BirgitS
M maria01 skrev:
duschkabin är värdelöst till äldre och handikappade sittbadkar med dörr är bäst
Jag har haft en äldre släkting som absolut inte hade kunnat komma ur en sittbadkar men däremot inte skulle ha haft problem med att ta ett kliv i och ur en duschkabin. Det varierar så mycket vilka sorters rörelseproblem man får som gammal.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har haft en äldre släkting som absolut inte hade kunnat komma ur en sittbadkar men däremot inte skulle ha haft problem med att ta ett kliv i och ur en duschkabin. Det varierar så mycket vilka sorters rörelseproblem man får som gammal.
så hur tar sig personen up från sofan kökstolen ?

BirgitS
M maria01 skrev:
så hur tar sig personen up från sofan kökstolen ?
Problemet var att den personen inte kunde lyfta något ben så högt att det hade kommit över badkarskanten, maxhöjd var just över ett vanligt trappsteg.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns stora handikapp duschkabiner som både den gamle och en vårdare får plats i, med ramp för stol eller rollator och allt. Att få in en sådan där badkaret är nu snarare än helrenovera badrummet nu utan låta det vara en sak inför nästa boende känns väl som en rimlig sak.

[bild]
Jo länk till en sådan
https://vastiacare.se/duschkabin-for-aldre-funktionshindrade/

Min gamla mor är helt beroende av hjälp från sin hemtjänst och det blev en duschstol till hennes duschhörna.
https://www.hjalpia.se/toalett-dusch/duschpallar-stolar/duschstol-swift
Funkar men hemtjänsten skulle hellre se ett duschdraperi isf duschhörnans glasdörrar.

• Gilla
EllinorLag och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet var att den personen inte kunde lyfta något ben så högt att det hade kommit över badkarskanten, maxhöjd var just över ett vanligt trappsteg.
läste du vad jag skrev om sittbadkar med DÖRR

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om det är ett gammalt integrerat badkar finns säkert inget vettigt golv under badkaret, eller kakel på väggen. Antagligen inte tätskikt heller. Det enda rimliga är att totalrenovera badrummet. Att göra någon sorts tillfällig acceptabel lösning hade ändå blivit rätt dyrt och varit bortkastade pengar.
Det förstår jag att kommunen inte vill lämna bidrag till. Och hyresvärden vill nog inte göra totalrenovering förrän det är dags för en ny hyresgäst.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag har 2 badrum i hyreslägenheter från 1956 med inbyggda badkar, de är helt i original och jättefina....
Jag gillar retro och förstår vad du menar med det charmiga.
Men badrum från den tiden har inga fungerande tätskikt. På sin höjd la man nån tjärpapp under golvklinkers.
Efter alla dessa år och med dagens myckna duschande så är det inte "fungerande" i säker mening.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Många 90-åringar vill flytta från torpet MEN
- Kommun anser inte omsorgsbehovet är så stort att det motiverar äldreboende eller servicelägenhet.
- Det finns inga hyreslägenheter på marknaden om man inte stått i bostadskö sådär 15-20 år.
- Försäljningspriset för torpet räcker inte till en bostadsrätt, och lån kan de inte få för det är bankerna restriktiva med till pensionärer.

Kommunen är såklart jätteglada att 90-åringen bor kvar i torpet, blir mycket billigare att sätta in hemtjänst 5-10 ggr om dagen än en dyr plats på äldreboende.

Sen håller jag med att man skall planera för framtiden men är inte alltid så lätt, finns även pensionärer som bor i villor på 200+ m2 med 6 sovrum och 4 badrum. Kanske var det mer den typen av pensionärer du menade?
nej jag raljerar bara i grova drag......poängen är väl att man i god tid bör se över sin situation och inte bara vänta på att samhället gör det.

