T Troberg skrev:
Du missar att jag hade ett påskrivet avtal med dem. Det innebär att det är upp till dem att se till att det funkar. Det blir en "That's a you problem, not a me problem"-situation. Jag behöver inte bry mig, det är deras ansvar att lösa det. Om de sedan hade rätt befogenhet eller inte är deras problem, inte mitt.

Avtal betyder något.
Absolut avtal gäller. Men frågan är vad som händer när den ene parten väljer att bryta avtalet. Man får inte....

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Använder du vården? Eller åker kollektivt ibland?
Andra frågor kan vi ta i en annan tråd.
Intressant syn på människan har du.
Roligt att du tycker att den är intressant. På vilket sätt? Hur har du tagit reda på vad min syn på människan är? Det har jag inte skrivit något om. (Vad är "syn på människan", f.ö.?)
Att andra drabbas det är oväsentligt.
Det får du stå för. Jag gör ingen (medvetet) som drabbar andra.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunfullmäktige är ett politiskt organ och är således inte en myndighet. Byggnadsnämnden och miljönämnden är exempel på myndigheter. Även den kommunala förvaltningen är en myndighet.
Byggnadsnämnden och miljönämnden är väl också politiska organ?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Skulle varit kul att se dem fixa ett motsvarande.
Det hade nog inte varit så kul. Kommunen hade förstås misslyckats (om den ens hade försökt) och sen hade du fått stämma dem i allt högre instanser tills antingen högsta instans inte gett prövningstillstånd eller dömt mot dig.

Det går inte att vinna mot staten.

P
Anna_H Anna_H skrev:
Sorry, men olycksfallsförsäkringen täcker inte åldrande, vilket du kommer att upptäcka.
Såvitt jag minns har vi inte diskuterat åldrande.

Claes Sörmland
P pmd skrev:
Men också myndighetsnämnder.

P
Således är det ingen garanti att ett organ inte är en myndighet bara för att det är ett politisk organ.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Således är det ingen garanti att ett organ inte är en myndighet bara för att det är ett politisk organ.
Du får skilja på rollerna.

P
Ja, alla organ (politiska eller andra) har olika roller, men man måste gräva lite djupare än att skilja på politiska organ eller andra organ för att ta reda på om de är myndigheter.

P pmd skrev:
Dessa är myndigheter. Politiker får inte styra deras beslut

Absolut avtal gäller. Men frågan är vad som händer när den ene parten väljer att bryta avtalet. Man får inte....
Det är i det läget som det blir upp till rätten att konstatera att avtalet finns, och de ska hålla det.

T Troberg skrev:
Det är i det läget som det blir upp till rätten att konstatera att avtalet finns, och de ska hålla det.
Frågan är inte OM det finns ett avtal. Frågan är vad händer ifall man bryter avtalet? Det är inte ovanligt att man inte håller ett avtal

Frågan är inte OM det finns ett avtal. Frågan är vad händer ifall man bryter avtalet? Det är inte ovanligt att man inte håller ett avtal
Då går man till rätten. Rätten kommer att konstatera att ena parten brutit avtalet, och ålägga dem att uppfylla det.

T Troberg skrev:
Då går man till rätten. Rätten kommer att konstatera att ena parten brutit avtalet, och ålägga dem att uppfylla det.
Så rätten kommer att ålägga kommunen att bryta mot lagen? Dream on...

P
Dessa är myndigheter. Politiker får inte styra deras beslut
I nämnderna sitter politiker. Jag tror inte att de sitter där som dekorationer.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.