48 882 läst · 158 svar
49k läst
158 svar
Kofot, vilken ska man köpa?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Brandkårerna brukar få hämta kofötter hos polisen har jag hört...
Var på den tiden överskottslagret i Löddeköpinge verkligen hade bra grejor. Nu är det mest plastbackar och underliga konserver. Nu är det privata överskottsbutiker som gäller om man skall hitta nåt. Finns fortfarande proppfulla civilförsvarsförråd men det mesta skrotas eller skänks bort till baltländerna. Tex så skrotades en otrolig mängd fabriksnya b-18 motorer och elverk eftersom de inte var miljöklassade. IDIOTI.......
Har det avbildade mörkblå BT-klospettet, funkar fint. Ett par drag med filen över "eggarna" så är det kanon, och dessutom billigt! Har rivit hela övervåningen, ett uthustak och gjort massor annat med det. Inga problem, gå igenom de som står i butiken så du får ett fint bara. Har även en liten ljusblå CO-kofot som var made in japan, ca 30 cm långt, men bra bredd på klöven.. helt suveränt till det mesta utom tyngre riv och brytjobb, filas också gärna då och då för bästa åtkomlighet.
79 underbara inlägg..:wow:
79 underbara inlägg..:wow:
Alla Hultafors "koben" och hammare tillverkas sedan snart två år tillbaka i Kina. Enda likheten dom kinatillverkade har med de som tillverkades i sverige är väl att priset är fortfarande detsamma. Kvalitetsmässigt är det skillnad, väldigt mycket "måndagsexemplar" i kinajärnen....V8dc skrev:Ok, då var det Hultafors jag antagligen hade fått för mig att jag vill ha.
Har hört rykten om att den inte längre tillverkas i Sverige, stämmer det?
I så fall kanske det är bättre att köpa en Tove?
Hur mycket kostar de?
Har för mig att jag såg en röd Hultafors på Claes Ohlsson för under en femhundring... Bra pris?
Tack för alla svar hittills!
Jag förutsätter att du jobbar på Hultafors och har en bra koll på garantkostnaderna, vore intressant att veta hur dessa utvecklat sig dom senaste åren. Finns det tendenser på att Kina fabriken förbättrar sig.Fundersam skrev:
Hur jobbar Kinafabriken med kvalitets/process kontroll jämfört med den gamla Svenska?
Jobbade förr på Hultafors och kanske inte får säga för mycket om vad som pågick i fabrikerna. Men iaf så var det rätt mycket skrot som skickades från kina till sverige för kvaliteskontroll.
Till en början hamnade det mesta i skrotcontainern men till slut ändrades kvalitetstoleranserna för att få ut grejerna på marknaden. Men vem vet, dom kanske har fått i ordning på fabriken i kina nu, fast dom skyltar ju inte direkt med vart allt tillverkas på hultafors hemsida..
Till en början hamnade det mesta i skrotcontainern men till slut ändrades kvalitetstoleranserna för att få ut grejerna på marknaden. Men vem vet, dom kanske har fått i ordning på fabriken i kina nu, fast dom skyltar ju inte direkt med vart allt tillverkas på hultafors hemsida..
Förutsätter att han som la upp systemet med att ha kvalitetskontroll på andra sidan jorden har fått sparken för länge sedan.Fundersam skrev:Jobbade förr på Hultafors och kanske inte får säga för mycket om vad som pågick i fabrikerna. Men iaf så var det rätt mycket skrot som skickades från kina till sverige för kvaliteskontroll.
Ser ingen anledning till att skylta på hemsidan vilka produktionsländerna är för olika produkter. Har nog aldrig sett något seriöst företag som gjort detta.
Faktiskt lite imponerande att Bosch faktiskt skriver ut väldigt synligt på sina maskiner i vilket land den har tillverkats i.Nimajneb skrev:
Dom tycker tydligen inte att dom behöver skämmas för Malaysia, Taiwan eller Mexico, vilket jag själv tycker känns betryggande.
Mycket måste ju ursprungsmärkas på åtminstone konsumentförpackningen. Sedan måste man naturligtvis förstå vad som menas med "made in...", det behöver absolut inte vara detsamma som landet där produkten monterats ihop, det är landet där högst förädling har skett som skall märkas med Made In...vissa undantag finns för tex USA och Canada.
ytterligare 10 inlägg och jag kan berätta att denna tråd fick mig att köpa ett underbart 28" Tove i julklapp till.....pär h skrev:
..... Min Mor(!!!)
Jag tyckte det passade nu när hon skulle byta tak på uthuset till sommarstugan till våren. Hon lyckades ivarjefall se både glad och överraskad ut. Det senare var ju förväntat.
[
Ser ingen anledning till att skylta på hemsidan vilka produktionsländerna är för olika produkter. Har nog aldrig sett något seriöst företag som gjort detta.[/QUOTE]
ganska nyligen som dom ändrade på hemsidan. I nästan två år har det stått att "alla våra hammare och bräckjärn tillverkas i vår fabrik i Eskilstuna". Numer står ingenting.
Ser ingen anledning till att skylta på hemsidan vilka produktionsländerna är för olika produkter. Har nog aldrig sett något seriöst företag som gjort detta.[/QUOTE]
ganska nyligen som dom ändrade på hemsidan. I nästan två år har det stått att "alla våra hammare och bräckjärn tillverkas i vår fabrik i Eskilstuna". Numer står ingenting.
Vet du om det går att få tag på ett svensktillverkat?Fundersam skrev:
De tillverkades tidigare i Eskilstuna?
Jag bor mindre än två mil ifrån Eskilstuna ju
Om det inte finns, vad rekommenderar du att man ska köpa?
Jag har ännu inte köpt något, men så fort det blir lite varmare så måste jag ha en bra kofot:blushing: