Med risk för att låta som en trasig skivspelare så tipsar jag igen om samma nätskola :)

Clas ohlson har lösa rackskenor på ca meterslängder. Dessa kan man sedan montera i lämpligt skåp/garderob. Det skåp som förekommer i skolan är ett ikea köksöverskåp. Har för mig att det är 70 brett och ca 35 högt
 
Jo jag såg det, kanske skulle satsa på det då. 70x40 är skåpet ser jag, och kostar 405:-. Finns även ett fläktskåp som är 60x35 för 250:-. Skillnanden, förutom den lilla storleksvariationen, är att fläktskåpet öppnas åt sidan och väggskåpet uppåt. Fläktskåpet finns i 60x57 också, för 290:-. Förstår inte riktigt hur det högre priset på väggskåpet motiveras.

Edit: "Dörrlyft med spärr" står det på väggskåpet. Så att luckan kan stanna i öppet läge antar jag?
 
Just precis.

Det sitter två "tröga" mojänger på sidorna som håller luckan i den vinkel du vill ha den i. Har meckat en hel i det skåpet och inte fått nått i huvet ännu :)
 
Frågan om det är värt merkostnaden för att få luckan att öppnas på höjden istället för åt sidan.
 
Det var ju en trevlig storlek på det racket. Lite smidigare än 42U racket jag har i förrådet.

ang skåp så ta det som känns bäst för dig. För mig hadde det blivit opraktiskt med en sidodörr
 
"6. Nej tyvärr inte. Eller jo om du ska vara i mina ögon dumsnål. Man kan dela upp en datakabel i två men då kan man inte utnyttja full hastighet och man måste göra en speciallare om man ska koppla in telefon i ett sånt jack. Jag rekommenderar absolut att man drar en kabel till istället och får full flexibilitet och hastighet i sitt nätt istället för att spara 3-4 kr metern i kabel."

Så här svar mats på frågan om att ha tele o data i samma uttag. Har bara en kabel/rum och tänker inte ha datorer i varje rum, inte heller tele i varje rum men OM jag skulle vilja det i framtiden hur gör jag då? Har bredband via fiber 100/10.

Kjell G
 
En inte helt lätt fråga.

Du säger att du bara har en kabel. Kommer den i ett eget rör så kan det gå att dra i en till. antingen en datakabel eller om det är trångt en vanlig telekabel. Det är i mina ögon den bästa lösningen iom att man tar bort begränsningen helt.

Går det inte så finns det några alternativ.

Det jag tycker sämst om är att koppla tele och data på en kabel. för 10 och 100Mbit så används fyra av trådarna i en ethernetkabel. Således kan vi lägga telefon på de andra. Nackdelen är att den dagen vi vill köra 1Gbit så behövs alla 8 för data.

Ett något bättre alternativ är att helt enkelt gå på trådlösa telefoner. Finns flera modeller som har en basstation som innehåller telebitarna och en separat ladare som man ställer telefonen i. Ett exempel är Siemens SL-100

Ett alternativ som kan komma på sikt är "riktig" ip-telefoni. Dvs telefoner som ansluts direkt till datanätet utan behov av någon omvandlingsbox på vägen
 
Jag har förstått att många drar dubbla rör för det här, borde kanske tänkt på det men var inställd på trådlöst som du föreslår. Nu har jag kanske tänkt om lite o vill försöka få in ett par jack i huset iaf.

"Ett alternativ som kan komma på sikt är "riktig" ip-telefoni. Dvs telefoner som ansluts direkt till datanätet utan behov av någon omvandlingsbox på vägen"

Intressant, så det som kommer med fibern måste omvandlas till analogt. Då är det kanske möjligt att dra i en vanlig telekabel samtidigt med cat5e. Fast jag har några långa drag o de fick vi dela upp halvvägs för att få igenom kabeln. (Vilket får mig att återigen sucka över flexslangen-varför tog jag inte hederliga vp-rör istället :(

"Det jag tycker sämst om är att koppla tele och data på en kabel. för 10 och 100Mbit så används fyra av trådarna i en ethernetkabel. Således kan vi lägga telefon på de andra. Nackdelen är att den dagen vi vill köra 1Gbit så behövs alla 8 för data."

