Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde."

- I barndomen lärde jag känna Nitaho Jussi, en Finnskogens man.
Vi stod på en kulle, han bredde ut armarna mot horisonde och sa:
Allt Du ser är mitt.

Tror knappast Du är släkt med Jussi, men likväl...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Kan säkert bli många som påverkas framöver när det kan göras körningar som med automatik jämför kartbilder och flygbilder.
Jag har ett enkelt släktforskningsprogram där jag kan jämföra 200 år gamla skifteskartor med dagens. Man sätter ut minst tre referenspunkter t.ex. väg, strand, mm,
och så skalar programmet om den gamla kartan. De som gjort programdelen, om jag minns rätt, har arbetat/arbetar med det på LM.
Det är denna jag använder.
https://handledning-disgen2023.dis.se/underlagskartor#A7
 
  • Gilla
Allmaktatarne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.