HogeN HogeN skrev:
men du behöver inte köp nån ny 60cm =) har själv en sån och en gul fiskars för grovjobben en 120cm och en liten för lister. den 120cm är guldvärd :)
Mitt hus är byggt av Skanska 1981. Det räcker med 60 cm för att riva det mesta ...

Det kan ju vara förmånliga avtal, men i de flesta räddningskårers dörrforceringssatser har det länge varit standard med två långa blå. Sedan om det beror på att de anses bättre eller om de bara lyckats få bättre avtal med den blå tillverkaren vet jag som sagt inte

Hultafors 109/20 eller 109/25? Får man tillräckligt med kraft med 20-tumsvarianten för att ex bryta loss fasadbrädor och andra generella jobb? Skiljer ~100:- men jag är mer intresserad av den lägre vikten och lättare åtkomst.

Har andra kofötter 25-tums och längre, men de är alla lite grova och trubbiga i designen.

Om Du skall plocka bort fasadbrädor skulle jag istället rekomendera Hultafors justerbara 209 SB/25". Den i kombination med Bahcos lilla bräckjärn CFP250. Då kommer Du åt på (nästan) alla ställen.

Jag brukar nyttja Gränsfors största modell till nästan allt.

richardtenggren
H heimlaga skrev:
Jag brukar nyttja Gränsfors största modell till nästan allt.
Tove/Svedbro menar du, Gränsfors gör yxor ;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tove/Svedbro menar du, Gränsfors gör yxor ;)
Det är komplicerat, bolagens historia är intimt sammanflätad…

richardtenggren
nanowire nanowire skrev:
Det är komplicerat, bolagens historia är intimt sammanflätad…
Hela bygden menar du? ;)

richardtenggren
nanowire nanowire skrev:
Särskilt innan cykeln…
Men skämt åsido, allvarliga saker detta:
[länk]
Jo precis, läste den där nyss, men för att sammanfatta det så var Svedbro ägare av Gränsfors i 20 år av 145 år totalt och man använde stål från Gränsfors i sin tillverkning under några år innan man startade sin egen smedja.

Även fast jag är uppväxt bara några mil därifrån så har jag aldrig besökt något av företagen, något man borde göra kanske, har för mig de har haft visningar :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jo precis, läste den där nyss, men för att sammanfatta det så var Svedbro ägare av Gränsfors i 20 år av 145 år totalt och man använde stål från Gränsfors i sin tillverkning under några år innan man startade sin egen smedja.

Även fast jag är uppväxt bara några mil därifrån så har jag aldrig besökt något av företagen, något man borde göra kanske, har för mig de har haft visningar :)
Nja, inte bara 20 år. Samma ”koncern” ännu idag (sedan -85).

richardtenggren
nanowire nanowire skrev:
Nja, inte bara 20 år. Samma ”koncern” ännu idag (sedan -85).
Minst sagt rörigt, jag tolkade det som det delades vid -05, men inser att du har rätt, forfarande samma koncern :)

Tråd från 2009.

K
A AG A skrev:
Tråd från 2009.
Vad har det med ämnet att göra? Är väl bättre att fortsätta i samma tråd om frågan rör ämnet än att skapa nya hela tiden!

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.