Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att bedriva den verksamheten utan att känna till detaljplanen för de fastigheter man förvaltar är väl ändå osannolikt? Hur marken får användas är ju central för värderingen av den.
Nåja, för de äldre generationerna som Ingemar tillhör så fanns vanligen inte denna information tillgänglig under större delen av livet.

D v s mycket av verksamheten byggde förr inte på att läsa regelverk och uppfylla dessa (som idag) utan på att köra på, ringa och prata med människor och helt enkelt utifrån vad människor berättar gissa vad som gäller. Det var ett snickesnackarsamhälle med dagens mått mätt. Och regelefterlevnaden var därför inte så strikt i samhället avseende dessa frågor. Skiftet sker på sent 90-tal då dras tumskruvarna åt och sen kommer nätet på allvar och att alla regler blir kända för alla, de finns bara några klick bort. Auktoriteterna dör, alla kan ju söka på nätet och se att de gissar. Sen har det accelererat och kommuntjänsteman efter kommuntjänsteman följer reglerna striktare och striktare och är räddare och räddare för att göra fel.

(Det är i alla fall den samhällsförändring som jag har upplevt som 70-talist.)
 
  • Gilla
reez och 12 till
  • Laddar…
som född mitten av det gladan 70- talet och uppväxt utan hjälm när man leker i sandlådan, så har man även varit med och vuxit upp tillsammans med datorerna och mobilerna. Sett hur dessa utvecklas och växa upp och bli självständiga....
Men för min del är det självklart att använda internet.
Jag tycker det är självklart att allt ska finnas på nätet
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ingen skillnad på tomtmark eller annan mark, allt är fastigheter. Och kommunen äger inte förfoganderätt över annans egendom.

Du har rätt att bjuda in gäster och låta dem parkera på din mark.

Hur kommer det sig att kommunen har rätt att utfärda parkeringsböter utan avtal med markägaren? Annars har kommunen brutit mot regelverket.

Vi får hoppas han gör polisanmälan för egenmäktigt förfarande. Fanns det skyltat om parkeringsregler? Det är inte bara att dela ut parkeringsböter hur som helst.
Naturligtvis är det stor skillnad på tomtmark och annan mark, på t.ex. tomtmark råder hemfridszon och man får t.ex. sätta upp friggebodar. Bara för att du äger t.ex. skogsfastighet så ger dig dig inte rätt att uppföra en friggebod på den fastigheten, du har heller ingen rätt att tillåta gäster att parkera var som helst bara för att du äger en fastighet, t.ex. tillåter inte terrängkörningslagen att dina gäster kör ut i din skog och skulle marken du äger vara planlagt som parkmark får inte heller dina gäster parkera där.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
P-böter på egna tomten ledde till att en husägare uppdagade att kommunen gjort anspråk på hans mark.

Du kan läsa artikeln här: Kommunen tog hans mark i smyg
Detta är inte korrekt. Detaljplanens planbestämmelser om användningen natur verkställs endast genom att kommunen verkställer den genom att köpa in marken. Naturmaterial kan endast ske genom kommunal huvudmannaskap. Innan verkställighet så är inte planbestämmelsen genomförd. Det går inte för ett kommunalt parkeringsbolag ge parkeringsböter på annan fastighetsägares mark. Om kommunen får köpa marken frivilligt av fastighetsägaren ska markvärde +25% betalas ut. JO anmäl och anlita advokat och överklaga. För detta är inte lagenligt.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Varför måste kommunen vara fastighetsägare?
 
