49 196 läst · 158 svar
49k läst
158 svar
Kofot, vilken ska man köpa?
Min fungerar riktigt bra till allt jag använt den till. Jag har dock inte provat Gränsfors så kan inte jämföra med den. Men många andra fabrikat har jag provat och dom flesta har varit sämre enligt mig. Jag har en äkta och en kopia. Den äkta är betydligt bättre än kopian.H heimlaga skrev:
Fiskars kofot är en som jag skulle avråda ifrån den tycker jag är väldigt dålig.
Fiskars vad man nu skall kalla det borde inte få säljas under namnet kofot.N Niq skrev:Min fungerar riktigt bra till allt jag använt den till. Jag har dock inte provat Gränsfors så kan inte jämföra med den. Men många andra fabrikat har jag provat och dom flesta har varit sämre enligt mig. Jag har en äkta och en kopia. Den äkta är betydligt bättre än kopian.
Fiskars kofot är en som jag skulle avråda ifrån den tycker jag är väldigt dålig.
När diskussionen nu återgick till att handla om bästa kofoten - någon som har tips på bra koben för att dra ut (stora) spikar? De jag har är inte maskinbearbetade i klysen och "nyper" därmed inte runt spiken, utan kräver ett spikhuvud att dra emot.
Om inte `TOVE' funkar använder jag spikutdragare, tror min är tillverkad av Bacho för dryga 50 år sen.C cpalm skrev:
Jo, jag använder flitigt Bahco "38'an", men den funkar också bäst första biten när den har ett spikhuvud att greppa under. Skall man göra omtag på en lång spik eller om huvudet går av är käftarna för smala för att få ett bra grepp runt spiken och då kan det bli lite läskigt att ta i då risken är stor att man slinter.F fribygg skrev:
Så då blir det oftast klon på snickarhammaren, men jag är ute efter motsvarande men med mer hävstång.
Är det något som är värt att lägga pengar på så är det en bra kofot. Närmast oändligt antal användningsområden.
Det är lite som med en bra gjutjärnspanna. Om du inte ärvt din mormors, så behöver du bara köpa den en gång.
En blå Tove är 100% kvalitet.
Det är lite som med en bra gjutjärnspanna. Om du inte ärvt din mormors, så behöver du bara köpa den en gång.
En blå Tove är 100% kvalitet.
Det är utan tvekan Tove du behöver. Den längsta tar även nubb men de korta har inte hävstång nog för riktigt kraftiga spikar. Men alla storlekar har sin plats så klart även om jag oftast använder Toves längsta och den pyttelilla från Hultafors.C cpalm skrev:Jo, jag använder flitigt Bahco "38'an", men den funkar också bäst första biten när den har ett spikhuvud att greppa under. Skall man göra omtag på en lång spik eller om huvudet går av är käftarna för smala för att få ett bra grepp runt spiken och då kan det bli lite läskigt att ta i då risken är stor att man slinter.
Så då blir det oftast klon på snickarhammaren, men jag är ute efter motsvarande men med mer hävstång.
Ja Hultafors minsting har också varit en favorit, men med tiden har jag alltmer stört mig på att den är alltför vek och ofta fjädrar och böjer sig. Skulle gärna ha en i samma storlek som har lite mer "kött på benet" och inte bara är gjord av ett tillbockat plattjärn.nanowire skrev:
Sen är jag för övrigt också ute efter någon sorts listjärn med bred klys. Har sneglat lite på Bahco CFW250, är det nåt att ha?
Den är mycket bra men köp även varianten med smal kys i båda ändar CFP250. De har lite olika fördelar i ena ändans utformning. Dock skall sägas att CFP250 är lite mjukare i stålet än den japanska variant jag köpte från CO för 30 år sedan och det märks när man slår på dem med hammare vid spikutdragningC cpalm skrev:Ja Hultafors minsting har också varit en favorit, men med tiden har jag alltmer stört mig på att den är alltför vek och ofta fjädrar och böjer sig. Skulle gärna ha en i samma storlek som har lite mer "kött på benet" och inte bara är gjord av ett tillbockat plattjärn.
Sen är jag för övrigt också ute efter någon sorts listjärn med bred klys. Har sneglat lite på Bahco CFW250, är det nåt att ha?
Säkert bra. Har inte ngt behov av det dock för lister, mini-hulta eller stämkniv för att få upp en liten glipa, sedan Tove.C cpalm skrev:Ja Hultafors minsting har också varit en favorit, men med tiden har jag alltmer stört mig på att den är alltför vek och ofta fjädrar och böjer sig. Skulle gärna ha en i samma storlek som har lite mer "kött på benet" och inte bara är gjord av ett tillbockat plattjärn.
Får en bara in mini-hulta så den greppar runt tex en djupt liggande spikskalle och den är för vek/har för liten hävarm i sig själv kan Tove bända på på den istället för direkt på spiken.
Just i fallet med "djupt" liggande spikskallar tycker jag förvisso spikutdragaren (Bahco 36/38) är klart överlägsen då den gör minimal åverkan på träet. Annars håller jag med, går så klart oftast att "hjälpa till" med ett större bräckjärn. Men lite opraktiskt när man har begränsat antal armarnanowire skrev:
Ser dock ingen anledning (annat än tillverkningskostnaden) till att inte mini-hultan skulle kunna vara mer balanserad i böjstyvhet relativt längden. Tycker helt enkelt inte ett handverktyg skall vara enkelt att deformera med handkraft när man använder det till sitt avsedda syfte.
Produkter som diskuteras: "spikutdragaren (Bahco"
Spikutdragare 36 Bahco
För enkel utdragning av spik
499 kr inkl moms
Läs mer
Vet inte om jänke-modellen på kofot/spikurdragare nämnts men Dewalt tex har en. DWHT0-55524
Större påverkan än Bahco 38:an och lilla Atlen/Hultaforsaren, men har säkert sin användning för djupt islagna spikar.
/Höghus
Större påverkan än Bahco 38:an och lilla Atlen/Hultaforsaren, men har säkert sin användning för djupt islagna spikar.
/Höghus
Ja, för specialfallet djupa spikar är en Hultafors eller Bahco utdragare bättre.C cpalm skrev:Just i fallet med "djupt" liggande spikskallar tycker jag förvisso spikutdragaren (Bahco 36/38) är klart överlägsen då den gör minimal åverkan på träet. Annars håller jag med, går så klart oftast att "hjälpa till" med ett större bräckjärn. Men lite opraktiskt när man har begränsat antal armar
Ser dock ingen anledning (annat än tillverkningskostnaden) till att inte mini-hultan skulle kunna vara mer balanserad i böjstyvhet relativt längden. Tycker helt enkelt inte ett handverktyg skall vara enkelt att deformera med handkraft när man använder det till sitt avsedda syfte.
Jag skulle inte vilja ha lilla Hulta kraftigare, tycker den är precis lagom att ha i fickan för jämnan