Anna_H Anna_H skrev:
Svårt att söka på men jag hittade faktiskt en hyfsad källa:
[länk]
Jag har några invändningar/frågor:

1. Det nämns ett exempel på LSS-boende för funktionshindrade. Det väl väl inte samma sak som psyksjuka?

2. Här pratar man om ett helt bostadsområde, inte direkta grannar. Exempelvis, vad blir prisändringen för den närmsta villan till ett boende? TS nämner att det handlar om några villor utmed en grusväg. Det är alltså inget stort bostadsområde vi talar om.

Jag har inga källor att redovisa annat än mina egna tankar. Jag skulle troligtvis inte köpa en villa som ligger granne med ett psykboende och jag tror helt klart att fler resonerar som mig än som ser närheten till en sådan anläggning som något positivt.
 
Det här handlar om ett utslussningsboende från rättspsykiatrin och handlar alltså om grova brott de har begått där kommunen i grannhöran uttryckligen skriver att det inte är lämpligt att de bor i närheten av andra människor. Förutom bostadshus i direkt närhet så ligger där även en förskola.
 
Betyder rättpsyk alltid att det handlar om grova brott?
 
Hep Hep skrev:
Betyder rättpsyk alltid att det handlar om grova brott?
Nej, det är vilka brott som helst som begåtts av en person med psykisk störning (tror jag termen är). Rättspsykiatrisk vård är till skillnad från fängelse inte ett tidsbestämt straff, så den dömde får vård tills hen bedöms vara frisk. Det betyder att en person kan få sitta livstid för ett brott som inte ens kommer i närheten av grovt.
 
Intressant, då jag faktiskt aldrig funderat på om det fanns någon begränsning i brottets typ.

Jag brydde mig rätt lite om vad patienterna jag jobbade med hade begått för brott, men mitt intryck var att det var rätt få som kändes farliga på något sätt. Och så länge de bedömdes vara farliga så var de inte aktuella för utskrivning eller utslussning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Karlia
Hm, måste det inte till något grövre brott för att vara aktuellt för rättpsyk?

Stöld av 20.000, lätt misshandel, ett 50-tal snatterier är inte tillräckligt här. Det ledde till psykiatrisk utredning och en kurs i självkännedom och en övervakare som hen träffade varannan vecka. Vilket jag i och för sig tyckte var värt ett försök.

Huruvida det var korrekt eller inte är en annan diskussion som inte går att föra om man inte har en djup insikt i personens diagnos och svårigheter.
 
Karlia Karlia skrev:
Hm, måste det inte till något grövre brott för att vara aktuellt för rättpsyk?
OT, men brottet ska vara sådant att påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter, se 31 kap 3§ i Brottsbalken. Så exempelvis ringa stöld är tillräckligt för att kunna dömas till rättspsykiatrisk vård (och det har nog skett vid ett flertal tillfällen).
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Kanske beror på personutredningen då. "Vi" hade tre alternativ som påföljd - fängelse, samhällstjänst, villkorligt.. Och kursen/utbildningen. Rättpsyk var aldrig ett alternativ, hen ansågs inte passa där.

Personen har en diagnos, är medicinerad, förstår inte de regler vi alla lever med.. Kontinuerlig kontakt med psykiatrin, stöd i boendet, god man, handläggare.

Topic för tråden så skulle ett boende inte passa heller. För mig var det en glädje att få ta del av hens liv och försöka förstå hens värld.
 
A AW5 skrev:
Det här handlar om ett utslussningsboende från rättspsykiatrin och handlar alltså om grova brott de har begått där kommunen i grannhöran uttryckligen skriver att det inte är lämpligt att de bor i närheten av andra människor. Förutom bostadshus i direkt närhet så ligger där även en förskola.
Att det inte är lämpligt att bo med massor av folk omkring sig kan bero på att personerna har särskilda behov, t.ex. att det är de som ska skyddas från för mycket störningar som kan vara påfrestande att hantera, eller att deras symptom kan förvärras av stress. Inte på att det är de utgör någon risk andra i omgivningen.

Är det personer som suttit länge på en avdelning med ett fåtal medpatienter och en fast krets av anställda så kan det behövas en period av omställning för att vänja sig med hur många okända människor som man möter bara av ett existera i vardagen ute i samhället.

Det är jättesvårt att komma ut från rättspsykiatrin. De personerna är så genomkontrollerade och följs dessutom upp av öppenvården, så risken att de ska vara farliga för omgivningen är rätt liten, oavsett vad det var för brott de ursprungligen dömdes för.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Rättspsykiatrisk vård finns i flera former, vanligast är öppenvård där tvånget kan vara att regelbundet besöka läkare och kissa i en flaska under uppsikt för att garantera att man håller sig drogfri, sluten är för knäppgökarna som misshandlar folk om de känner sig kränkta, anstalterna för sluten vård är ganska lika fängelser.
 
Idag fick jag besked om att kommunen har dragit tillbaka sin ansökan om förhandbesked om gruppboende.
Tyvärr ingen förklaring varför, så jag kan inte veta vilket argument som bet, jag kan bara gissa att det var det kompakta motståndet som övertygade, men kan lika gärna var den tänkta placeringen på ett fornminne:)
 
P Plutus skrev:
Idag fick jag besked om att kommunen har dragit tillbaka sin ansökan om förhandbesked om gruppboende.
Tyvärr ingen förklaring varför, så jag kan inte veta vilket argument som bet, jag kan bara gissa att det var det kompakta motståndet som övertygade, men kan lika gärna var den tänkta placeringen på ett fornminne:)
Oavsett vad så antar jag att det var ett önskat besked?
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Mitt råd är att flytta. Dom flesta på ett sånt här ställe är harmlösa men.. under tiden jag bodde nära ett sånt boende (1år) så hände detta. En lastbil full med 20 poliser för att någon där ville spränga stället, 1 tände eld på stället. 1 människa högg ner en annan och kvinnor blev jagade av en naken man i närområdet.
 
Nu när du ändå är inne i en tråd där du helt misslyckats med att läsa vad som hänt, kan du väl dra några fler skrönor om hur det är på "ett sånt boende". Och berätta gärna precis vad för boende det är, då inte ens kommunen verkar ha lyckats med det.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Flyktingboende, missbruksboende och psykiska sjuka :) så ja kommunen har rejält misslyckats där. Ligger även ett boende för äldre där och mitt i skiten har dom lagt socialens "dagverksamhet" för barn. Mitt emot ligger även en skola.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.