oj va lätt ni gjorde det för mig nu! (y)

Peter_JP skrev:
Hej på er. Tänkte hänga på tråden. Jag har kopplat in ett antal led spotlights med blandat resultat. När jag har kopplat in spotlights med det medföljande donet har det ibland uppkommit ett surr ifrån donet, beroende på vilken dimmer som har använts. Har fått köpa några olika och provat mig fram. Bäst dimring blir det med ett drivdon typ Jolly. Problemet är då att dom flesta leverantörerna inte talar om hur många volt varje armatur tar. Tex Hidealite möbelpuck 3W tar 15 V. Koppla ihop 4 st så tar dom 60V tillsammans.
På Jollyn står det att den levererar 48V vilket inte är sant utan den kan leverera ca 73V 350mA, men då är det inte klenspänning längre utan starkströmsdirektivet och då måste alla kablar mm vara gjorda för en högre spänning.
Så koppla in en spot på ett don och kolla hur många volt du har över sekundärsidan på donet och dimensionera efter det. :) Peter
hu mäter jag volten på sekundärsidan? alltså mellan +/- ut från drivdonet med en vanlig voltmeter?
jag har ju en riggad spot... kan vara kul att veta kanske=)

Ja du mäter spänningen med en vanlig voltmeter ställd på likströmsmätning.

äääh jag beställer dom där jollymaxi ändå (y)

camaro1969 skrev:
[bild]
jolly maxi hemma,,,

klipper röd/svarta kabeln efter drivdonet, kan man anta att röd är plus?

så från jolly plus till röd på spot..

från svart på spot 1 till röd på spot 2 osv...?? avsluta på jolly minus

tommib
Borde finnas märkning på kretskortet. Annars kan du ju alltid mäta parallellt med LED-lampan med multimetern inställd på DCV.

ingen märkning på kretskortet på lågspänningssidan..

mäta på led-lampan... ska den då vara inkopplad å lysa?

tommib
Japp. Annars blir det svårt att mäta.
Se upp för primärsidan!

Hallen har fått sin belysning!

Det blev hidealite drivdon. 2st
Samt pushdimrar på 3 olika ställen.

Funkar kalas men kan se ljuset "flaxar" ibland.. Vet dock inte vad det beror på och har inte undersökt det närmare... Nån annan förbrukare i hemmet kanske stör?

Bild!?! =)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.