Sorry, lite click-baitig rubrik.
Men frågan är om jag bör stärka upp de bärande delarna i mina väggar?
Ni ser bilden. Taket bärs upp av 2 ihopspikade 28x58 (typ) på ett avstånd av 1220. Iaf i den delen jag har öppnat. Sen är det ribbor däremellan för att bilda fack som var fyllda med kuttersoån. Eller ja, på 50-talet var de nog det. Ny är 1/3 av facken luft bara.
Jag killgissar att "ribborna" också hjälper till att bära upp det hela. Över fönstret syns det att balken sjunkit på mitten.
Takbalkarna är grövre men vet inte mått än, och har ett spann på 4 meter. Och det syns att det svackar på mitten.
Planen är att isolera med träfiberskivor, mellan reglarna, och sen regla på för 45 mm isolering till invändigt. Och så småningom om 2x45 mm till utvändigt.
Men hur gör jag med alla dessa ribbor? Sätta in en stående regel mellan de 2 stående och sen ta bort de liggande reglarna?
Ska byta fönster. Hur kan jag avlasta ovanför fönstret?
Men frågan är om jag bör stärka upp de bärande delarna i mina väggar?
Ni ser bilden. Taket bärs upp av 2 ihopspikade 28x58 (typ) på ett avstånd av 1220. Iaf i den delen jag har öppnat. Sen är det ribbor däremellan för att bilda fack som var fyllda med kuttersoån. Eller ja, på 50-talet var de nog det. Ny är 1/3 av facken luft bara.
Jag killgissar att "ribborna" också hjälper till att bära upp det hela. Över fönstret syns det att balken sjunkit på mitten.
Takbalkarna är grövre men vet inte mått än, och har ett spann på 4 meter. Och det syns att det svackar på mitten.
Planen är att isolera med träfiberskivor, mellan reglarna, och sen regla på för 45 mm isolering till invändigt. Och så småningom om 2x45 mm till utvändigt.
Men hur gör jag med alla dessa ribbor? Sätta in en stående regel mellan de 2 stående och sen ta bort de liggande reglarna?
Ska byta fönster. Hur kan jag avlasta ovanför fönstret?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Läcker in vatten i huset när det töar, vart kommer det i från?
Fritidshus -
Kommer det bli varmt i huset med LVVP?
Värmepumpar -
Min parkeringsplats på huset håller på att rasa.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Träd rasar och krossar huset i en storm - vad händer?
Försäkringar -
Ta bort en vägg är lätt och roligt men kommer huset rasa efteråt?
Byggnadsfysik
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Har jag fått rabatt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga pergola som fästs i husfasad?
Hur fyller man ett gammalt borrhål i betong
Sprickor i bärande stolpar - bekymmer eller ej?
Fästa regel/bärlina väggen för pergola?
Byggmaterial & Byggteknik