Bob_the_builder skrev:
Antar att den andra är en utgången modell (annat E-nr). Specen ser ut att vara densamma (utan att ha detaljstuderat).
den för 640:- finns i lager...

den för 727:- har leveranstid 1-3 dagar

verkar alltså som man kan köpa båda...
 
Bob_the_builder
Men eftersom du inte verkar tro att Jolly är en BÄTTRE lösning så har jag svårt att se varför du är beredd att lägga ner pengar på den. Det hade inte jag gjort i en motsvarande (fast annan) situation. Resonemanget saknar viss logik.

Du verkar inte lita på de råd du får här utan har redan fått klartecken av din behörige installatör att använda de medlevererade donen. Gör det då!

Det var just pga den här diskussionen som jag inte tyckte jag hade mer att tillföra.
 
jag TROR att jag inte kommer märka nån skillnad när allt är monterat, oavsett om det är centrala eller medlevererade drivdon.

brandsäkerhet TROR jag blir bättre med centrala don. men att risken ändå är väldigt låg.

installationen TROR jag är ungefär lika tidskrävande.

livslängden på spotarna TROR jag kan bli bättre med jolly maxi, men att det skiljer, 300mA på spot vs 350mA på jolly maxi kanske kan påverka spoten negativt, ingen aning.

centrala drivdon är jag övertygad är bättre om man i framtiden vill byta ut spotarna.

jag gissar att man även sparar kostnaden för 3 st vrid/pushdimmer och kan använda vanliga strömbrytare i samband med centrala drivdon,

tyvärr har jag inte pengar att kosta på det bästa inom alla delar i min husrenovering, då hade jag säkerligen lejt bort hela arbetet och inte skrivit i detta forum.
 
meeen. nu har jag ju bestämt mig för att köpa 2 st centrala drivdon, funderar bara på vilken modell jag ska ha eftersom det är ett helt nytt område för mig.

så om jag är övertygad om att det är en bättre lösning eller ej är väl ointressant?
 
Jolly-donen tillverkas varken av Hide-a-light eller XeroLight. De säljs under många olika varumärken, alla tillverkade av TCI (http://www.tcisaronno.com). Vilket namn du köper spelar ingen roll, det är samma produkt. De jag har köpt har inte haft någon medföljande synk-kabel, men det kan säkert skilja mellan olika varumärken. Vilka varumärken jag har köpt minns jag inte, eftersom jag ser det som fullständigt ointressant.

Bob: Jag förstår inte hur du kan fortsätta argumentera för att installera drivdon av skräpkvalitet. Såg du bilden som camaro ladda upp? Kvaliten på donen är helt uppenbart, rent ut sagt, kass. Det enda argumentet du framför verkar vara att en elektriker har sagt att det går bra. Ingen stans i tråden framgår det att elektrikern skulle ha på något vis kontrollerat donen. Varifrån kommer åskådningen att en är allvetande innom allt som har med el och elektronik att göra bara för att en är elektriker?
 
tack för förtydligandet sajjen, verkar som synkkabel följer med hide-a-lite medans det inte följer med i xerolight...
med min tur så lär väl de jag beställer vara en specialversion som inte fungerar och jag får köpa nya(y)

jag tror bob är irriterad för att jag inte är övertygad, och att jag inte köper det som skrivs i ett forum rakt av.
jag förstår honom.
men jag hoppas ni förstår min tveksamhet med...

hursomhelst uppskattar jag den hjälp jag får och alla tips!
 
Bob_the_builder
sajjen skrev:
Bob: Jag förstår inte hur du kan fortsätta argumentera för att installera drivdon av skräpkvalitet. Såg du bilden som camaro ladda upp? Kvaliten på donen är helt uppenbart, rent ut sagt, kass. Det enda argumentet du framför verkar vara att en elektriker har sagt att det går bra. Ingen stans i tråden framgår det att elektrikern skulle ha på något vis kontrollerat donen. Varifrån kommer åskådningen att en är allvetande innom allt som har med el och elektronik att göra bara för att en är elektriker?
Eftersom du tydligen läst hela tråden så borde du känna till min ståndpunkt, det verkar TS göra. Du argumenterar mot en halmgubbe ovan. Jag lämnade tråden för att TS sa att han litade mer på på sin elektriker än på de råd han fått här, vilket rent objektivt är ganska rimligt. Jag hade därmed inte mer att tillföra diskussionen.
När han nu deklarerar att han väljer en dyrare lösning för att den "inte är sämre" så tycker jag det är irrationellt. Sammanfattning av hur jag uppfattar TS resonemang:
A och B är ganska lika, B är mycket dyrare, men åtminstone inte sämre än A, så jag väljer B.
 