För att det i Sverige endast är kommunen som kan vara huvudman för användningen naturmark i detaljplaner vilket krävs för att den ska verkställas genom lantmäteriförrättning. Planbestämmelser gäller endast när man agerar dvs om man inte agerar så har de inte börjat gälla exempelvis som i detta fallet. Expropiering är inte heller aktuellt så det måste ske på frivillig basis
 
Nn N Nn N skrev:
För att det i Sverige endast är kommunen som kan vara huvudman för användningen naturmark i detaljplaner vilket krävs för att den ska verkställas genom lantmäteriförrättning. Planbestämmelser gäller endast när man agerar dvs om man inte agerar så har de inte börjat gälla exempelvis som i detta fallet. Expropiering är inte heller aktuellt så det måste ske på frivillig basis
Nejdå, det går bra att ha enskilt huvudmannaskap även för Naturmark:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...estammelser/anvandning-av-allman-plats/Natur/

Text om planläggning av allmän plats med privat huvudmannaskap och hänsyn till äganderätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nej för då måste det vara så enligt gammal hävd vilket denna plats i Vellinge inte har dessutom så måste frivilligt avtal skrivas med den aktör som ska ta på sig det enskilda huvudmannaskapet och kostnaderna regleras med kommunen. Det är mycket svårt att få igenom enskilt huvudmannaskap hos lantmäteriet, finns få sådana gammal hävdplatser kvar. Dessutom måste den aktuella detaljplanen redogöra för vilket huvudmannaskap som ska gälla och den ska regleras av lantmäteriet innan verkställigheten sker av planbestämmelser.
 
Nn N Nn N skrev:
Nej för då måste det vara så enligt gammal hävd
Jag tar gärna emot en källa på det?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tar gärna emot en källa på det?
Då får du kontakta lantimäteriet i Gävle
 
Nn N Nn N skrev:
Då får du kontakta lantimäteriet i Gävle
Nej, det är du som hävdar något, inte jag.
Jag har redan gett en källa till Boverket som säger att det går bra att upprätta planbestämmelsen Naturmark under enskilt huvudmannaskap, där sägs inget om att det måste vara hävdat sedan länge.

Däremot håller jag med om att det är både ovanligt och oftast olämpligt.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
G grodis skrev:
Naturligtvis är det stor skillnad på tomtmark och annan mark, på t.ex. tomtmark råder hemfridszon och man får t.ex. sätta upp friggebodar. Bara för att du äger t.ex. skogsfastighet så ger dig dig inte rätt att uppföra en friggebod på den fastigheten, du har heller ingen rätt att tillåta gäster att parkera var som helst bara för att du äger en fastighet, t.ex. tillåter inte terrängkörningslagen att dina gäster kör ut i din skog och skulle marken du äger vara planlagt som parkmark får inte heller dina gäster parkera där.
Kalla det för vad du vill Men allting tillhör fastigheten. Däremot kan dp styra användningen.
friggebod får du bygga även på prickmark
 
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Nej, det är du som hävdar något, inte jag.
Jag har redan gett en källa till Boverket som säger att det går bra att upprätta planbestämmelsen Naturmark under enskilt huvudmannaskap, där sägs inget om att det måste vara hävdat sedan länge.

Däremot håller jag med om att det är både ovanligt och oftast olämpligt.
Jag skulle t o m hävda att det är rätt vanligt med allmän plats natur under enskilt huvudmannaskap. Det beror på att man vid planers upprättande brukar lägga allmän plats natur runt kvartersmarken som en sorts fyllnadsmark. Det har att göra med att det garanterar allemansrättslig tillgång till marken även efter att planen har genomförts. Kvartersmark kan ju gå allemansrättsligt förlorad tillgänglighetsvis när den bebyggs och hemfridszoner uppstår.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kan ju vara PostNords fel…
Hmm..
när vi blev påtvingade kommunalt avlopp fick vi alla handlingar med mottagningsbevis från Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Du har rätt att bjuda in gäster och låta dem parkera på din mark.
Det beror lite på vad det är för mark, det finns något som heter terrängkörningslagen som förbjuder viss körning i viss terräng.
I Malmö kommun så om du parkerar vid sidan av utanför väg/gata så blir du bötfälld om du står närmare gatan än 6 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.