F Fredrikkarlsson1992 skrev:
För att det inte finns några rör eller dylikt.
Dom har ju klippt gräsmattan som att det vore deras egna. Man har alltid trott förgivet att det är sin då..
Men du måste väl ändå ha en karta, en beskrivning på fastighetens area från när du köpte?

Hur stor tomt har du i verkligheten, och hur stor trodde du att du hade?
 
  • Gilla
deetee och 23 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
För att det inte finns några rör eller dylikt.
Dom har ju klippt gräsmattan som att det vore deras egna. Man har alltid trott förgivet att det är sin då..
Så det följde inte med någon fastighetskarta vid köpet?

Du har inte begärt ut karta från kommunen?

Du har inte loggat in på "min fastighet"/"min karta" hos lantmäteriet?
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 25 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men du måste väl ändå ha en karta, en beskrivning på fastighetens area från när du köpte?

Hur stor tomt har du i verkligheten, och hur stor trodde du att du hade?
Låter onekligen märkligt att man inte vet vad man köper. 🙄
 
  • Gilla
  • Älska
Kardan79 och 29 till
  • Laddar…
så blir det när paragrafryttare inom kommunen har för lite göra...
En bekant höll på med ved på sin tomt via en slänt från huvudvägen.
Gick några år tills en kringåkande kommungubbe såg det...slänten
mot hans tomt var rekriationsområde för allmänheten så han skulle väck.
Gick inget göra åt...markbiten det gällde var inget allmänheten ens kunde nyttja
men en sur paragrafryttare från kommunen la sig i.
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Kardan79 och 11 till
  • Laddar…
Finns i lag reglerat hur en kommun får låta allmän mark användas.
 
  • Gilla
frazor och 9 till
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
så blir det när paragrafryttare inom kommunen har för lite göra...
En bekant höll på med ved på sin tomt via en slänt från huvudvägen.
Gick några år tills en kringåkande kommungubbe såg det...slänten
mot hans tomt var rekriationsområde för allmänheten så han skulle väck.
Gick inget göra åt...markbiten det gällde var inget allmänheten ens kunde nyttja
men en sur paragrafryttare från kommunen la sig i.
Nu sprids på nytt rykten och skrönor utan kunskap hur en kommun får låta enskilda privatpersoner nyttja allmän mark.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 30 till
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
så blir det när paragrafryttare inom kommunen har för lite göra...
Att folk inte har koll på sin tomtstorlek utan tror den är dubbelt så stor? 🙃
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 43 till
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
så blir det när paragrafryttare inom kommunen har för lite göra...
En bekant höll på med ved på sin tomt via en slänt från huvudvägen.
Gick några år tills en kringåkande kommungubbe såg det...slänten
mot hans tomt var rekriationsområde för allmänheten så han skulle väck.
Gick inget göra åt...markbiten det gällde var inget allmänheten ens kunde nyttja
men en sur paragrafryttare från kommunen la sig i.
Vill man ha en större tomt så går det bra att köpa det.
Vill man inte det så ska man heller inte klaga på att man inte får använda någon annans mark oavsett om det är kommun, stat eller en privat markägare.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 53 till
  • Laddar…
Jag försökte köpa en markremsa intill min fastighet från kommunen men dom nekade för det var typ av framtida vägremsa. Mina pojkar byggde koja där och jag hade det som P-plats.
Kommunen sa i telefon: använd det som om det är din, med skötsel och detta, men att köpa det skulle kosta orimligt med pengar (detailjplan, LM-förrättning).
Tyckte det var en bra lösning.
 
  • Gilla
  • Älska
Fredandel och 34 till
  • Laddar…
Det viktiga är att man är medveten om att det är allmän mark man nyttjar. Vid t.ex. fiberleverans så har en entreprenör fått tillstånd att använda allmän mark tillhörande en kommun och de utgår från det.
Kan även finnas befintliga elledningar, etc, i marken. Är kanske inte så ofta att det ställer till problem men det händer.
 
  • Gilla
HEM2121 och 7 till
  • Laddar…
Jag kan bara inte förstå varför du kallar Kommunen för "äckliga parasiter" i det här läget. Det är väl inget konstigt att de gör anspråk på sin egen mark. Du får det att låta som om att det var Kommunens fel att du har liten tomt. Oavsett tomtrör, så är väl tomtgränser något av det första man kollar när man köper hus.
Gällande lekstugan så kan man säkert bara neka kännedom om den. Men då du tydligen trott att marken varit din, så har du väl även brukat lekstugan. Därmed bör du väl även flytta eller riva den.
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 77 till
  • Laddar…
R
Ja det hände många gånger att man fick tillstånd att gräva fiber på kommunens mark och sen när man kom ut så var det trädgårdar där med väldigt upprörda människor som hävdade att de fått marken av kommunen etc.

Värsta exemplet var en radhuslänga där alla hade förlängt sin tomt på baksidan till 3 gånger så stort på kommunal mark.

Det var förråd, stenläggningar, altaner m.m, kommunen fick komma ut, istället för att erkänna sina misstag så började de boende tjafsa.
Tjänstemännen som var öppna för att lösa saker smidigt surnade ihop på attityden ifrån förening/boende.

Så de gav de boende sträckningen av fibern och sa att få bort allt från våran mark samt gav oss grönt ljus att bara köra.

Och då fanns det ändå en reservplan på alternativ dragning för att man skulle kunna kompromissa med de boende.
Men de valde att börja tjafsa och fick riva förråd o altaner😬
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
cpalm och 58 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Om lekstugan stod utanför din tomt när du köpte fastigheten så måste väl lekstugan vara kommunens om det nu inte är så att du vill ha den...
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Det kanske är enklare att prata med kommunen om att få köpa den marken av dem? Det låter inte som att den är så användbar för dem och om din tomt blir så liten att en lekstuga inte får plats kanske du är villig att hosta upp en slant för att expandera om kommunen inte ställer sig på tvären?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Att du köpt en fastighet och trott att den var 50% större än den verkligen är måste vara det konstigaste i den här historien....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
deetee och 71 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.