Men den dagen kanske det finns kabel som fixar även tele? Med flera ledare/riktig IP

Hur var det med "tre hål i väggen", där delas ju tele/data/tv i samma uttag. Kommer det inte att gå i framtiden när hastigheten ökar? Tänker på de som bor i lägenhet eller har gemensamma anläggningar.

Kjell G
 
Slang är tuffare än rör men en 5e plus en tele bör gå. Se till att skaffa riktig kabelsmörja bara så att det går så lätt som möjligt.

3 hål i väggen använder just en omvandlare mellan den digitala signalen i väggen och det analoga telefonerna i bostaden. Hastighetsmässigt så finns det plats men problemet är just att vanliga telefoner envisas med att vara analoga och nätverken är digitala.

Frågan är bara när du vill köra gigabit? Jag gör det redan tex. Nu menar jag då internt i husets nätverk (mot internet får jag nöja mig med en 2mbit adsl)

Alla stadsnäts/fiberleverantörer jag har stött på hittills har haft just en adapter som omvandlar digital signalen till vanlig telefoni. Detta just för att kunna utnyttja befintliga telefoner och telenät i bostaden
 
mats_o skrev:
Frågan är bara när du vill köra gigabit? Jag gör det redan tex. Nu menar jag då internt i husets nätverk (mot internet får jag nöja mig med en 2mbit adsl)

Alla stadsnäts/fiberleverantörer jag har stött på hittills har haft just en adapter som omvandlar digital signalen till vanlig telefoni. Detta just för att kunna utnyttja befintliga telefoner och telenät i bostaden
Jag har inte riktigt koll på det där med hastigheten. Har bara två datorer och kör inget mellan, utifrån kommer 100MB så där finns inget att önska. När det gäller tele så har vi inte koppar i huset, Telia levererar fiber men ingen koppar. Då är det lite konstigt att det ska vara omkopplare till analog signal, eller?

Men jag ska pröva o dra i telesladd också, det bör nog gå. Kom på att de långa dragen går genom taket i allrummet o där saknas i skrivande stund innertak så jag kommer åt delningarna vi gjorde där.;)

Kjell G
 
Jo det här med ip-tele till privata hushåll haltar rätt kraftigt för nuvarande. Man inför tekniken men ändå inte. Tycker att man borde erbjuda båda alternativen åtminstånne. Iom att signalen går i en kabel istället för en per nummer så kan man ju tex erbjuda ett flertal telenummer på ett enklare sätt. Skulle gärna vilja ha ett tredje för fax tex.
 
Har dragit alla kablar i taket nu så de mynnar ut bakom det tänkta skåpet. Funderar då på om jag skulle sätta fast apparatdosor att fästa flexrören i, för att kablarna ska röra sig så lite som möjligt. Skulle då bli att fylla alla tre inkommande rören på dosorna, lite onödigt med en dosa per kabel.
Kanske lite overkill men skulle nog bli lite bättre och säkrare av det hela. Eller? :)
 
ThomasLindgren skrev:
Har dragit alla kablar i taket nu så de mynnar ut bakom det tänkta skåpet. Funderar då på om jag skulle sätta fast apparatdosor att fästa flexrören i, för att kablarna ska röra sig så lite som möjligt. Skulle då bli att fylla alla tre inkommande rören på dosorna, lite onödigt med en dosa per kabel.
Kanske lite overkill men skulle nog bli lite bättre och säkrare av det hela. Eller? :)

Du kan terminera i en sådan här om du vill använda en "stor dosa".

Centralkombimuff/dosa
 
Lysande idé. Men det finns inte någon lite mindre? Har bara 12 16mm-slangar, den där känns väldigt overkill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.