Om man sökt bostadsanpassningsbidrag för att byta ett badkar till duschkabin pga att personen som nyttjar hyreslägenheten svårligen kan använda ett badkar pga medicinska skäl (läkarintyg finnes), men kommunen nekar det med hänvisning till att badrummet som helhet är för gammalt och om man gör ingrepp i det som ett byte av ett inbyggt badkar då måste renovera det, vad kan man göra då?

Jag förstår ju att kommunen inte vill bekosta en hyresvärds "eftersatta underhåll" (och detta står i lagen dessutom). Men hyresvärden kan ju fortsätta skita i det med isåfall. Så tips på nästa steg för att komma runt det? Är det att få hyresvärden att renovera det? Om de säger att det enbart kan ske med lyxrenovering och hyreshöjning med 5000/mån?

Tror badrummet i fråga inte byggts om sedan 50-talet.

Rent logiskt resonerat kan man ju sätta in en duschkabin var som helt i princip, finns inga krav på att tätskikt etc ska funka bara det finns vatten och ett fungerande avlopp. Man skulle kunna sätta en duschkabin i vardagsrummet om man har lust, bara att fixa slangar till vatten och avlopp.

Så jag förstår inte riktigt vad som skulle hindra i detta fall.

• Gilla
janusz_w och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kan verkligen en hyresvärd skjuta upp underhåll av badrummet hur länge som helst?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan verkligen en hyresvärd skjuta upp underhåll av badrummet hur länge som helst?
Så länge det funkar så varför inte?
Att någon får problem att krypa ner i ett badkar gör ju inte badrummet odugligt.

• Gilla
AG A och 6 till
  • Laddar…
T thebear skrev:
Om man sökt bostadsanpassningsbidrag för att byta ett badkar till duschkabin pga att personen som nyttjar hyreslägenheten svårligen kan använda ett badkar pga medicinska skäl (läkarintyg finnes), men kommunen nekar det med hänvisning till att badrummet som helhet är för gammalt och om man gör ingrepp i det som ett byte av ett inbyggt badkar då måste renovera det, vad kan man göra då?

Jag förstår ju att kommunen inte vill bekosta en hyresvärds "eftersatta underhåll" (och detta står i lagen dessutom). Men hyresvärden kan ju fortsätta skita i det med isåfall. Så tips på nästa steg för att komma runt det? Är det att få hyresvärden att renovera det? Om de säger att det enbart kan ske med lyxrenovering och hyreshöjning med 5000/mån?

Har du bild? Vad hade varit skillnaden mot ett fräsch badrum med inbyggt badkar?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du bild? Vad hade varit skillnaden mot ett fräsch badrum med inbyggt badkar?
Har ingen bild därifrån just nu, men det är ett sånt där funkis-badkar som ju är integrerat och kaklat mot väggen och golvet. Jag vet inte riktigt hur sånt gjordes, det kan ju mycket väl vara så att man helt enkelt inte kan riva bort det utan att då göra om golvet och väggarna, det kanske inte finns någon OK klinker på golvet under nuvarande badkaret..

Allting fungerar fint i badrummet, även om det är gammalt vid det här laget, så från hyresvärdens sida kommer de ju inte vilja göra något där utan att få betalt för det på något sätt, vilket gör det till nån sorts moment-22 här då varken kommunen eller värden kommer vilja anpassa...

Det skulle vara om det finns någon lagstadgad praxis om att en hyresvärd måste renovera badrummet om det passerat sin "tekniska livslängd" på något sätt, 25 år? Jag är helt säker på att de inte gjort något där på så länge i varje fall. Det kan vara att själva badkarskroppen bytts nån gång tidigt 90-tal och de har ju säkert varit o fixat blandare och sånt under tiden.

• Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
Då återstår inte mycket annat än att leta sig ett modernare boende då? Man kan ju inte skyddas hur långt som helst av samhället, man har lite eget ansvar också. Annars blir det ju som 90 åringarna som prompt ska bo kvar på landsbygden i nåt gistet litet torp och vill att hemtjänsten ska hugga ved för det är den enda värmen de har. De hade ju liksom kunnat tänka på saken i 70års åldern vad som kommer att ske och vad man kan göra och inte när man blir gammal.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Stengods och 27 till
  • Laddar…
Kolla med Hyresgästföreningen. De har koll på sånt som krav på underhåll mm.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Jag har 2 badrum i hyreslägenheter från 1956 med inbyggda badkar, de är helt i original och jättefina. Kaklet sitter som berget mot betongstommen. Under badkaren har de bara gjutit golvet med lite fall i cement.

