20 209 läst · 325 svar
20k läst
325 svar
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
Klart att det finns tillfällen då man måste kompromissa. Särskilt om man vill bygga väldigt kompakt och litet. Men bygger man ett normalstort hus enligt normal standard så kostar det inget extra att se till att det finns 1,3 meter fritt golvutrymme i ett av badrummen och planera lite så att det inte blir en hög tröskel vid den minst 80 cm breda dörren in till rummet.
Om det inte alltid medför extrakostnader så räcker det att staten rekommenderar att man tillgänglighetsanpassar så får var och en avgöra om det behövs.
Att se till att det blir 1.3 meter fritt golvutrymme på ett ställe i huset kostar 1.3 meter fritt golvutrymme någon annanstans i huset.
Att se till att det blir 1.3 meter fritt golvutrymme på ett ställe i huset kostar 1.3 meter fritt golvutrymme någon annanstans i huset.
Nej, det funkar inte så. Vill du ha 1,3 meter fritt utrymme i en annan del av huset så byter du inte det mot 0 meter golvyta i badrummet. Ingen bygger hus utan badrum oavsett vad reglerna säger.P pmd skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Antingen är du dum i huvudet eller så försöker du göra dig lustig på mig.P pmd skrev:
Jag väljer alternativet att du är dum i huvudet och faktiskt inte förstår. Men eftersom jag anser att även om man är dum i huvudet så har man samma rättigheter så gör jag en sista förklaring.
Om du bygger ett hus måste du tillgänglighets anpassa. Det innebär att man anpassar huset efter någon med rullstol.
En viktig sak är att dörrarna har en öppning på 80cm . Badrummet måste ha rätt storlek.
Gör man dess anpassning när man bygger huset blir eventuella extra kostnader väldigt små kanske 2-3000:-. som man själv får stå för
Om du har ett hus där du har tänkt att bygga ut huset eller någon liknande stor ombyggnation. Då måste du anpassa ditt befintliga hus. Då kan det kosta mycket mer pengar. beroende på vad man tänkt göra med huset. Men kostnaden får man själv stå för även här. Har man ändå tänkt bygga om badrum och byta dörrar, då blir inte kostnaden så hög.
Om du söker bygglov för att ändra användning på huset från förskola till bostad. Då måste man själv även här stå.för kostnaden. Här kan man ha tur det kanske redan Finns badrum som är anpassat samt dörrar
Staten har inga inga bidrag för de extra kostnader som man kan få.
Kostnaden jag pratar om är mellanskillnaden, att göra en anpassning och inte göra en.
Gemensamt för dessa situationer är att man själv får ta hela kostnaden själv.
Kostnaden för det varierar beroende på situation
Nybygge är kostnaden väldigt låg.
Sen ökar den. Jag räknar på mellanskillnaden vad man tänkt göra och vad som är tvingat
Dessa anpassningar gör man dels för sin egen skull och dels för att staten kräver det.
För att ska slippa anpassa huset.
Om man inte behöver se till att ha 1.3 m fritt utrymme i badrummet så kan man använda den ytan å annat sätt. Poängen är att tvingande regler medför konsekvenser.useless skrev:
Om alla ändå vill ha 1.3 m fritt utrymme i badrummet (eftersom det är en rimlig planlösning) behövs inte regeln.
Problemet är att du verkar tro att man kan ersätta dessa 1,3 meter med 0 meter? Visst, vill man bygga med utedass så är det såklart dyrare att bygga ett badrum inomhus. Jag antar att det är den slutsatsen du vill komma fram till?P pmd skrev:
Varför väljer du det alternativet istället för att föra en civiliserad diskussion?Bananskalare skrev:
Jag har inte ifrågasatt existensen av den regeln. Jag tycker att den inte ska existera.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Men är det en kostnad? Du förlorar inget.P pmd skrev:
Du har fortfarande kvar alla meter. Bygger du ett hus som är 100kvm och badrummet behöver bli 1kvm större än du tänkt Huset är fortfarande 100kvm Det har inte försvunnit något. Du har fått ett 1kvm större badrum. Är det så hemskt? Du tror att du förlorar 1kvm. Men om du slår ut på hela huset. Då blir det inte så mycket.
Om vi nu skulle ha anpassningen frivillig. Hade du valt att anpassa ditt hus?
:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg