Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Javisst, men är detta tydligt utmärkt, och finns det beslut? Man kan ju dessutom tycka att markägaren skulle informerats. Vad jag vet brukar kommunen endast ha rätt att utfärda kontrollavgift på kommunal mark.

Hur skall markägaren göra för att arbeta på sin egen mark om det inte går att parkera där? Och som sagt parkeringsregler brukar behöva utmärkas. Detta är helt enkelt egenmäktigt förfarande och bör polisanmälas. Kommunen förfogar inte över annans mark bara för att de ändrar detaljplanen.
Det som har hänt är att mopeder har parkerats på en allmän plats med parkändamål. Trafikförordningens allmänna regler för parkering anger i 3 kap 48 §:
Textutdrag om parkeringsregler för fordon och cyklar enligt svensk lagstiftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All allmän plats som inte är gata/väg eller parkeringsyta inom tättbebyggt område ses som terräng och där får man alltså inte parkera. T ex får man inte parkera i en park om det inte finns särskilda parkeringsytor i parken.

Därför har moppeparkerarna brutit mot trafikförordningens parkeringsregler och blir skyldiga enligt lagen av felparkeringsavgift att betala böter.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
Staffan_V och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Är beslutet verkligen lagligt om den berörda fastigheten ägare inte ens informerats ?
Ja fastighetsägaren har inget med detta att göra. T ex informeras inte fastighetsägaren när du felparkerar/stannar på motorvägen trots att den ligger på en privatfastighet med vägrätt.

• Haha
matsgran
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ingen skillnad på tomtmark eller annan mark, allt är fastigheter. Och kommunen äger inte förfoganderätt över annans egendom.

Du har rätt att bjuda in gäster och låta dem parkera på din mark.

Hur kommer det sig att kommunen har rätt att utfärda parkeringsböter utan avtal med markägaren? Annars har kommunen brutit mot regelverket.

Vi får hoppas han gör polisanmälan för egenmäktigt förfarande. Fanns det skyltat om parkeringsregler? Det är inte bara att dela ut parkeringsböter hur som helst.
Vissa skillnader på olika fastigheter är det väl. Om du låter en gäst parkera på din tomt vore det verkligen långsökt om kommunen lappade den, men säg att du äger ett gärde en bit bort kan du nog inte öppna en bensinstation eller ens upplåta parkering hur som helst, men att under dessa omständigheter lappa några mopeder verkar minst sagt märkligt. Här vore det intressant att veta mer om markens karaktär och hur den ligger i förhållande till boningshus. Ska kommunen ändra detaljplanen borde de väl rimligen vara tvungna att aktivt informera dem som blir kraftigt berörda. Frågan är om inte JO-anmälan vore mer på sin plats än polisanmälan.

• Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja fastighetsägaren har inget med detta att göra. T ex informeras inte fastighetsägaren när du felparkerar/stannar på motorvägen trots att den ligger på en privatfastighet med vägrätt.
Nej men man informerade troligen markägaren om att hans tomt eller skogsskifte skulle göras om till motorväg. Sedan är det sedvanligt att lösa in marken om den klassa om så att den inte längre kan användas. Annars kunde kommunen göra om platsen där ditt hus ligger till allmän park och kräva fritttillträde till d8n bostad. Problemet här är ju att markägaren inte informerats, dvs man har stulit hans mark.

• Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Nej men man informerade troligen markägaren om att hans tomt eller skogsskifte skulle göras om till motorväg. Sedan är det sedvanligt att lösa in marken om den klassa om så att den inte längre kan användas. Annars kunde kommunen göra om platsen där ditt hus ligger till allmän park och kräva fritttillträde till d8n bostad. Problemet här är ju att markägaren inte informerats, dvs man har stulit hans mark.
Fastighetsägaren har garanterats informerats om detta beslut och även kallats till samråd när detaljplanen togs fram. Men det är klart, om man bara slänger alla brev från kommunen och inte orkar läsa dem och förstå vad de handlar om så kan det säkert finnas någon stackare som blir överraskad av beslutets konsekvenser. Det kan ju också vara så att man har köpt en fastighet med en redan existerande detaljplan, alltså att man inte själv var med i detaljplaneprocessen. Detaljplanen är ju en av de viktigaste sakerna att kolla upp när man köper en fastighet.

