Hur svårt är det egentligen att förstå skillnaden mellan tillgänglighet och specialanpassad?
Staten har önskemål om att folk ska kunna fortsätta att leva hemma i större utsträckning när man hamnat i rullstol eller fått rullator. Då behöver dörren vara bred nog och så ska man få plats att manövrera. Inte så betungande krav. Om det innebär att det på en ritning visas hur ett rum kan möbleras om för att uppnå kraven på säng med plats för assistans på entréplan samt att det finns möjlighet att stuva om i köket eller badrummet för att få utrymme nog samt plats för erforderlig utrustning så har man uppnått målen om alla dörrar är breda nog. Eller typ nästan. Det kan behövas finnas plats för ramper/plattformar vid höga trösklar...
Handikappanpassat innebär att det är specifikt utformat för att få ett fungerande system för att lösa en individs behov. Dörröppnare, takliftskena, extra breda dörrar, tröskelfritt, ramper för fram och baksida för att uppnå utrymmningskrav, trapphiss, automatisering av belysning samt klimatkontroll, sovrum för nattjour, höjdanpassad bordsyta/handfat, samt en hel massa annat beroende på -vilket- handikapp som är gällande...

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Hur svårt är det egentligen att förstå skillnaden mellan tillgänglighet och specialanpassad?
Staten har önskemål om att folk ska kunna fortsätta att leva hemma i större utsträckning när man hamnat i rullstol eller fått rullator. Då behöver dörren vara bred nog och så ska man få plats att manövrera. Inte så betungande krav. Om det innebär att det på en ritning visas hur ett rum kan möbleras om för att uppnå kraven på säng med plats för assistans på entréplan samt att det finns möjlighet att stuva om i köket eller badrummet för att få utrymme nog samt plats för erforderlig utrustning så har man uppnått målen om alla dörrar är breda nog. Eller typ nästan. Det kan behövas finnas plats för ramper/plattformar vid höga trösklar...
Handikappanpassat innebär att det är specifikt utformat för att få ett fungerande system för att lösa en individs behov. Dörröppnare, takliftskena, extra breda dörrar, tröskelfritt, ramper för fram och baksida för att uppnå utrymmningskrav, trapphiss, automatisering av belysning samt klimatkontroll, sovrum för nattjour, höjdanpassad bordsyta/handfat, samt en hel massa annat beroende på -vilket- handikapp som är gällande...
Tillgänglighet är det vi diskuterar här. Inte specialanpassning. Det är en helt annan sak. Tillgänglighet är grunden. Några ramper eller plattformar (vad som menas med det?) ska inte finnas behov av.
Tillgänglighet är en viktig början. Allt annat blir så mycket billigare. Här är diskussionen storleken på dörrarna inte om diskbänken måste byggas om.

P pmd skrev:
Såvitt jag vet sysslar ingen utanför den offentliga sektorn med att ge skattefinansierade bidrag till olika ändamål.
Tanken med att optimera inom sin egen budget, istället för att se helheten. Det problemet finns överallt, inte bara i det offentliga. Tex. olika avdelningar inom ett företag som agerar i egna avdelningens intresse snarare än företagets.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Tillgänglighet är en viktig början. Allt annat blir så mycket billigare. Här är diskussionen storleken på dörrarna inte om diskbänken måste byggas om.
Du har nog ingen aning om vad "det andra" kostar. Har man sett lite prylar som man kan låna/hyra/köpa (ja, allt är inte gratis) av kommunen så inser man snabbt att en bredare/högre dörr är en skitsak i sammanhanget, antingen redan byggd från början eller vid senare tillfälle när det behövs.
Visst är tillgänglighet bra, men det kommer inte lösa många problem för en sådan simpel sak som att vara rullstolsbunden, för då kan det vara både hård- och mjukvara som skall till.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Du har nog ingen aning om vad "det andra" kostar. Har man sett lite prylar som man kan låna/hyra/köpa (ja, allt är inte gratis) av kommunen så inser man snabbt att en bredare/högre dörr är en skitsak i sammanhanget, antingen redan byggd från början eller vid senare tillfälle när det behövs.
Visst är tillgänglighet bra, men det kommer inte lösa många problem för en sådan simpel sak som att vara rullstolsbunden, för då kan det vara både hård- och mjukvara som skall till.
Nä jag har faktiskt inte satt mig in i hur mycket alla viktiga saker kostar. Jag kan inte se var det kommer in i diskussionen.
Jag kan absolut tänka mig att det kan kosta ganska mycket pengar, beroende vad som behövs.
Har du sovit igenom hela tråden?
Det vi har diskuterat är kraven på bredare dörrar och anpassade badrum. Eftersom kraven finns så byggs det direkt.

Sen funderar jag på en sak vad har jag för nytta av en lyft i sovrummet om jag inte kommer in genom dörren? Vad hjälper det med ett special anpassat kök om dörröppningen är för smal? Vad har för nytta av em toalett jag inte kan använda?
Är inte anpassningen det viktigaste?
Jag vet inte hur jag ska tolka "simpel sak" som att sitta i rullstol? Jag vill inte tro att du är så dum att du tycker det är simpelt att sitta i rullstol Det finns otroligt många anledningar till att man sitter i rullstol.
Det kan krävas mycket mer hjälpmedel än lyften.
Eller så krävs det inga direkta hjälpmedel.
Du kanske bara hamnar tillfälligt i rullstol.
Då kommer du vara lycklig för att du har en duschpall. Men du hade varit ännu lyckligare om du kunnat använda den.
Men eftersom du tyckte det var korkat att göra anpassningar som är enkla att göra när ritar huset.
Däremot kommer jag inte bråka om att man inte har anpassat ingången. För det står inget om det. om jag minns rätt. Jag inte gjort det själv om det vore frivilligt.

Men om du funderar lite på dig själv, hade du inte prioriterat att kunna komma hem så fort som möjligt kanske med extra hjälp från anhöriga, än att ligga kvar på sjukhuset?

Tack vare kraven på anpassning så blir det billigare för kommunen och man själv kan komma hem fortare.

När man gör en snabbgoogling så används enbart ordet tillgänglighet när man kollar pbl. Men samtidigt när man googlar så används även uttrycket handikapps anpassning. när man nämner de krav som finns i pbl. Det kanske finns en skillnad. Men i vardagligt tal så har dessa uttryck blivit synonymer.
Men eftersom rätt ska vara rätt, pbl använder ordet tillgänglighet och tillgänglig.
Ordet tillgänglig borde vara det korrekta.
Men ordet handikappanpassning används ofta där pbl nämner tillgänglighet.
Så min tolkning är att det är inte fel att använda ordet handikappanpassning. Men pbl använder tillgänglighet.
(man skulle kunna tänka sig att det korrekta ordet är tillgänglighetsanpassad, att man inte man inte använder handikappad?)

Så du hade rätt till viss del .
Jag ska börja bli bättre på att använda tillgänglig
VidarH VidarH skrev:
Tillgänglighetsanpassa görs för personer med begränsad rörelse- eller orienteringsförmåga.

P
Det finns krav på det hus du bygger oavsett tillgänglighet eller inte. Nej staten vet inte hur du vill inreda ditt hus. Men det finns några regler du måste hålla dig till.
Det är nog ingen, åtminstone inte jag, som har ifrågasatt existensen av byggregler.
Det är vissa av reglernas existensberättigande jag ifrågasätter.
Det är jättebra att du börjat anpassa ditt hem. Om du hamnar där kommer du vara glad för det.
Jag är glad redan nu.
Varför kan inte andra göra som jag? Måste staten lägga sig i för att svenskarna är för dumma för sitt eget bästa?

P
VidarH VidarH skrev:
Inte så värst svårt när man har fått definitionerna framlagda.
VidarH VidarH skrev:
Staten har önskemål om att folk ska kunna fortsätta att leva hemma i större utsträckning när man hamnat i rullstol eller fått rullator.
Varför är det relevant att staten har detta önskemål? Betydligt mer relevant är om den som behöver en rullstol eller en rullator har önskemålet.

P
A ajn82 skrev:
Tanken med att optimera inom sin egen budget, istället för att se helheten. Det problemet finns överallt, inte bara i det offentliga. Tex. olika avdelningar inom ett företag som agerar i egna avdelningens intresse snarare än företagets.
Det har du troligen alldeles rätt i, men jag behöver vanligen inte finansiera dåligt skötta bolag. Dåligt skött offentlig sektor kan jag däremot inte byta ut mot en bättre skött. Jag är fast i att finansiera den som finns oavsett hur bra eller dålig den är.

B Bassebrasse skrev:
Tillgänglighetsanpassa görs för personer med begränsad rörelse- eller orienteringsförmåga.
Eller så gör man det för alla eftersom man måste anpassa

P pmd skrev:
Det är nog ingen, åtminstone inte jag, som har ifrågasatt existensen av byggregler.
Det är vissa av reglernas existensberättigande jag ifrågasätter.

Jag är glad redan nu.
Varför kan inte andra göra som jag? Måste staten lägga sig i för att svenskarna är för dumma för sitt eget bästa?
Om jag har hängt med så gillar du inte att mam ska kräva anpassning av husen.
Att låta det vara frivilligt så kommer många att inte göra någon anpassning. Bara för att du är Smart och vet varför du gör ditt val. Så innebär det inte att andra begriper varför.
Många är.korkade
.

P
Många är.korkade
Jag tror inte att de är korkade. De har blivit fördummade av ett system där staten bestämmer det mesta och ingen behöver ta eget ansvar (lite hårdraget).

Nanny state, som sagt var. Inlärd hjälplöshet.

Nåväl, det kanske är något vi bör ändra på?

P pmd skrev:
Jag tror inte att de är korkade. De har blivit fördummade av ett system där staten bestämmer det mesta och ingen behöver ta eget ansvar (lite hårdraget).

Nanny state, som sagt var. Inlärd hjälplöshet.