• Gilla
TheImprovisor och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
läste du vad jag skrev om sittbadkar med DÖRR
Och på vilket sätt skulle det vara mycket bättre än en duschkabin med sittplats?
Eller för den delen en vanlig duschplats på golvet med en duschstol?
Med de två alternativen slipper man dessutom sitta och vänta medan vattnet rinner ut ur badkaret och blöta ner delar av badrummet när man sköljer håret.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och på vilket sätt skulle det vara mycket bättre än en duschkabin med sittplats?
Eller för den delen en vanlig duschplats på golvet med en duschstol?
Med de två alternativen slipper man dessutom sitta och vänta medan vattnet rinner ut ur badkaret och blöta ner delar av badrummet när man sköljer håret.
du skrev badkarskanten

BirgitS
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T thebear skrev:
Om man sökt bostadsanpassningsbidrag för att byta ett badkar till duschkabin pga att personen som nyttjar hyreslägenheten svårligen kan använda ett badkar pga medicinska skäl (läkarintyg finnes), men kommunen nekar det med hänvisning till att badrummet som helhet är för gammalt och om man gör ingrepp i det som ett byte av ett inbyggt badkar då måste renovera det, vad kan man göra då?

Jag förstår ju att kommunen inte vill bekosta en hyresvärds "eftersatta underhåll" (och detta står i lagen dessutom). Men hyresvärden kan ju fortsätta skita i det med isåfall. Så tips på nästa steg för att komma runt det? Är det att få hyresvärden att renovera det? Om de säger att det enbart kan ske med lyxrenovering och hyreshöjning med 5000/mån?

Tror badrummet i fråga inte byggts om sedan 50-talet.
Bostadsanpassningsbidrag är reglerat i lag, dvs. kommunen måste ha ganska bra argument och stöd i lagen för att avslå ansökan. Vet flera identiska fall som ditt där kommunen har beviljat helrenovering för att det är enda sättet att lösa problemet när det är inkaklade badkar. Då har kommunen beviljat bidrag för ett grundutförande med enklaste standard (plastmatta), sedan har fastighetsägaren ofta lagt till en peng för att få kaklat. Lagen har nog ändrats de senaste åren men det kostar ingenting att överklaga kommunens beslut till förvaltningsrätten så prövar de kommunens beslut. I ditt beslut ska stå precis hur du gör för att överklaga.

• Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
T thebear skrev:
Har ingen bild därifrån just nu, men det är ett sånt där funkis-badkar som ju är integrerat och kaklat mot väggen och golvet. Jag vet inte riktigt hur sånt gjordes, det kan ju mycket väl vara så att man helt enkelt inte kan riva bort det utan att då göra om golvet och väggarna, det kanske inte finns någon OK klinker på golvet under nuvarande badkaret..

Allting fungerar fint i badrummet, även om det är gammalt vid det här laget, så från hyresvärdens sida kommer de ju inte vilja göra något där utan att få betalt för det på något sätt, vilket gör det till nån sorts moment-22 här då varken kommunen eller värden kommer vilja anpassa...

Det skulle vara om det finns någon lagstadgad praxis om att en hyresvärd måste renovera badrummet om det passerat sin "tekniska livslängd" på något sätt, 25 år? Jag är helt säker på att de inte gjort något där på så länge i varje fall. Det kan vara att själva badkarskroppen bytts nån gång tidigt 90-tal och de har ju säkert varit o fixat blandare och sånt under tiden.
Ja, då går det absolut inte att bara ta bort badkaret och sätta dit en duschkabin. Tar man bort badkaret, så river man stora delar av tätskiktet, så enda möjligheten är att totalrenovera badrummet. Kommunen brukar inte göra bostadsanpassningar om badrumnen måste renoveras. Sen är det väl lite speciellt när det gäller hyresrätt också.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Bostadsanpassningsbidrag är reglerat i lag, dvs. kommunen måste ha ganska bra argument och stöd i lagen för att avslå ansökan. Vet flera identiska fall som ditt där kommunen har beviljat helrenovering för att det är enda sättet att lösa problemet när det är inkaklade badkar. Då har kommunen beviljat bidrag för ett grundutförande med enklaste standard (plastmatta), sedan har fastighetsägaren ofta lagt till en peng för att få kaklat. Lagen har nog ändrats de senaste åren men det kostar ingenting att överklaga kommunens beslut till förvaltningsrätten så prövar de kommunens beslut. I ditt beslut ska stå precis hur du gör för att överklaga.
Intressant, du har inte hänvisning till något av de fallen? Eller det är anekdotiskt?

Jag ska ta lite bilder där, ringa fastighetsägaren först och kolla vad deras alternativ är (de har ju garanterat gjort sånt här innan i sitt bestånd), sen överväga sätta samman en överklagan till förvaltningsrätten med de nya underlagen och så får man se.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.