så kontentan är att det är livsfarligt att montera upp dessa ledspottar?
 
Det kanske kommer som en överraskning, men det finns "mellanlägen" allt från nödvändigt för att överleva till livsfarligt
 
Med själva spotarna är den enda troliga skilnaden mot en bättre produkt att de har sämre effektivitet, sämre färgåtergivning, större skilnader mellan individuella spotar och håller kortare tid. Säkerhetsmässigt ser jag inga större risker.

Vad gäller de billiga drivdonen skulle jag vilja påstå att det finns en ganska hög risk för farliga felfall. I absoluta tal är risken fortfarande liten, men konsekvenserna av t.ex. en brand är för höga för att jag skulle chansa på att installera något sådant.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
min "riktiga" elektriker var förbi igår...

inga problem med de där spottarna trodde han.

dra en slinga med blå + brun från spot till spot så framtidssäkrar du om du behöver centrala drivdorn sedan sa han...

då kör jag på det... :)
 
Du gör som du (och din elektriker) vill. Själv hade jag aldrig byggt in billig elektronik från AliExpress i huset utan attåtminstånde ha öppnat upp drivdonen och kollat hur kvaliten såg ut.
 
Om ja fotar innehållet, kan du göra en okulärbesiktning?:)
 
Glöm inte att återkoppla hur resultatet blev.
 
Absolut!

Men min elektriker sa man kunde använda samma kabeldragning om sedan ville ha centrala drivdon, men stämmer verkligen det?

Och vad bör jag använda för att ansluta FK till drivdonet, wago?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nog är det billigt byggda drivdon. Svårt att säga väldigt mycket från det fotot. Lödningarna ser inge vidare ut, speciellt inte på kabelanslutningen. Ser dessutom ut som att en kardel spretar på fasen. Närmare tagna bilder, på båda sidor av kretskortet så kan det gå att säga något mer.

Jag skulle inte vilja ha det där i mitt tak.
 
jag som lekman tyckte inte heller de såg nå vidare ut... :)

kan fota mer ikväll...
 
camaro1969 skrev:
så kontentan är att det är livsfarligt att montera upp dessa ledspottar?
Jag har liknande drivers som följde med downlightsen från Kina. Själva armaturer och LED-dioder kan vara av varierande kvalitet. Jag är nöjd med mina. Däremot som många skriver är drivarna riktigt billiga i ordets negativa bemärkelse. Å andra sidan kostar en 6 wattare LED+armatur+driver runt 5 USD. Då kan producenten omöjligen kosta på sig en kvalitetsdriver. En Jolly MD från Hide-a-Lite kostar runt 400 kr,

Jag skulle tänka mig använda medföljande kinesiska driver där det inte finns något brännbart, t ex under betongbjälklag. Själv köpte jag Jolly MD. Hade önskat att de kunde driva fler 9W downlights.

Som jämförelse, en naken Jolly MD. jolly md.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja.
 
ni har "skrämt" mig så jag vågar inte använda de medföljande drivdornen.

det blir totalt 15 spottar i hallen.

det går vad jag förstår köra på 1 jolly maxi, upp till typ 20 spottar?

men enklaste dragningen blir för mig 2 slingor, 8 spottar i ena och 7 spottar i andra..

för framtidssäkring etc bör det väl vara bättre med 2 slingor och 2 centrala drivdorn? om man tycker 3w spottarna är för klena tex?

och dessa jollymaxi styrs alltså av helt vanliga strömbrytare fast man monterar i en liten fjäder i den...?

ska trappkopplas, dubbeltrapp eller vad det heter... alltså styras från 3 ställen... går det koppla så?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.