G
T TechChad skrev:
Det enklaste att sätta en switch. Jo det kan blandas med annan trafik (har själv så med fiber från telia).

Det bästa (du kan görat själv om du är lite händig). Den vita kabeln som går in i huset med geön kontakt byter du mot en längre. Dock behöver man se hur det ser ut inne i den mediakonverter som sitter inomhus på väggen för att säga exakt vilken kabel du behöver. Det är dock svårare att öppna den burken så man får vara lite pillig och försiktigt.
Ok men köper man en som är färdig i båda ändarna då? För annars måste du väl svetsa på uttag och det krävs väl särskilda instrument för?
Bifogar en bild på hur det ser ut bakom, hjälper den bilden?

Men vad för sorts switch ska jag köpa och hur kopplar jag in den?

• Baksidan av en tom eluttagsram med synlig grön anslutning och kabelfästen, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
G MrGlad8 skrev:
Ok men köper man en som är färdig i båda ändarna då? För annars måste du väl svetsa på uttag och det krävs väl särskilda instrument för?

Köp sån här i rätt längd:
https://www.direktronik.se/direktro...-sc-till-sc-singlemode-9125-simplex-yd-40mm2/

Om du kan lossa routern och ta ur kabel, vilket du måste göra i alla fall för att se vad det är för kontakt.
Om du vill så kan du på den kontakten sätta en skarv som den gröna, ibland kommer dom i olika färger.

Det går då lägga den i en kablelist som jag antar att du ändå ska motera, fördelen är att du slipper meka ut den från utsidan och dra en ny genom fasaden.

Hur långt hade du tänkt dra den?

T
  • Enkelt diagram som skissar en nätverkskonfiguration med switch och anslutna enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Kopplaneligt bild där grön är nya switchen (ställer du brevid din router) och den röda är di router. Svart till vänster är "fiberkonvertern" och svart till höger är ditt dubbeltagauttag.

T
A Andy78 skrev:
Om du kan lossa routern och ta ur kabel, vilket du måste göra i alla fall för att se vad det är för kontakt.
Om du vill så kan du på den kontakten sätta en skarv som den gröna, ibland kommer dom i olika färger.

Det går då lägga den i en kablelist som jag antar att du ändå ska motera, fördelen är att du slipper meka ut den från utsidan och dra en ny genom fasaden.

Obs! Viktigt att kontakten är en grön i båda ändar på din nya då det INTE är samma som dom blå! En annan slipning dom kontakterna.

G
T TechChad skrev:
Kopplaneligt bild där grön är nya switchen (ställer du brevid din router) och den röda är di router. Svart till vänster är "fiberkonvertern" och svart till höger är ditt dubbeltagauttag.
Kanon! Men ursäkta för att jag säkert bara är lite trög, men vad tjänar jag på detta? Varför måste jag koppla båda kablarna in i switchen? Tänkte om jag vill frigöra ett uttag i rummet där fiberkonventeraren är?

G
A Andy78 skrev:

Såg du senaste bilden på kontakten? TechChad rekommenderade en villa patch. Men frågan är, får jag igenom den villapatchen i slang i väggen? Tror det är 16 slang samt vp rör i väggarna. Det blir ca 17 meter dragning tror jag.

T
G MrGlad8 skrev:
Kanon! Men ursäkta för att jag säkert bara är lite trög, men vad tjänar jag på detta? Varför måste jag koppla båda kablarna in i switchen? Tänkte om jag vill frigöra ett uttag i rummet där fiberkonventeraren är?
Då tjänar du inte ett något alls på att sätta switchen vid routern. Utan då får du sätta switchen vid CPEn (fiberkonvertern) istället och köra den koppligingen där. Då får du ett uttag över vid CPEn.

Ursäkta om jag var lite trög och inte fattade problemet!

T
G MrGlad8 skrev:
Såg du senaste bilden på kontakten? TechChad rekommenderade en villa patch. Men frågan är, får jag igenom den villapatchen i slang i väggen? Tror det är 16 slang samt vp rör i väggarna.
Du får absolut igenom. Men risk att datakablarna behöver bytas med (efter fibern är dragen). Är man orolig så kan man köra med an "vanlig" fiberpatch. Den är mkt tunnare och lite känsligare.

G
T TechChad skrev:
Då tjänar du inte ett något alls på att sätta switchen vid routern. Utan då får du sätta switchen vid CPEn (fiberkonvertern) istället och köra den koppligingen där. Då får du ett uttag över vid CPEn.

Ursäkta om jag var lite trög och inte fattade problemet!
Ah ok, men va gör switchen i sig? Är nog dåligt påläst på switchar. För jag vill ju helst ha routern i mitt patchrum och inte här i sovrummet. Och måste jag då ha switchen? Jag har ju gått och trott att IP TV måste ha helt separat matning. Behöver den inte det, då kan jag ju skippa en kabel mellan fiberkonventerare och patchrum och bara köra den matningen som går till routern. Och sen från routen direkt till IP TV'n uttag?

T TechChad skrev:
Obs! Viktigt att kontakten är en grön i båda ändar på din nya då det INTE är samma som dom blå! En annan slipning dom kontakterna.
Vad menas med "annan slipning"?

G MrGlad8 skrev:

Jag hade satt en dosa här och skarvat en kabel därifrån.
Om jag inte framtiden skulle vilka flytta något med kortare kabel så är det bara att dra den från skarven igen.
Det nlir ju ändå ett hål i vägen som måste sättas igen på något sätt så jag sre ingen fördel att dra en 17 direkt från utsidan.

G
T TechChad skrev:
Du får absolut igenom. Men risk att datakablarna behöver bytas med (efter fibern är dragen). Är man orolig så kan man köra med an "vanlig" fiberpatch. Den är mkt tunnare och lite känsligare.
Ah ok, men den du länkade: Villa patch SC/APC-SC/APC SM 9/125 simplex Yd 4.0mm - Direktronik AB
Är den känslig att dra? Är väl själva kontakten jag är orolig för, men säger du att det funkar så tror jag dig :)
Funderar.. kan man inte dra någon lista på utsidan huset direkt upp till vinden och bort :) Tror jag sett någon grannhus gjort något liknande!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.