Wik83 skrev:
Har inte kollat upp så mkt på led stripes och vet inte om man kan få till det bra i kök. Det beror lite på vad vi ska välja för typ av kök känns det som, har vi en gammaldags stil på köket så kanske det inte passar. Väljer vi ett modernare spår så känns det nog helt rätt :)
För mig sitter den dolt och alternativet är lysrör som också sitter dolt.
Därför blev jag lite nyfiken på hur du menar(Jag kan inget om inredning)?
Hemma hos mig blir det inga överskåp och då finns inte så mycket att välja på än starka spotar vad jag kan komma på?

Wik83 skrev:
Har inte kollat upp så mkt på led stripes och vet inte om man kan få till det bra i kök. Det beror lite på vad vi ska välja för typ av kök känns det som, har vi en gammaldags stil på köket så kanske det inte passar. Väljer vi ett modernare spår så känns det nog helt rätt :)
Jag flyttade ut mina överskåp 45mm från väggen och i denna regel fräste jag ett 15mmx15mm spår. Perfekt för en ledlist. Inget du ser om du inte lägger dig på golvet och tittar upp.

jeppeknaster skrev:
Totalt 22 dollar. Det är bara att maila säljaren och be att få beställa provex. Inga problem. Tänk på att de ska ha ett RA-index över 80 för att färgåtergivningen ska bli bra. Återkommer med åsikter när jag testat dem
Hej, jag har nu varit i kontakt med en från AliE och jag kollande på länken du skickade och tror det är samma beställare. Jag kikade på samma typ av lampa för dom såg ju ganska bra ut i ljuset. Men jag frågade honom om jag kunde få några provlampor och va det va för RA index på dom och han svara att dom va på RA>75 men om jag behövde RA<80 så skulle jag behöva lägga till lite tid och pengar för att producera...
vilket låter lite skumt i mina öron, jag antar att han skickar samma lampa och säger att det är RA<80 och kräver mer betalt. För hur kan jag som lekman testa det?
Har du kvar personen som du beställde av?

Jag är i startgroparna att byta ut samtliga spottar i hall/kök/vardagsrum, totalt 31st. Nu är det dags att byta från halogen till LED för att spara några slantar i elkostnad.

Målet är en mjuk och gul/orange ton för mysbelysning. Mina halogen körs oftast neddimrade. Så, 4-6W dimbara GU10.

Första köpet var denna:
http://www.elbutik.se/product.html/philips-ledspot-4-35w-dimbar-varmvit-2700k-gu10?category_id=15590
Inte fullt så orange som vi vill ha den. Lagom ljusflöde. MEN, ett störigt flimmrande uppfattades konstant. Detta gjorde att vi får fortsätta leta.

Nu har vi köpt hem denna för att testa. Någon annan som testat den?
http://www.ebay.com/itm/25138267809...eName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Någon som har tips ang. dimbara GU10 med mer orange färgton?

http://www.aliexpress.com/item/Free...-300LM-AC85-265V-Brushed-black/481518818.html?

http://www.hidealite.se/Produkter/I...lly_Pro/1711771-800758.html?variantId=1232397

Hej..har tänkt beställa lite lampor. Undrar om jag kan jag dimmra dessa spottar med detta drivdon (jolly pro)? har beställt en spott för prov och det drivdonet som följde med står det 270 mA på, det har jag aldrig sett förut??

Alltså klippa bort och köra på en driver var min tanke men sen såg jag att det stod not dimmable men är det led lampan dom menar eller drivern? Ser på bilden att det står att driern till spotten är konstantström...

MvH

ringen_00 skrev:
[länk]?

[länk]

Hej..har tänkt beställa lite lampor. Undrar om jag kan jag dimmra dessa spottar med detta drivdon (jolly pro)? har beställt en spott för prov och det drivdonet som följde med står det 270 mA på, det har jag aldrig sett förut??

Alltså klippa bort och köra på en driver var min tanke men sen såg jag att det stod not dimmable men är det led lampan dom menar eller drivern? Ser på bilden att det står att driern till spotten är konstantström...

MvH
Det är drivdonet som sätter begränsningen.
Om jag förstått det rätt så går alla led att dimma med rätt drivdon.

sblixten skrev:
Det är drivdonet som sätter begränsningen.
Om jag förstått det rätt så går alla led att dimma med rätt drivdon.
Vad jag vet så stämmer det inte. Alla led går inte att dimmra.

Suhagg skrev:
Vad jag vet så stämmer det inte. Alla led går inte att dimmra.
Tror att så länge man håller sig till CC (Constant Current) LED så går det att dimma med rätt Drivers.

Tips om någon ska köpa dyra Jolly Drivers så kan man hitta billigare andra märken som Meanwell, Helvar.
Köpte 20st MeanWell LCM-40DA och 60DA från denna säljare http://hopehill.en.alibaba.com/
Fick dom på fyra dagar och allt är som det ska. Dom klarar dessutom 40W/60W på 350mA/500mA vilket inte Jolly klarar. (om ni vill köra många spottar på samma driver)

Jävlar så billigt. Är det original då och inga billiga kopior? Vad fick du betala per st inkl frakt, moms och tull?

Redigerat:
LED Driver MEANWELL LCM-40DA $32,90
LED Driver MEANWELL LCM-60DA $39,60
Dom skrev ner väret till $99,50 så tullen hamnade för mig på ca: 150kr + HDL admin avgift på100kr.
Kopior... Made in China eller Made in Taiwan, fick iaf detta svar när jag frågade.
"We are the wholesale of MEANWELL brand in china, we are sure these are actually MEANWELL power suppliers, you can provide models to National Quality Inspection Bureau to confirm. we have the UL and CE certification of the drivers,"

Ok. Det stod ju typ 10-12 dollar på sidan men det är väl lite för bra för att vara sant:) Det är ändå bra då de kostar omkring 650kr/st i Sverige

Ex3mX skrev:
Tips om någon ska köpa dyra Jolly Drivers så kan man hitta billigare andra märken som Meanwell, Helvar.
Köpte 20st MeanWell LCM-40DA och 60DA från denna säljare [länk]
Fick dom på fyra dagar och allt är som det ska. Dom klarar dessutom 40W/60W på 350mA/500mA vilket inte Jolly klarar. (om ni vill köra många spottar på samma driver)
Är dom dimbara på primärsidan?

Wik83 skrev:
Är dom dimbara på primärsidan?
Det är DALI styrning på dessa. Är inte insatt i primär dimning (Triac), det är en djungel med framkant,bakkant och universal dimrar. Jag styr mina Drivers med 1-10v eller DALI.

Ex3mX skrev:
Det är DALI styrning på dessa. Är inte insatt i primär dimning (Triac), det är en djungel med framkant,bakkant och universal dimrar. Jag styr mina Drivers med 1-10v eller DALI.
För grejen är den att jag tänkte styra mina LED downlights med en Fibaro Dimmer och vad jag har läst mig till så skall det enbart fungera med en driver som är dimbar på primär sidan, så som en Jolly MD.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.