Anna_H Anna_H skrev:
Vanligtvis blir det ingen förändring alls eller en värdeökning. Värdeminskning pga sådana byggen förekommer i princip inte. 5 veckor är inte lång tid, grannen fick inte sitt sålt på flera månader, och vi har varken särskilda boenden eller förskolor inpå knuten, däremot 150 meter till Vänern.
Det här ligger dock i sthlms län, inte vid Vänern. Allt annat går åt som smör. Tror knappast någon vill köpa ett hus där man blir granne med ett sådant boende.
 
"finns förvisso en hel del att se ner på i deras besiktningsprotokoll"
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Det här ligger dock i sthlms län, inte vid Vänern. Allt annat går åt som smör. Tror knappast någon vill köpa ett hus där man blir granne med ett sådant boende.
Västerås ligger inte i Stockholms län…
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Västerås ligger inte i Stockholms län…
Nej, huset jag beskrev gör det.
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vanligtvis blir det ingen förändring alls eller en värdeökning. Värdeminskning pga sådana byggen förekommer i princip inte. 5 veckor är inte lång tid, grannen fick inte sitt sålt på flera månader, och vi har varken särskilda boenden eller förskolor inpå knuten, däremot 150 meter till Vänern.
Hur kan det vara en värdeökning att ha en psykboende nära?

Jag kanske sticker ut men jag hade troligtvis aldrig köpt ett hus, hur prisvärt det än var, som låg nära psykhem, HVB-hem, asylboende eller liknande. Och jag tror att det finns fler som ser sådant som något negativt än positivt vid en eventuell budgivning.
 
  • Gilla
Dhle och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte heller att du är ensam om att tänka så. Tror nog att majoriteten skulle välja att bo granne med väluppfostrade tystlåtna rosa barn och deras friska föräldrar som håller sin tomt lagom snygg.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tror inte heller att du är ensam om att tänka så. Tror nog att majoriteten skulle välja att bo granne med väluppfostrade tystlåtna rosa barn och deras friska föräldrar som håller sin tomt lagom snygg.
Exakt.
 
john68 john68 skrev:
Kan tillägga att jag varit med i produktionen av 11 LSS-boenden och i 5 av dessa så har de legat ibland villor och överklagats utan framgång och det har aldrig blivit ngr problem för grannar. Mitt råd är snarare att se till att bjuda in till samverkan för då får ni både viss insyn och fakta OM det krånglar när de flyttat in.
Beror väl på vad man anser är ett problem? Någon skrev om ett boende där en gick runt kvarteret hela dagarna. Skulle kännas olustigt att ha en psykiskt sjuk människa som går varv efter varv hela dagarna utanför häcken.
 
P Parkeringsvakten skrev:
Beror väl på vad man anser är ett problem? Någon skrev om ett boende där en gick runt kvarteret hela dagarna. Skulle kännas olustigt att ha en psykiskt sjuk människa som går varv efter varv hela dagarna utanför häcken.
Mmm, tycker själv att vuxna män som inte kan raka sig utan bär skägg är olustigt. Dock vare sig farligt, olagligt eller relevant det heller. Bara fult å inget jag borde skriva ngt om i ett forum
P Parkeringsvakten skrev:
Beror väl på vad man anser är ett problem? Någon skrev om ett boende där en gick runt kvarteret hela dagarna. Skulle kännas olustigt att ha en psykiskt sjuk människa som går varv efter varv hela
 
  • Gilla
Liljencrantz
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Hur kan det vara en värdeökning att ha en psykboende nära?
Statistiken visar att det är så, hur märkligt det än låter.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Statistiken visar att det är så, hur märkligt det än låter.
Du råkar inte ha en länk till någon bra referens på det där? Spontant känns det som att den prisökningen borde snarare bero på marknaden — priset ökar ju på alla bostäder — och inte på boendets närhet.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Du råkar inte ha en länk till någon bra referens på det där? Spontant känns det som att den prisökningen borde snarare bero på marknaden — priset ökar ju på alla bostäder — och inte på boendets närhet.
Det gör det säkert. Men det finns alltså ingenstans där värdet sjunkit efter sådant.
 
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Det gör det säkert. Men det finns alltså ingenstans där värdet sjunkit efter sådant.
Var kommer denna uppgift ifrån? Källan till en så pass spektakulär uppgift är vi nog många som vill ta del av. (Och också tvivlar på att den är korrekt.)
 
  • Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Svårt att söka på men jag hittade faktiskt en hyfsad källa:
[länk]
Slutsatsen där är "Det finns ingen forskning när det gäller LSS-boendens påverkan på huspriser."

Sen gissar två mäklare vagt hur just specifika LSS-boenden kan påverka huspriserna i de områden där de är aktiva.

Inte riktigt något som kan fungera som grund för att avgöra TS situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.