Jag hade inte velat slita ut dessa och ställa dit en duschkabin, det skulle helt förstöra badrummen..
Vad händer sedan när hyresgästen om något år avgår till antingen ett äldreboende eller döden?
Då står jag kvar med ett halvrivet badrum och en billig duschkabin...

• Gilla
Stengods och 13 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag har 2 badrum i hyreslägenheter från 1956 med inbyggda badkar, de är helt i original och jättefina. Kaklet sitter som berget mot betongstommen. Under badkaren har de bara gjutit golvet med lite fall i cement.

Jag hade inte velat slita ut dessa och ställa dit en duschkabin, det skulle helt förstöra badrummen..
Vad händer sedan när hyresgästen om något år avgår till antingen ett äldreboende eller döden?
Då står jag kvar med ett halvrivet badrum och en billig duschkabin...
Ja nu när du säger det så tror jag jag kunnat tittat under nån gång på nåt sätt och det är som du säger, rå betong under. Jag tänker att det väl isåfall är helrenovering av badrummet som skulle behövas förr eller senare kanske, en idé var ju att fastighetsägaren kanske kunde gjort rivningen av badkaret nu och sätta in just en billig duschkabin och när de väl flyttar nån gång så får värden ta bort kabinen och fortsätta renoveringen. Jag vet att de helt gjort om badrummen i andra lägenheter i huset, i varje fall på tiden då Akelius ägde för de ville väl höja hyrorna efterhand som folk flyttade iväg (nu är det Heimstaden, som inte har några pengar kvar... 😬👏)

Men jag får helt enkelt ta ett varv med hyresvärden och kanske Hyresgästföreningen. Tack för alla tips!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T thebear skrev:

duschkabin är värdelöst till äldre och handikappade sittbadkar med dörr är bäst

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Tyvärr brukar ju hyresvärdarna passa på att renovera på ett sådant vis (med "höjning" av standard) att hyran höjs i samband med detta.
Annars kunde ju ett alternativ vara att försöka byta till en annan lägenhet i samma fastighet som saknar badkar.

D Dilato skrev:
Så länge det funkar så varför inte?
Att någon får problem att krypa ner i ett badkar gör ju inte badrummet odugligt.
Funktion är ju inte nödvändigtvis ett digitalt tillstånd med helt eller trasigt.

Det finns ju en hel del exempel där hyresgäster och hyresvärdar har olika åsikter om både ytskikt, funktion och mögel.

Därför frågan om det finns någon yttre gräns i år, innan man kan kräva en renovering.
För det är väl tveksamt att ett inbyggt badkar kvarstår efter en modern badrumsrenovering.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det finns stora handikapp duschkabiner som både den gamle och en vårdare får plats i, med ramp för stol eller rollator och allt. Att få in en sådan där badkaret är nu snarare än helrenovera badrummet nu utan låta det vara en sak inför nästa boende känns väl som en rimlig sak.

Hörn duschhytt med vita förhängen, metallhandtag, duschmunstycke och blå schampoflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Om jag vore fastighetsägare skulle jag tyvärr inte se ovan lösning som acceptabel i ett så gammalt badrum med inbyggt badkar. Om stammarna är fixade för inte alltför länge sedan så gäller bara totalrenovering och ny dusch ist för badkar.

Att bara ta bort badkaret och åtgärda rivningsskador blir alldeles för kostsamt i jämförelse med ett nytt badrum. Dessutom skulle kostnaden för kabin tillkomma.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Då återstår inte mycket annat än att leta sig ett modernare boende då? Man kan ju inte skyddas hur långt som helst av samhället, man har lite eget ansvar också. Annars blir det ju som 90 åringarna som prompt ska bo kvar på landsbygden i nåt gistet litet torp och vill att hemtjänsten ska hugga ved för det är den enda värmen de har. De hade ju liksom kunnat tänka på saken i 70års åldern vad som kommer att ske och vad man kan göra och inte när man blir gammal.
Många 90-åringar vill flytta från torpet MEN
- Kommun anser inte omsorgsbehovet är så stort att det motiverar äldreboende eller servicelägenhet.
- Det finns inga hyreslägenheter på marknaden om man inte stått i bostadskö sådär 15-20 år.
- Försäljningspriset för torpet räcker inte till en bostadsrätt, och lån kan de inte få för det är bankerna restriktiva med till pensionärer.

Kommunen är såklart jätteglada att 90-åringen bor kvar i torpet, blir mycket billigare att sätta in hemtjänst 5-10 ggr om dagen än en dyr plats på äldreboende.

Sen håller jag med att man skall planera för framtiden men är inte alltid så lätt, finns även pensionärer som bor i villor på 200+ m2 med 6 sovrum och 4 badrum. Kanske var det mer den typen av pensionärer du menade?

• Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.