Det föranleder mig osökt att ställa en deffinitionsfråga.

Är föremålet på John J:s länk verkligen en kofot? I min värld är det ett bräckjärn! :confused:
Bräckjärn kan förvisso vara något dialektalt uttryck. Vad säger menigheten?

Visst är det ett bräckjärn

Hultafors kallar rubbet för bräckjärn f.ö., men jag skulle nog inte benämna John J:s som kofot utan bräckjärn och kofot är kofot eller klospett, som är den dialektala varianten jag lärt mig.

Har en hel skog med kofötter stora som små - de flesta sådana som slarviga hantverkare lämnat efter sig - men den jag använder klart mest och som uppskattas av alla är min lilla Stanley Wonder Bar.

EDIT: Såg just att den redan var omnämnd av John J ovan.

• Stanley-Wonder-Bar-II-Pry-Bar_846E7A88.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du berätta om vad du har den till och till vilka sysslor den särskilt utmärker sig. Man kan gissa en del, och jag har själv ett par femtikronorsvarianter av den, men som sagt, det vore roligt att höra din version.

Bowman
Att en sån enkel sak som att fundera på vilket kofot man skulle köpa skulle bli så invecklat.. Ibland är det inte bra att söka fakta.. :)

Jag tänkte först - den som inbrottstjuven lämnar efter sig borde vara bäst !
Men eftersom kofoten är inbrottstjuvens "smör och bröd" så lär de inte lämna en bra kofot efter sig

Bowman
Det fick bli en biltema 600mm, när jag lärt mig känna skillnad/vet vad som skulle kunna vara bättre, köper jag mig en av finare märke :)
Denna gick utmärkt att riva ner ett gammalt tak med i alla fall!

Den såg väl vettig ut men inte tror jag att jag skulle köpa en.. Två st lösa kofotar, en rondell och en svets och man har i princip samma produkt..

Mieron skrev:
Den såg väl vettig ut men inte tror jag att jag skulle köpa en.. Två st lösa kofotar, en rondell och en svets och man har i princip samma produkt..
Fast det kanske är billigare att köpa en färdig, än två kofötter och en svets ;)

Sant! :D

De bägge verktygen påminner en del om räddningstjänstens gamla sk dubbelkofot. Utvecklad för att enklare bryta upp trädörrar

Tyvärr hittar jag ingen bild på dem

Den gamla dubbelkofoten går säkert hitta på några deltidskårer fortfarande. Tyvärr så fungerar den dåligt mot dagens säkerhetsdörrar.

Jag gillar de lite kortare bräckjärnen med större fot från hultafors. Man tror att alla koben ska funka ungefär lika bra men det är som natt och dag.

Hitta den hör på bauhaus men tycker priset var något högt.
Hultafors stålbräckjärn, 710mm, röd och grå, mot vit bakgrund med text från en webbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anonymiserad 138107 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.