20 200 läst · 325 svar
20k läst
325 svar
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
En fråga:T Troberg skrev:
skulle paret kunna klaga på försäljningen av huset till de i förvaltningsrätt ?
En privatperson skulle kunna överklaga beslutet om försäljningen till de, och definitivt om kommunstyrelsen ledning skulle ha gett en utfästelse om att de skulle se till att byggnadslovbeslutet går parets väg om de betalar 100000 extra (nu är vi inne på korruption och att kommunens ledning har förbundit sig att bestämma hur en av dess formellt sett självständig nämnd i sin myndighetsutövning SKA besluta.)
Förvaltningslagen skiljer numera mellan 'faktiskt handlande' och 'handläggning av ärende' där ärendehandläggning definieras bland annat som åtgärder som har en DIREKT påverkan på en enskild (eller en juridisk person.)
Exv lagen.nu anger för kommunerna att 'avtal' och 'affärsmässig verksamhet' inte är myndighetsutövning (exv fastighetsförsäljning och uthyrning av lokaler.)
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Kommunfullmäktige kan inte bestämma om ett myndighetsbeslut. Däremot styr arbetet genT Troberg skrev:
Du snöar in dig på att det är kommunen som säljer. Men det är en försäljning vilken som. Det finns inga fördelar någonstans med att köpa av kommunen. Du får ingen gräddfil någonstans. Byggnadsnämnden har inget med soc att göra t.ex Men det skulle ingen få för sig. Så varför skulle en försäljning kunna helt plötsligt låta alla var med.S skaraborgsfakir skrev:En fråga:
skulle paret kunna klaga på försäljningen av huset till de i förvaltningsrätt ?
En privatperson skulle kunna överklaga beslutet om försäljningen till de, och definitivt om kommunstyrelsen ledning skulle ha gett en utfästelse om att de skulle se till att byggnadslovbeslutet går parets väg om de betalar 100000 extra (nu är vi inne på korruption och att kommunens ledning har förbundit sig att bestämma hur en av dess formellt sett självständig nämnd i sin myndighetsutövning SKA besluta.)
Förvaltningslagen skiljer numera mellan 'faktiskt handlande' och 'handläggning av ärende' där ärendehandläggning definieras bland annat som åtgärder som har en DIREKT påverkan på en enskild (eller en juridisk person.)
Exv lagen.nu anger för kommunerna att 'avtal' och 'affärsmässig verksamhet' inte är myndighetsutövning (exv fastighetsförsäljning och uthyrning av lokaler.)
Hur skulle köparna kunna överklaga att de fick köpa huset? Självklart inte.
Om man skulle kunna överklaga något så är det beslutet att sälja. Inte till vem inte vilken mäklare. Det finns redan upphandlat vilken mäklare de ska använda. Det garanterat instruktioner Hur försäljningen ska gå.till. Troligtvis är det vinnande bud. här kan man inte välja.
Jag är inte säker på att man kan överklaga ett sådant beslut. Alla beslut som kommunen gör kan man inte överklaga.
Nu ligger beslutet på att sälja en förskolelokal lite längre ned i hierarkin.
Men om det visar sig att kommen myglat Då blir det lite andra saker. De lär inte ta ett sådant beslut. Så korkad är man inte. Mutor sker under bordet. Det är logiskt. Men jag undrar om 100' skulle räcka för ett bygglov? Åtminstone om det ska gå via kommunstyrelsen först. Då de ha pengar. Sedan ska chefen på byggnadsnämnden ha sitt. Sen bör det det vara en handläggare som fattar besluten.
När kommunen säljer något så är det enkelt sett som du köper av vem som helst.
Om du köper något som Systembolaget säljer en lokal. Tror du då att du ska rabatt på deras sortiment? Troligtvis inte.
Det är ingen skillnad.
Sen kanske kommunen är en bra säljare, de verkar vara det i det här fallet
Du missar att jag hade ett påskrivet avtal med dem. Det innebär att det är upp till dem att se till att det funkar. Det blir en "That's a you problem, not a me problem"-situation. Jag behöver inte bry mig, det är deras ansvar att lösa det. Om de sedan hade rätt befogenhet eller inte är deras problem, inte mitt.Bananskalare skrev:Kommunfullmäktige kan inte bestämma om ett myndighetsbeslut. Däremot styr arbetet gen
Du snöar in dig på att det är kommunen som säljer. Men det är en försäljning vilken som. Det finns inga fördelar någonstans med att köpa av kommunen. Du får ingen gräddfil någonstans. Byggnadsnämnden har inget med soc att göra t.ex Men det skulle ingen få för sig. Så varför skulle en försäljning kunna helt plötsligt låta alla var med.
Hur skulle köparna kunna överklaga att de fick köpa huset? Självklart inte.
Om man skulle kunna överklaga något så är det beslutet att sälja. Inte till vem inte vilken mäklare. Det finns redan upphandlat vilken mäklare de ska använda. Det garanterat instruktioner Hur försäljningen ska gå.till. Troligtvis är det vinnande bud. här kan man inte välja.
Jag är inte säker på att man kan överklaga ett sådant beslut. Alla beslut som kommunen gör kan man inte överklaga.
Nu ligger beslutet på att sälja en förskolelokal lite längre ned i hierarkin.
Men om det visar sig att kommen myglat Då blir det lite andra saker. De lär inte ta ett sådant beslut. Så korkad är man inte. Mutor sker under bordet. Det är logiskt. Men jag undrar om 100' skulle räcka för ett bygglov? Åtminstone om det ska gå via kommunstyrelsen först. Då de ha pengar. Sedan ska chefen på byggnadsnämnden ha sitt. Sen bör det det vara en handläggare som fattar besluten.
