Bob_the_builder skrev:
Då tycker jag du ska köpa den dyrare. Det är en uppdaterad version med bättre EMC-filter bla (fick jag veta genom lite snabbt googlande). Den andra säljs nog bara tills lagret är slut.

Edit:
...och vill du spara pengar kan du handla på Tradera. Men det behöver jag nog inte säga fler gånger nu. ;)
bara för att kolla en gång extra, det är denna du menar?

https://www.elbutik.se/product.html?product_id=400852&category_id=2172
 
Använda spottar med medföljande drivdon är har blivit vanligare och vanligare och är, enligt mig, en bättre lösning för att det dels är enklare att installera, dels när vi snackar större spottar 7-10W så begränsas man inte av effekten på drivdonen så att man endast kan köra t.ex. 2 spottar per drivdon. Ska man ha 15 st spottar så blir det i såfall en del drivdon som dessutom ska gömmas på en och samma plats bakom en hilalucka eller dyl.

Dock föresätter detta att det är bra grejer och inget junk på ebay.

Det finns en fördel med att använda drivon som t.ex. jolly mini och det är att dimringen fungerar bättre. Går framförallt snabbare att dimra om man har tryckknappsdimmmring.

Edit: Har man begränsat utrymme så det däremot svårare att använda spottar med medföljande drivdon.

//Patrik
 
Sen vill jag tillägga att det är 2016. Att sätta två rader med spottar om 15 stycken är inget man gör längre utan man tänker till lite mer. Kan man minska på antalet spottar så blir det inte heller lika våldsamt dyrt.

//Patrik
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Patrik_Hed skrev:
Använda spottar med medföljande drivdon är har blivit vanligare och vanligare och är, enligt mig, en bättre lösning för att det dels är enklare att installera, dels när vi snackar större spottar 7-10W så begränsas man inte av effekten på drivdonen så att man endast kan köra t.ex. 2 spottar per drivdon. Ska man ha 15 st spottar så blir det i såfall en del drivdon som dessutom ska gömmas på en och samma plats bakom en hilalucka eller dyl.
Spottar på 7-10 W är ju i allmänhet på 700 mA. Då levererar en Jolly maxi 50 W, vilket ger klart mer än 2 spottar/don.
 
Bob_the_builder skrev:
Spottar på 7-10 W är ju i allmänhet på 700 mA. Då levererar en Jolly maxi 50 W, vilket ger klart mer än 2 spottar/don.
Där får jag erkänna att du slår mig lite grann på fingrarna. Eftersom att jag endast riktat in mig på att använda spottar med medföljande drivdon (p.g.a. min övertygelse om att det är bättre) så har jag ramlat efter lite grann i utvecklingen på spottar utan drivdon. Tidigare var det vanligare med 350mA, men nu när jag tittar så ser jag att dom flesta är på 700 mA ( i alla fall Hide-a-lite). Så du har rätt i att det går att montera lite fler spottar på en slinga.
Men i övrigt så står jag ändå fast vid mitt uttalande.

En annan fördel med ett decentraliserat system är att man inte behöver tänka på ledningslängder och inte heller på att råka få LED-spottar som lyser vid avstängt läge. Visst går att använda tvinnad RQ för att eliminera det problemet, men ändå.

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Hur får du till dimringen då Patrik?
 
Antingen använder man en vanlig vriddimmer eller en dosdimmer och dimrar tändtråden på samma sätt som vid en halogeninstallation.
Problemet med att dosdimrar är att dom ofta kan upplevas som ganska långsamma vid dimring, där har drivdon med inbyggd dimmer en fördel för att dom är mycket snabbare.

Edit: Man kan ju säga att det är samma installation ungefär som att installera GU10 halogenspottar. D.v.s. väldigt enkelt.

//Patrik
 
Redigerat:
Och det fungerar? Tolkar alla enskilda drivdon dimringsnivån lika? Och dimmern brinner inte upp pga 10-20 små drivdon? Jag tror dig, men det låter ju otroligt :cool:
 
När nyheter visas på elgrossisterna så är det näst in till uteslutande bara spottar med medföljande drivdon. Det är det som är grejen nu för tiden.

//Patrik
 
Ja, men det brukar inte vara något problem för att det ändå är dom dimrar man brukar använda.
Det är ju när man ska använda anslut och dyl. som det kanske kan ställa till det.


//Patrik
 
Hej på er. Tänkte hänga på tråden. Jag har kopplat in ett antal led spotlights med blandat resultat. När jag har kopplat in spotlights med det medföljande donet har det ibland uppkommit ett surr ifrån donet, beroende på vilken dimmer som har använts. Har fått köpa några olika och provat mig fram. Bäst dimring blir det med ett drivdon typ Jolly. Problemet är då att dom flesta leverantörerna inte talar om hur många volt varje armatur tar. Tex Hidealite möbelpuck 3W tar 15 V. Koppla ihop 4 st så tar dom 60V tillsammans.
På Jollyn står det att den levererar 48V vilket inte är sant utan den kan leverera ca 73V 350mA, men då är det inte klenspänning längre utan starkströmsdirektivet och då måste alla kablar mm vara gjorda för en högre spänning.
Så koppla in en spot på ett don och kolla hur många volt du har över sekundärsidan på donet och dimensionera efter det. :) Peter
 
  • Gilla
ja73 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Peter_JP skrev:
Hej på er. Tänkte hänga på tråden. Jag har kopplat in ett antal led spotlights med blandat resultat. När jag har kopplat in spotlights med det medföljande donet har det ibland uppkommit ett surr ifrån donet, beroende på vilken dimmer som har använts. Har fått köpa några olika och provat mig fram. Bäst dimring blir det med ett drivdon typ Jolly. Problemet är då att dom flesta leverantörerna inte talar om hur många volt varje armatur tar. Tex Hidealite möbelpuck 3W tar 15 V. Koppla ihop 4 st så tar dom 60V tillsammans.
På Jollyn står det att den levererar 48V vilket inte är sant utan den kan leverera ca 73V 350mA, men då är det inte klenspänning längre utan starkströmsdirektivet och då måste alla kablar mm vara gjorda för en högre spänning.
Så koppla in en spot på ett don och kolla hur många volt du har över sekundärsidan på donet och dimensionera efter det. :) Peter
Eller så räknar man P=UI (omformulerat P/I=U). De flesta drivdon begränsar sin utspänning så att de inte överskrider 50V. Därför ser man också att levererad uteffekt är mindre vid lägre drivström, donet slår helt enkelt i sitt spänningstak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.