Fastighetsägaren har all rätt att låta marken lösas in. Finns den rättigheten i PBL:

Skärmdump av svensk text om Plan- och bygglagen angående markinlösen skyldigheter för kommunen.

• Gilla
  • Haha
lothloria och 4 till
  • Laddar…
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
P-böter på egna tomten ledde till att en husägare uppdagade att kommunen gjort anspråk på hans mark.

Du kan läsa artikeln här: Kommunen tog hans mark i smyg
Tidigare hade Vellinge kommun, som Höllviken tillhör, skyltar vid 'gränsen' där det stod ungefär "Vellinge här är friheten större", jag tror de försvann när det blev känt att kommunen utpressade villaägare och andra med mark kommunen ville åt.
Ge oss marken gratis annars får du inte bygglov, du ska till på köpet stå för Lantmäteriets förrättningskostnad.
Så är de "Nya Moderaterna".

• Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
Bänkt Osten och 16 till
  • Laddar…
Är ju som sagt inte första gången Vellinge (hemmakommunen) visar sin maktfullkomlighet.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Maktfullkomliga eller inte. Det finns trots allt lagar som även små påvar måste följa. Marken blir inte automatiskt kommunen för att man ändrar dp till att bli parkmark.

Jag tror att vi saknar väldigt mycket information i den här frågan. Det är inte Små påvarna som ska utföra arbetet. Utan det är småfolket. Jag har svårt att se att dessa skulle slarva så mycket?

En allmän fråga. När kommunen vill ändra dp. Informeras samtliga fastighetsägare som berörs? Eller är man satt att själv hålla koll på det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bananskalare Bananskalare skrev:
En allmän fråga. När kommunen vill ändra dp. Informeras samtliga fastighetsägare som berörs? Eller är man satt att själv hålla koll på det?
Ja du kallas till samråd för du är sakägare. Sen får du information om beslutet.

• Gilla
Bänkt Osten och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du kallas till samråd för du är sakägare. Sen får du information om beslutet.
Som jag trodde.

Jag undrar vad vi missar i den frågan...

Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om jag internetstalkat rätt så ligger parksnutten utanför ingemars hus ej på hans fastighet.
[bild]
Så det måste ju röra sig om en annan markbit i området. I princip all icke bebyggd mark verkar vara detaljplanerad som park, och bestå av skog till stor del.
Jag har nu stalkat mig fram till samma slutsats baserat på ort och namn. Det kan rimligen inte gälla den fastighet där han bor eftersom den är detaljplanerad som kvartersmark precis som din skärmdump av detaljplanen visar. Kanske äger han som du säger en annan fastighet som 1996 detaljplanerades som park?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kan vara delar av den. När jag växte upp var halva gatan på bår fastighet. Naturligtvis detaljplanerad just som gata. Det kan nog gälla även tex grönytor mellan väg och tomt i ett villaområde.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det kan vara delar av den. När jag växte upp var halva gatan på bår fastighet. Naturligtvis detaljplanerad just som gata. Det kan nog gälla även tex grönytor mellan väg och tomt i ett villaområde.
Om inte LMs digitala fastighetsgränser är hej kom och hjälp för detta område så kan det inte vara så. Fastighetsgränsen överensstämmer med vad som är detaljplanerat som kvartersmark respektive "Park, plantering eller skyddsremsa".

Jag trodde att det var konstaterat att det inte gällde det omtalade området.

D Daniel 109 skrev:
Nu förstår jag inte alls ditt inlägg då "bår" ihop med fastighet blir mycket konstigt. Som KwH, kWh, KWH. Blir svårt att förstå innebörden, som du brukar påpeka så ofta fast alla andra fattar😉😘

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.