Ok, så du menar att den här tråden handlar om ett boende för gamla, missbrukande och galna utlänningar och du vill delge oss dina erfarenheter av att bo nära ett sådant boende? Eller ska jag tolka dina inlägg som att du bara tycker om att veva vilt och ogenomtänkt åt allt som är läskigt? Det är inte helt lätt att följa med.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Ge dig, dessa incidenter hamnade i tidningen. Så inga skrönor. Bara taget ur verkligheten (y)

Du har alltså fortfarande inte läst vad den här tråden handlar om eller hur det slutade.

Hep Hep skrev:
Ok, så du menar att den här tråden handlar om ett boende för gamla, missbrukande och galna utlänningar och du vill delge oss dina erfarenheter av att bo nära ett sådant boende? Eller ska jag tolka dina inlägg som att du bara tycker om att veva vilt och ogenomtänkt åt allt som är läskigt? Det är inte helt lätt att följa med.
Jag kan ändå tycka att det är relevant. Naturligtvis finns det olika typer av boenden men det handlar ju i samtliga fall om människor som inte klarar av att sköta sig själva och det kan i sig innebära problem för omgivningen. Om man bortser ålderdomshem så hade inte jag velat bo nära något av de andra typer av boenden som nämnts och det stämmer nog för ganska många.

Det finns ju massor med tidningsartiklar om problem på diverse typer av boenden.

Absolut, men om diskussionen ska leda till något vettigt, så funkar det inte att generalisera så grovt som Bopåzoo gör. Dessutom missar hon i sitt första inlägg att det vore väldigt dumt för TS att flytta nu när planerna lagts ner.

Du kan hålla isär de olika sakerna och både du och jag vet att det finns problem med alla typer av verksamheter insprängt i boendemiljö. Men utmaningarna med att bo granne med de olika typerna som nämnts är väldigt olika och då är det de faktiska problemen som behöver diskuteras och inte bara skriak högt åt allt som inte passar in. Själv tyckte jag att det var väldigt störande att bo granne med ett större dagis, då det ställde till det fullständigt i trafiken två gånger om dagen. Eller när jag bodde nära en mässa och besökarna snodde min privata parkeringsruta flera gånger i veckan. Sedan har jag bott nära andra sorters boenden för "avvikande", men det har inte märkts eller störts lika mycket.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
"Skrika högt åt alla som inte passar in" säger personen som hoppar på en person med autism online för att dom berättar om hur det är på vissa typer av boenden. Omoget och väldigt dubbelsidigt (y)

Ok, nu ska jag på riktigt göra ett försök att förstå och förklara. Menar du att du själv har autism? I så fall får jag be om ursäkt för att jag klagade på att det var svårt att hänga med i det du skriver. Det är inte alltid enkelt för de med autism och de utan autism att kommunicera med varandra utan att det blir missförstånd.

Fast om du själv har autism tycker jag att det är märkligt att du är så negativt inställd till boenden för människor med olika typer av stödbehov. Att det finns problem med olika typer av specialboenden är jag medveten om, men det jag verkligen inte vill är att det ska leda till att alla olika sorters boenden automatiskt får stämpeln som problem. Det om något borde ligga i ditt intresse också, om du menade att det var du som har autism. Om alla agerade som du verkar tycka att man ska göra, så borde även de boenden som är för människor med autism ligga långt ute i skogen där de inte kan störa. Så vill åtminstone inte jag ha det. Vill du?

Om du hade läst tråden så hade du förstått att jag är en av de som försöker värna om rättigheterna och möjligheterna för just de människor som inte är riktigt som alla andra. Det har jag gjort yrkesmässigt när jag jobbade inom psykiatrin och gör det dagligen nu då båda mina söner har autism.

• Gilla
lat och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Många människor är rädda för de som är lite annorlunda. Jag har jobbat med psykiskt sjuka som klarat av att bo i egen lägenhet med lite hjälp och stöd. Då var jag med om grannar som tyckte att det var olämpligt, vore det inte bättre med ett särskilt boende, underförstått någonstans långt bort från oss.

Att vara människa, att leva i ett samhälle där de flesta gör så gott de kan med de förutsättningar de har, innebär att vi behöver lära oss att leva med olikheter. Att förstå varför någon gör som den gör brukar underlätta.

Vi vill inte tillbaka till psykiatrin på Vipeholms tid.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ok, nu ska jag på riktigt göra ett försök att förstå och förklara. Menar du att du själv har autism? I så fall får jag be om ursäkt för att jag klagade på att det var svårt att hänga med i det du skriver. Det är inte alltid enkelt för de med autism och de utan autism att kommunicera med varandra utan att det blir missförstånd.