Nåväl, det kanske är något vi bör ändra på?
Det som fördummar folk är curlande föräldrar.
Att tvingas anpassa sin bostad redan vid byggnation är inte fördummande.
Det är något som kan hjälpa dig om du har otur. Dessutom sparar staten massa pengar på att slippa betala för det om det händer.
Man kan göra det helt frivilligt. Men om du måste anpassa ditt hem får du betala allting själv från ramp in och ett anpassat kök. inklusive all specialanpassning som kan krävas. Låter inte det som en bra tanke? Då får du välja själv. Å andra sidan nany state handlar mer om skatt på socker och fett än att tvingas anpassa sitt hus när mam bygger det. Jag håller med om att eventuella skatter på fett och socker är riktigt illa.
Tillgänglighetsanpassningar är inte nany state.
Sjukvården är det också nany state

P
Att tvingas anpassa sin bostad redan vid byggnation är inte fördummande.
Nej, det är förargande.

Det som är fördummande är att bli indoktrinerad till att tro att staten ska ta hand om en i alla lägen, från vaggan till graven. Den inlärda hjälplösheten.
Det är något som kan hjälpa dig om du har otur.
Vi har sen länge i diskussionen konstaterat att det är bra att förbereda sitt hem för framtiden. Alla är dock olika och har inte samma behov. Det är märkligt hur många svenskar som tycks vara masochister och tycker att det är bra att tvingas göra en massa saker. Om de tycker att det är bra så skulle de väl göra det utan tvång?
Dessutom sparar staten massa pengar på att slippa betala för det om det händer.
Det är lite tveksamt. Det är bättre att åtgärda de hus som behöver åtgärdas, när åtgärden behövs, än att tvinga alla att bekosta saker som inte kommer att behövas.
Man kan göra det helt frivilligt. Men om du måste anpassa ditt hem får du betala allting själv från ramp in och ett anpassat kök. inklusive all specialanpassning som kan krävas.
Åhå! Betalar staten tillgänglighetsanpassningen som PBL kräver när man bygger ett hus?
Sjukvården är det också nany state
Ja. Varför är det viktigare för staten att alla har en sjukförsäkring än att alla äter rätt kost? Eller äter alls? Mat är generellt mycket viktigare för att överleva än sjukvård.

P pmd skrev:
Nej, det är förargande.

Det som är fördummande är att bli indoktrinerad till att tro att staten ska ta hand om en i alla lägen, från vaggan till graven. Den inlärda hjälplösheten.

Vi har sen länge i diskussionen konstaterat att det är bra att förbereda sitt hem för framtiden. Alla är dock olika och har inte samma behov. Det är märkligt hur många svenskar som tycks vara masochister och tycker att det är bra att tvingas göra en massa saker. Om de tycker att det är bra så skulle de väl göra det utan tvång?

Det är lite tveksamt. Det är bättre att åtgärda de hus som behöver åtgärdas, när åtgärden behövs, än att tvinga alla att bekosta saker som inte kommer att behövas.

Åhå! Betalar staten tillgänglighetsanpassningen som PBL kräver när man bygger ett hus?

Ja. Varför är det viktigare för staten att alla har en sjukförsäkring än att alla äter rätt kost? Eller äter alls? Mat är generellt mycket viktigare för att överleva än sjukvård.
Jag vet inte riktigt om du sov igenom hela matten i skolan. Men kostnaden för att göra anpassningarna kostar inte byggherren någonting. Men bara för staten så innebär det att de slipper kostnaden för en anpassning. Här kommer den svåra mattefrågan. Nisse har hamnat i rullstol. Nisse bor i ett hus där han var tvungen att anpassa huset redan när nisse byggde huset. Hur mycket pengar kommer staten behöva betala för att toalett och dusch redan är anpassade? Jo det är 0:-
Om nu Nisse inte hade behövt anpassa huset. Hur mycket kommer det kosta staten att anpassa huset? Bygga ett nytt badrum nya större dörrar. Hur mycket kommer detta kosta staten? Vi säger 100000:- (rea)
Vilken summa är störst?
0:- eller 100000:-?
Jo det är 100000:-. Där var mattefrågan
Alltså det är dyrare för staten behöva bygga om ett hus än att man redan när man ritar huset planerar in det. För det kostar ingenting. Varken för samhället, staten eller den som bygger huset.

Jag har ett tips till dig. Eftersom du verkar störa dig på det här samhället där staten bekostar anpassningar om det behövs. Sjukvården var lite darrig. Det är att flyttar till något av dessa länder. Usa borde väl uppfylla de flesta av dina krav. Presidenten kommer antingen bli en galning eller nästan
senil!

Du får självklart bo kvar här. Men jag tycker du ska sluta klaga på att staten betalar större delen av din lön när du blir sjukskriven längre än 2veckot för att du bröt benet när du åkte skidor. Du ska inte klaga på att du att du fick åka ambulans till sjukhuset.
Men du ska vara glad för att det bara var benet.
Men å andra sidan om du inte tycker staten ska betala. får du betala allt som kan krävas med specialanpassningar för att du tyvärr slog dig så illa att hamnade i rullstol. alldeles själv.

Nu hoppas jag verkligen inte att du gör dig illa. Och jag är glad och veta att om du skulle hamnat där att staten hjälper dig.

Allt över noll är högre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.