Bob_the_builder
camaro1969 skrev:
jag tror bob är irriterad för att jag inte är övertygad, och att jag inte köper det som skrivs i ett forum rakt av.
Absolut inte! Jag är en mycket varm vän av att diskutera olika lösningar och höra olika argument och ståndpunkter. Problemet var ju att du hänvisade till en källa utanför diskussionen med slagträet att han driver ett företag med 8 anställda. När du dessutom sa att du litar mer på honom så borde ju saken varit klar, eller hur? Det var den för mig iaf.
 
Bob_the_builder skrev:
Eftersom du tydligen läst hela tråden så borde du känna till min ståndpunkt, det verkar TS göra. Du argumenterar mot en halmgubbe ovan. Jag lämnade tråden för att TS sa att han litade mer på på sin elektriker än på de råd han fått här, vilket rent objektivt är ganska rimligt. Jag hade därmed inte mer att tillföra diskussionen.
När han nu deklarerar att han väljer en dyrare lösning för att den "inte är sämre" så tycker jag det är irrationellt. Sammanfattning av hur jag uppfattar TS resonemang:
A och B är ganska lika, B är mycket dyrare, men åtminstone inte sämre än A, så jag väljer B.
Så det var beslutsprocessen du ville debattera. Då missförstod jag dig. Släpper den bollen nu.
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
Absolut inte! Jag är en mycket varm vän av att diskutera olika lösningar och höra olika argument och ståndpunkter. Problemet var ju att du hänvisade till en källa utanför diskussionen med slagträet att han driver ett företag med 8 anställda. När du dessutom sa att du litar mer på honom så borde ju saken varit klar, eller hur? Det var den för mig iaf.
okej, tonen lät lite så, trots att tonläge kan vara svårt att utläsa vid skrift...

både elektrikern som driver företag med 8 anställda samt min lokala elektriker som kör enskild firma sa att det gick bra att köra med de medlevererade drivdornen. jag har absolut ingen anledning att misstro dem.

men ni har här framfört så bra argument att det blir bättre med centrala drivdon så ni fått mig att ändra mig. bra eller hur? :)

som jag skrev för några inlägg sen så har jag ju ändrat mig.. och nu vill jag ha hjälpen att beställa rätt drivdon :)
 
Bob_the_builder
Då tycker jag du ska köpa den dyrare. Det är en uppdaterad version med bättre EMC-filter bla (fick jag veta genom lite snabbt googlande). Den andra säljs nog bara tills lagret är slut.

Edit:
...och vill du spara pengar kan du handla på Tradera. Men det behöver jag nog inte säga fler gånger nu. ;)
 
Redigerat:
jag hade nog inte lyckats lista ut det angående filtret via en googling.. så tack för det!

eftersom jag behöver 2 st så är det nog svårt att hitta 2 nya i paket på tradera...
då kanske jag får tag i 1 ny och en gammal... så det inte blir bra i slutänden :)


ponera att jag nu fått hem 2 av dessa drivdon...

jag monterar spottarna i 2 slingor, seriekopplar dessa med brun FK, från drivdon till spotens+, från spotens - till nästa spots+ osv.... när jag kommer till sista spoten så drar jag returen tillbaka med blå FK genom samma slang/rör.

och gör likadant i slinga nummer 2...

sedan går det att dimra dessa spots från alla 3 strömbrytare av pushtyp. alltså helt vanliga elko-brytare fast med en fjäder monterad i.

vill bara dubbelkolla att jag fattat allt korrekt?

(hade jag kört med de medlevererade drivdonen hade jag bara kunnat dimra från 1 ställe... och på/av från ytterligare 2 som jag fattade av min elektriker...)
 
Bob_the_builder
Fackmässigheten i att dra 1,5 (?) FK istället för 0,75 RKUB kan ifrågasättas, men det fungerar troligen.
Det är bara en ELKO-fjäder med till varje drivdon, så du behöver komplettera. Jag har Eljo (dock lite mindre) och har skjutit iväg ett par stycken vid montering. Lätt hänt.

Tillägg: jag VET att det ingår fjädrar och synkkabel i den nya typen, hur det är med den gamla vet jag inte. Ring Elbutik och fråga, om du tänker köpa den.
 
Redigerat:
min elektriker sa att jag kunde dra blå+brun fk i mina slangar... men det var när vi tänkte montera de medlevererade drivdonen...

har dragit så till 4 spottar redan så det vore bra om man kunde fortsätta... den kabeln har jag dessutom hemma redan.

förhoppningsvis har min elektriker dessa fjädrar när han kommer och monterar strömbrytarna samt ansluter allt i centralen...

är det korrekt att det går dimra från 3 olika trappkopplade strömbrytare som jag tror med dessa centrala drivdon?
 
Bob_the_builder
camaro1969 skrev:
är det korrekt att det går dimra från 3 olika trappkopplade strömbrytare som jag tror med dessa centrala drivdon?
Ja, så länge det går styrtråd (push) från brytare till drivdon, men det är inte relevant att kalla dem trappkopplade. De styr drivdonen oberoende av varandra.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.