G
J Jocke Best skrev:
Du får prova :rofl:
Japp sagt och gjort, var ju inte direkt något svårt och det fungerade utmärkt på både internet och tv oavsett om jag bytte på kablarna i fiberfördelaren!

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
T
G MrGlad8 skrev:
Japp sagt och gjort, var ju inte direkt något svårt och det fungerade utmärkt på både internet och tv oavsett om jag bytte på kablarna i fiberfördelaren!
Skönt med enkla lösningar...

Så du får ut TV och Internet på båda portarna i fiberfördelaren?

Skönt att man stirrar sig blind och tar förgivet att det är på ett sätt bara för att det är gjort så tidigare...

G
T TechChad skrev:
Skönt med enkla lösningar...

Så du får ut TV och Internet på båda portarna i fiberfördelaren?

Skönt att man stirrar sig blind och tar förgivet att det är på ett sätt bara för att det är gjort så tidigare...
Ja det verkar onekligen så! :) Men det torde då innebära att lösningen med en switch vid min router borde fungera då? Varpå jag då frigör ett uttag i sovrummet med fiberfördelaren?

J
Switch ska alltid sitta efter routern och då bör det funka fint.

Det går att ha switch(ar) mellan fiber-/bredbandsdelaren och routern MEN då måste det vara en VLAN-switch(ar) som konfigureras på rätt sätt.

Så länge som ”bredbandsdelaren” inte innehåller någon routerfunktion/NAT/etc så är oftast bredbandsdelaren inget annat än en VLAN-switch.

Hos @MrGlad8 verkar bredbandsdelaren innehålla både router, switch @ AP samt CATV-modul.
Sedan är frågan vad som är aktiverat,
https://icotera.com/media/1400/gpon-ont-i5800.pdf

J
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att ha switch(ar) mellan fiber-/bredbandsdelaren och routern MEN då måste det vara en VLAN-switch(ar) som konfigureras på rätt sätt.

Så länge som ”bredbandsdelaren” inte innehåller någon routerfunktion/NAT/etc så är oftast bredbandsdelaren inget annat än en VLAN-switch.

Hos @MrGlad8 verkar bredbandsdelaren innehålla både router, switch @ AP samt CATV-modul.
Sedan är frågan vad som är aktiverat,
[länk]
Yes så är det, vilket vi har avhandlat i tråden men det blir lite komplicerat inom ts tekniska nivå just nu, men vi håller på att utbilda honom. :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.