240 121 läst · 590 svar
240k läst
590 svar
Kommentarer till nätverksskolan
vill du ha en lågprisare så kan jag tippsa om en bit 45X45 eller dylikt som underlag. Sen lägger man rören över den och överst lägger man en bit hålband som man sen skruvar lite lagom hårt så att rören sitter still.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Nja, vill ha nåt ordentligt. Dessutom har jag ju slangar, inte rör, och vill inte deformera dem en massa.
Jag tänkte först använda centralkombimuffen (inköpt och allt...) men skippade det till slut då jag drar rör från tre sidor till nätverket. Jag använde mig av 45x45 som mats_o säger men som i ditt fall så skruvade jag upp denna i taket med 16 mm hål och sedan lät jag vp-rören avsluta i dessa för ökad stabilitet. Vill du kan du ju också köra lite smältlim där också. Blev väldigt stabilt. Du kan ju fundera på detta...
Yamma
Yamma
Vad rekommenderas för det trådlösa? Hade tänkt köra på, åtminstone tillfälligt, med min Zyxel 320, trådlös router. Men nu har åskan tagit två stycken på två veckor och jag har icke någon fungerande längre. Så vad rekommenderas? Bra räckvidd är ett måste, då jag har teknikskåpet i ena änden av huset. Så antingen bra antenn från början eller utbytbar. Snabbare än 54 Mbit är ju en klar fördel också.
Okej, som det är nu så funkar ju inte en renodlad accesspunkt, för då skulle det enda uttaget på modemet tas upp av den. När jag kopplar in switchen kan jag väl koppla en accesspunkt till en av portarna där?phl skrev:
Vad finns det egentligen för fördelar att köra en renodlad accesspunkt gentemot en trådlös router?
Hej
Kanske har ni svarat på det här förut men jag hittar det inte..
Kommer att dra en nätverkskabel+ en 4trådig telekabel till ett jack med Kjell & Co dubbla infällda RJ45 uttag, ett uttag blir data nästa blir tele sen ska teletråden gå in i nästa rum till ett lika uttag, en nätverkskabel kommer från ett annat håll, vilka anslutningar ska tele kopplas på? vill ha seriella uttag,
Efter andra teleuttaget så ska kabeln tillbaka till första uttaget och använda det andra paret trådar för att komma tillbaka till utgångspunkten
Hoppas ni förstår (knappt att jag gör det själv...)
Kanske har ni svarat på det här förut men jag hittar det inte..
Kommer att dra en nätverkskabel+ en 4trådig telekabel till ett jack med Kjell & Co dubbla infällda RJ45 uttag, ett uttag blir data nästa blir tele sen ska teletråden gå in i nästa rum till ett lika uttag, en nätverkskabel kommer från ett annat håll, vilka anslutningar ska tele kopplas på? vill ha seriella uttag,
Efter andra teleuttaget så ska kabeln tillbaka till första uttaget och använda det andra paret trådar för att komma tillbaka till utgångspunkten
Hoppas ni förstår (knappt att jag gör det själv...)
Tror mig vara med i matchen
På uttag 1 ska inkommande signal in på stift 4 och 5. Sen tar du ut signalen igen på stift 3 och 6 och skickar detta till stift 4 och 5 på uttag 2. Från uttag 2:s stift 3 och 6 så kommer du tillbaka till första dosan och nu får det väl bli en sockerbit eller grodögon för att skarva tillbaka till befintlig kabel då.
Finns det plats i rören så skulle jag skippa denna lösning och dra dubbla rj45 till varje uttag och sen göra kopplandet i en central kopplingspunkt istället
På uttag 1 ska inkommande signal in på stift 4 och 5. Sen tar du ut signalen igen på stift 3 och 6 och skickar detta till stift 4 och 5 på uttag 2. Från uttag 2:s stift 3 och 6 så kommer du tillbaka till första dosan och nu får det väl bli en sockerbit eller grodögon för att skarva tillbaka till befintlig kabel då.
Finns det plats i rören så skulle jag skippa denna lösning och dra dubbla rj45 till varje uttag och sen göra kopplandet i en central kopplingspunkt istället
Åskan har tagit två routrar och ett modem på under en månads tid så nu måste det göras nåt åt det här. Hur ska man koppla för att ha en eller ett par knappar för att bryta allting när åskan är på gång? Det är så jädrans omständigt att dra ur allting ur väggen manuellt, på olika ställen.
Tar åskan sakerna genom el eller genom tele?
Själv har jag blivit av med ett 10tal modem av den gamla typen... Har pratat med telia och dess reparatörer ett antal gånger och fått till svar att linjen är bra tillochmed mycket bra, (vad hjälper det???)
Har provat att få dem att sätta upp ett riktigt åskskydd typ gasurladdning men det får jag bekosta själv isåfall...
Fick ett vanligt skydd för el/tele av reparatörerna det höll i ca 4veckor sen var det trasigt, skulle kosta typ 100:- +frakt att laga, då kostade modemen 129:-/st på Clas O (om jag kommer ihåg rätt) så det var ingen idé
Hittade en felkoppling på vinden och drar alltid ur jacket till modemet nu, har klarat modemet i 8mån nu men en trådlöstelefon har gått...
Har du råd så skaffa riktigt åskskydd, du kan få bidrag av försäkringsbolaget för det iaf av Länsförs.
Mvh
Nicklas
Själv har jag blivit av med ett 10tal modem av den gamla typen... Har pratat med telia och dess reparatörer ett antal gånger och fått till svar att linjen är bra tillochmed mycket bra, (vad hjälper det???)
Har provat att få dem att sätta upp ett riktigt åskskydd typ gasurladdning men det får jag bekosta själv isåfall...
Fick ett vanligt skydd för el/tele av reparatörerna det höll i ca 4veckor sen var det trasigt, skulle kosta typ 100:- +frakt att laga, då kostade modemen 129:-/st på Clas O (om jag kommer ihåg rätt) så det var ingen idé
Hittade en felkoppling på vinden och drar alltid ur jacket till modemet nu, har klarat modemet i 8mån nu men en trådlöstelefon har gått...
Har du råd så skaffa riktigt åskskydd, du kan få bidrag av försäkringsbolaget för det iaf av Länsförs.
Mvh
Nicklas
Routrarna har tagits genom det trådlösa, måste varit det eftersom modemet klarar sig de gångerna. Då har blixten slagit ner alldeles i närheten. En gång fräste det till i eluttaget också. Men vi har varken luftburen el eller telefon i närheten.
Spelar ingen roll om det tar tillräckligt nära. Kablarna fungerar som antenner för magnetfältet från blixten och på så sätt byggs det upp energi som vill ut i kablarna.
En annan sak som ofta sänker nätverksprylar är att de olika anslutna prylarna ligger på olika faser eller att vissa är jordade och andra inte. Åskspänningen går då längs signalledarna och bränner grejor. Därför kan modemen överleva och grilla switch och router bakom tex.
Ska man klara sig från en hyggligt nära träff krävs grovskydd vid elmätaren, mellanskydd vid centralen och sen finskydd vid förbrukarna.
En annan sak som ofta sänker nätverksprylar är att de olika anslutna prylarna ligger på olika faser eller att vissa är jordade och andra inte. Åskspänningen går då längs signalledarna och bränner grejor. Därför kan modemen överleva och grilla switch och router bakom tex.
Ska man klara sig från en hyggligt nära träff krävs grovskydd vid elmätaren, mellanskydd vid centralen och sen finskydd vid förbrukarna.