P pmd skrev:
Frihet under ansvar brukar betyda att man inte har så många strikta regler. Ansvar och omdöme ersätter regler.
om du vill tro på jultomten så är det okej
 
P
Tack, men jag hade svårt att tro på tomten redan som barn.
Jag låtsades dock för mina föräldrars skull. 😉
 
P pmd skrev:
Tack, men jag hade svårt att tro på tomten redan som barn.
Jag låtsades dock för mina föräldrars skull. 😉
Man får tro lite extra åt föräldrarna. När de klär ut i en illasittande tomtemask.😉
 
P pmd skrev:
Det är lite knäppt att kommunen ska ge sådana bidrag. Nanny state.
Det är lag på det. Och säkerligen är det billigare än alternativet. Hanldar ju om att personer med funktionsnedsättning inte ska tvingas till särskilt boende, gruppbostad eller servicebostad, tre alternativ som är betydligt dyrare för kommunen. Raka motsatsen till "nanny state" eller förmyndarstat alltså, eftersom det ger personer möjlighet att inte tvingas till institution.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...222-om-bostadsanpassningsbidrag_sfs-2018-222/
 
P
Varför ska de inte betala för sitt boende själva?
 
P pmd skrev:
Varför ska de inte betala för sitt boende själva?
Självklart ska personer som drabbas av funktionsnedsättningar betala för sitt boende själva. Men man kan få ett bidrag för anpassning av boendet så att man kan fortsätta att bo kvar hemma. Detta innebär att kommunen (eller deras entreprenör) även utför själva arbetet. Det har att göra med vårt skyddsnät, du ska inte behöva "skylla dig själv" och drabbas av en massa extra kostnader bara för att du inte längre har 100% rörlighet. Bidraget är i de flesta fall inte särskilt stort, oftast handlar det om att ta bort ett par trösklar, sätta upp stödhandtag och förhöjningssits i badrummet, eventuellt sätta ut en rullstolsramp om man har en villa med en mindre trappa.
 
P pmd skrev:
Varför ska de inte betala för sitt boende själva?
Vi betalar för vårt eget boende.
Fördelen med att man anpassar sin byggnad är om man säljer den. Då kan även en rörelsehindrad flytta in direkt. Din Nany state du så gärna hänvisar till. Eftersom bidrag är fel. Så undrar jag hur ska då staten göra med de som är rörelsehindrade?
Staten fick inte bestämma över hur folk bygger sina hus. Så där finns det inget . Ska man tvingas betala alla anpassningar själv?
Det känns väldigt mänskligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Självklart ska personer som drabbas av funktionsnedsättningar betala för sitt boende själva. Men man kan få ett bidrag för anpassning av boendet så att man kan fortsätta att bo kvar hemma. Detta innebär att kommunen (eller deras entreprenör) även utför själva arbetet. Det har att göra med vårt skyddsnät, du ska inte behöva "skylla dig själv" och drabbas av en massa extra kostnader bara för att du inte längre har 100% rörlighet. Bidraget är i de flesta fall inte särskilt stort, oftast handlar det om att ta bort ett par trösklar, sätta upp stödhandtag och förhöjningssits i badrummet, eventuellt sätta ut en rullstolsramp om man har en villa med en mindre trappa.
Det låter ändå som ganska många tusenlappar som skattebetalarna ska stå för.

Jag har en olycksfallsförsäkring som ger ganska mycket pengar vid invaliditet. Det bör räcka till en hel del handikappanpassning av huset. En sån försäkring är inte svindyr. De allra flesta som har råd att bo ett eget hus bör ha råd med en sådan.
 
P pmd skrev:
Det låter ändå som ganska många tusenlappar som skattebetalarna ska stå för.

Jag har en olycksfallsförsäkring som ger ganska mycket pengar vid invaliditet. Det bör räcka till en hel del handikappanpassning av huset. En sån försäkring är inte svindyr. De allra flesta som har råd att bo ett eget hus bör ha råd med en sådan.
Använder du vården? Eller åker kollektivt ibland?
För där har du staten som betalar.
Men ditt svar är du borde skaffat dig en försäkring. om man blir rörelsehindrad så behövs pengarna på andra håll.
Intressant syn på människan har du.
Ett par streck på en ritning och mycket hade varit lugnt. Men nix ingen ska bestämma över mig. Att andra drabbas det är oväsentligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Grejen är att garantin inte är värdelös, då den är ett gynnande myndighetsbeslut.

Sedan, hade vi behövt ta det till rätten så hade de varit lite strul, men med avtalet så hade vi gått skadefria.
Om kommunens fastighetsavdelning säljer en fastighet - så är det inte myndighetsutövning mer än i betydelsen att det är kommunen som säljer (eller staten), däremot finns det ett krav att köparen inte ska favoriseras (dvs annonsen sätts med minsta möjliga text på si 44 i lokala tidningen och handläggarens tipsar sin kompis om en bra affär.)
 
S skaraborgsfakir skrev:
Om kommunens fastighetsavdelning säljer en fastighet - så är det inte myndighetsutövning mer än i betydelsen att det är kommunen som säljer (eller staten), däremot finns det ett krav att köparen inte ska favoriseras (dvs annonsen sätts med minsta möjliga text på si 44 i lokala tidningen och handläggarens tipsar sin kompis om en bra affär.)
De har ingått ett avtal. Det är ett myndighetsbeslut, och avtalet klubbades i kommunfullmäktige.
 
T Troberg skrev:
De har ingått ett avtal. Det är ett myndighetsbeslut, och avtalet klubbades i kommunfullmäktige.
Nej. Varenda avtal en myndighet ingår är inte ett myndighetsbeslut. Vad får dig att tro det?
 
useless useless skrev:
Nej. Varenda avtal en myndighet ingår är inte ett myndighetsbeslut. Vad får dig att tro det?
Ett avtal som klubbats i kommunfullmäktige är definitivt det.
 
Claes Sörmland
T Troberg skrev:
Ett avtal som klubbats i kommunfullmäktige är definitivt det.
Kommunfullmäktige är ett politiskt organ och är således inte en myndighet. Byggnadsnämnden och miljönämnden är exempel på myndigheter. Även den kommunala förvaltningen är en myndighet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunfullmäktige är ett politiskt organ och är således inte en myndighet. Byggnadsnämnden och miljönämnden är exempel på myndigheter. Även den kommunala förvaltningen är en myndighet.
Vem lyder under vem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.