Thomas, angående dina uttag så får du nog hålla dig till ett fabrikat om du ska få ihop det?


Jag sitter själv och tittar på Eljos trend-serie och inser att det finns cirka 30 olika RSK nummer på dessa modularuttag för infälnad i ram. Jag har drar cat5e kablage - vilket uttag ska jag ha?
 
Jag kör på med de uttagen jag har, ser till att skaffa någon distans mellan dosorna så att jag kan montera ihop dem.
 
ThomasLindgren skrev:
Vart kan en privatperson få tag på denna över disk?
[länk]
Elektroskandia, kan vara beställningsvara. Privatpersoner kan handla där om man betalar med kort. Var beredd på noll rabatter och hutlösa priser.
 
phl skrev:
Elektroskandia, kan vara beställningsvara. Privatpersoner kan handla där om man betalar med kort. Var beredd på noll rabatter och hutlösa priser.
M.a.o. lika bra att beställa på elbutik.se?
 
Om du inte kan smussla till dig rabatter, lätt man beställer!
 
Jag bygger lösvirkeshus själv och håller på med att dra installationerna. Jag har läst rätt mycket här på forumet och på Mats nätverkskola. Mats föreslår CAT 6 oskärmade kablar för ett hus. Jag har hört att video signaler inte kan föras av skärmade kablar....stämmer det? Jag har ändå tänkt att ändå använder CAT 6 oskärmat....kommentarer på CAT 6 oskärmat? Jag ska ha ett data/tele/tv nät.

Brukar man dra 2 kablar i ett 16mm VP- rör?
 
Ingen egen erfarenhet när det gäller video så där passar jag.
I övrigt så räcker som sagt oskärmat mer än väl. Cat6 är såpass tjock att det är smidigare att dra en i vardera röret och dra dubbla rör. Alternativet är att dra 20mm rör beroende på vad som blir billigast och enklast. Dock få billiga dosor som har 20 mm ingångar
 
Tack för svaret Mats. Jag tror att jag drar 20 mm rör.

När jag nämnde videoöverföring menade jag egentligen TV- och DVD-signaler. Jag antar att det funkar med oskärmat.

Kan jag placera "panelskåpet" in i ett skåp eller garderob? Modem och router ska sitta i skåpet......kan nog bli varm!
 
Visst kan du placera det i ett skåp eller garderob. Men gör gärna några hål så att det kan ventilera.
 
Jag har modem plus accesspunkt plus tv förstärkare och en basstation till min trådlösa telefon i ett ikea överskåp. Finns bild på det i nätverksskolan tom :). Dock alltid bra att såga upp ett hål för ventilationen. Jag skar ur en remsa i ovansidan på skåpet helt enkel
 
Jag kör Tv och dvd signal i mitt cat 6 nätverk utan skärm (lexcom)
Trodde inte det skulle funka men det gör det hör och häpna.
 
b2b2 skrev:
Jag kör Tv och dvd signal i mitt cat 6 nätverk utan skärm (lexcom)
Trodde inte det skulle funka men det gör det hör och häpna.

Det skulle jag vilja veta mer om! vad har man för grejer till det?
 
Så här långt har jag kommit. Slangar med cat5e (för nätverk och tele), antennkablar och inkommande el samt tomrör för framtida behov som ska dras ut i hallen. Allting kopplat till en Eljo Central/teledosa och väggen försluten med gipsskiva.

Nu är frågan vad jag ska ha för skåp till detta. Skåpet ska innehålla modem, router, switch & patchpanel (rackmonterat), sex eluttag och teleuttag. Dessutom ska en laserskrivare finnas inom en snar närhet.
Vägghängt skåp eller en garderob är ju frågan. Rummet är groventrén som snart kommer genomgå en stor renovering, med t.ex. nytt golv vilket då skulle försvåra en golvstående garderob.

Tips?
 
  • S5000929.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • S5000941.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle rekommendera en grund platsbyggd nisch. 25-30cm djupt. Du reglar alltså ut väggen lite och klär med gips. Vanliga billiga skåpdörrar från Ikea.

Jag byggde själv in mitt säkringsskåp, patchpanel och hylla för router för ett par veckor sedan. Bilderna visar resultatet. Ursäkta "röran" i skåpet. Bilderna är tagna vid byggnationen så en del saker är bara temporärt upphängda.

Det räcker för att få plats med patchpanel och den utrustning som krävs för detta. Laserskrivaren vill du förmodligen ändå inte ha i skåpet. Den placerar du väl ändå på valfri plats i huset där du har ett nätverksuttag.
 
  • Inbyggd elcentral_1a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd elcentral_2a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.