När kommunen säljer något så är det enkelt sett som du köper av vem som helst.
Om du köper något som Systembolaget säljer en lokal. Tror du då att du ska rabatt på deras sortiment? Troligtvis inte.
Det är ingen skillnad.
Sen kanske kommunen är en bra säljare, de verkar vara det i det här fallet
Avtal betyder något.
Det du missar är att avtalet inte hade garanterat er något bygglov. Det hade möjligen garanterat att ni fått en annan bostad.T Troberg skrev:Du missar att jag hade ett påskrivet avtal med dem. Det innebär att det är upp till dem att se till att det funkar. Det blir en "That's a you problem, not a me problem"-situation. Jag behöver inte bry mig, det är deras ansvar att lösa det. Om de sedan hade rätt befogenhet eller inte är deras problem, inte mitt.
Avtal betyder något.
Kanske, kanske inte. Det hade gjort att man hade kunnat ta en episk fight om saken. Sedan, det hade varit lättare för kommunen att ge bygglov än att hitta en annan 1040m2 byggnad med sjöläge...useless skrev:
Fast du kan inte avtala dig till något som skulle innebära ett lagbrott från kommunens sida.T Troberg skrev:Du missar att jag hade ett påskrivet avtal med dem. Det innebär att det är upp till dem att se till att det funkar. Det blir en "That's a you problem, not a me problem"-situation. Jag behöver inte bry mig, det är deras ansvar att lösa det. Om de sedan hade rätt befogenhet eller inte är deras problem, inte mitt.
Avtal betyder något.
Avtal brukar innehålla en exit-klausul som man använder om det visar sig att avtalet inte kan fullföljas.
Men lägg gärna upp avtalstexten här. Det kan ju vara så att någon mindre kompetent tjänsteman har skrivit bort sig i ditt fall, men jag skulle ändå tro att du hade fått någon rimlig kompensation om det hade dykt upp hinder som gjorde att bygglovet inte kunde beviljas.
Det är fem år sedan. Jag har avtalet någonstans i källaren...S SCB skrev:Fast du kan inte avtala dig till något som skulle innebära ett lagbrott från kommunens sida.
Avtal brukar innehålla en exit-klausul som man använder om det visar sig att avtalet inte kan fullföljas.
Men lägg gärna upp avtalstexten här. Det kan ju vara så att någon mindre kompetent tjänsteman har skrivit bort sig i ditt fall, men jag skulle ändå tro att du hade fått någon rimlig kompensation om det hade dykt upp hinder som gjorde att bygglovet inte kunde beviljas.
Sedan, som sagt, det må vara att en handläggare skrev det, men kommunstyerelsen klubbade det.
det hade nog räckt om kommunen sett till att ni blev skadelösa. Dvs, sett till att ni fick tillbaks ert gamla hus eller ett motsvarande.T Troberg skrev:
Det gamla var ett "one-of-a-kind". 380m2, 55000m2 tomt vid tunaån, avskilt utan insyn, men bara ett par minuter från stan, fiskerätt, egen strand, och vi hade redan sålt det.useless skrev:
Skulle varit kul att se dem fixa ett motsvarande.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du har inte lärt dig någonting. Tror du verkligen på att byggnadsnämnden hade godkänt ansökan? För att du hade ett avtal med kommunen. Inte ens om det hade varit byggnadsnämnden du köpt av så hade de kunna garantera ett bygglov.T Troberg skrev:Du missar att jag hade ett påskrivet avtal med dem. Det innebär att det är upp till dem att se till att det funkar. Det blir en "That's a you problem, not a me problem"-situation. Jag behöver inte bry mig, det är deras ansvar att lösa det. Om de sedan hade rätt befogenhet eller inte är deras problem, inte mitt.
Avtal betyder något.
Du hade lika gärna köpa huset av barn och lås AB. De hade inte gjort någon skillnad.
Avtalet du har med säljaren är giltigt. Det är korkat att inte ha med. Ingen kan garantera ett bygglov. Eftersom det kan vara så att man inte får bygga fler bostäder enligt dp.
Det är inritat som förskola eller skola. Då kan man inte godkänna ett bygglov.
Hur ditt avtal ser ut om man inte kunnat fixa bygglov det vet jag inte dej kommunen hade inte kunnat hjälpa dig
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Ett beslut så högt handlar om beslutet att sälja just det huset. inte detaljer i avtalet.T Troberg skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du hade fått pengarna tillbaka. sen om det. fanns något vite med. Men de är inte ansvariga att ge dig någon annan fastighet.T Troberg skrev:
Men om du redan hade sålt det. Då hade du inte fått någonting.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det är inte så enkelt. Du ska gå skadlös. Det innebär att du får pengarna tillbaka. Sen är 3mkr värt att bråka om. Och du kan vara säker här och ha rätt. men i rätten är det bar juristerna som är säkra vinnare. sen handlar det inte om att ha rätt utan att få rättT Troberg skrev:
Sorry, men olycksfallsförsäkringen täcker inte åldrande, vilket du kommer att upptäcka.P pmd skrev:Det låter ändå som ganska många tusenlappar som skattebetalarna ska stå för.
Jag har en olycksfallsförsäkring som ger ganska mycket pengar vid invaliditet. Det bör räcka till en hel del handikappanpassning av huset. En sån försäkring är inte svindyr. De allra flesta som har råd att bo ett eget hus bör ha råd med en sådan.