Fast om du själv har autism tycker jag att det är märkligt att du är så negativt inställd till boenden för människor med olika typer av stödbehov. Att det finns problem med olika typer av specialboenden är jag medveten om, men det jag verkligen inte vill är att det ska leda till att alla olika sorters boenden automatiskt får stämpeln som problem. Det om något borde ligga i ditt intresse också, om du menade att det var du som har autism. Om alla agerade som du verkar tycka att man ska göra, så borde även de boenden som är för människor med autism ligga långt ute i skogen där de inte kan störa. Så vill åtminstone inte jag ha det. Vill du?

Om du hade läst tråden så hade du förstått att jag är en av de som försöker värna om rättigheterna och möjligheterna för just de människor som inte är riktigt som alla andra. Det har jag gjort yrkesmässigt när jag jobbade inom psykiatrin och gör det dagligen nu då båda mina söner har autism.
Jo jag har autism, och jo folk med autism är väldigt missförstådda :) dom jag pratade om va människor som jag levt med som har grövre problem och borde bo långt ute i skogen. Vården för autism är inte så bra idag. Ofta får man höra "äter du medecin för det" i wish att det fanns medecin mot autism :crysmile: då hade folk inte blivit så arg på mig online och man hade kunnat göra sig förståd och förstå (y)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Visst är autism en väldigt missförstådd "åkomma", men det går framåt tack och lov. Fast det är långt kvar. Vi behöver varannat år ge försäkringskassan läkarintyg på att killarnas autism inte gått över på något magiskt sätt.

Det som gör att jag går igång i den här typen av diskussioner är just det du skriver om "grövre problem och borde bo långt ute i skogen". Det är klart att det finns de som inte är lämpade att bo integrerade i samhället, men tack och lov är det rätt få som det handlar om. Däremot leder den typen av generella uttalande som ofta kommer i sådana här diskussioner till att alla som avviker det minsta "borde bo i skogen" och den typen av samhälle vill vi som redan sagts inte tillbaka till. Åtminstone inte jag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Byfånar och byorginal har funnits i all värld. Ofta är det just bysammanhållningen och de mera normala människorna runtomkring som hindrar dem från att spåra ur helt och bli kriminella eller totalt galna.

Nu vet jag ingenting om fallet som diskuteras här men jag skulle vara betydligt mer rädd för aningen lindrigare sjuka personer som i effektiviseringens namn inte anses passa på boendet på landet utan hamnar i en förortslägenhet.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Många människor är rädda för de som är lite annorlunda. Jag har jobbat med psykiskt sjuka som klarat av att bo i egen lägenhet med lite hjälp och stöd. Då var jag med om grannar som tyckte att det var olämpligt, vore det inte bättre med ett särskilt boende, underförstått någonstans långt bort från oss.

Att vara människa, att leva i ett samhälle där de flesta gör så gott de kan med de förutsättningar de har, innebär att vi behöver lära oss att leva med olikheter. Att förstå varför någon gör som den gör brukar underlätta.

Vi vill inte tillbaka till psykiatrin på Vipeholms tid.
Jag köper dina argument i grunden. Men man är sig själv närmst så jag ska vara ärlig så vill jag ändå inte bo nära ett sådant hem som diskuteras, oavsett vad samhället behöver.

Karlia
Egentligen är det många jag inte vill bo nära - barnfamiljen vars barn vaknar vid fem, grannen som alltid ska hålla långa föreläsningar när vi ses, grannen som pratade med fiberläggarna om hur onödigt det var. Där jag bodde förut var det lyhört, när jag hade grannar ovanpå som spelade hög musik och lät som elefanter var jag nära att flytta men de hann före.

Att ha människor i närheten innebär störningar. Men även viss trygghet, jag vet att de håller koll. Ett psykiatriboende skulle inte störa mig nämnvärt, snarare att jag skulle bli störd av skola, kyrka eller trafik.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Unikt namn
Karlia Karlia skrev:
Egentligen är det många jag inte vill bo nära - barnfamiljen vars barn vaknar vid fem, grannen som alltid ska hålla långa föreläsningar när vi ses, grannen som pratade med fiberläggarna om hur onödigt det var. Där jag bodde förut var det lyhört, när jag hade grannar ovanpå som spelade hög musik och lät som elefanter var jag nära att flytta men de hann före.

Att ha människor i närheten innebär störningar. Men även viss trygghet, jag vet att de håller koll. Ett psykiatriboende skulle inte störa mig nämnvärt, snarare att jag skulle bli störd av skola, kyrka eller trafik.
Det verkar ändå konstigt att relativisera psykboenden med förskolor. Det är ju helt olika saker.

Min frus syrra blev jagad med kniv runt kvarteret några varv av en person från ett boende som placerats mitt i ett radhusområde.

Det går bra tills... det inte går så bra.
Lyckligtvis så klarade hon sig och boendet flyttades, antagligen till ett annat villaområde.

Det är helt naturligt att vara skeptisk mot dagens underbemannade vård.

Men skönt att det verkar ha löst sig för ts i alla fall.

Nimby lever och frodas ser jag.

Jag menar... Har man betalat ett antal miljoner för sitt hus kan man väl kräva lite "lugn och ro".

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.