42 992 läst · 125 svar
43k läst
125 svar
Köpt hus, mäklare missat undantag i byggnadstillbehör
Jag fick gehör från mina påtryckningar hos mäklaren som kontaktade säljaren och "löste" punkten utan att definera mer än att byggnadstillbehören kommer finnas på plats vid tillträdet.
Känns fortsatt rätt dåligt hanterat av mäklare och säljare som inte bara löser detta utan pekar finger i en liten cirkel och först efter ytterligare påtryckningar tar tummen ur...
Känns fortsatt rätt dåligt hanterat av mäklare och säljare som inte bara löser detta utan pekar finger i en liten cirkel och först efter ytterligare påtryckningar tar tummen ur...
Precis så är det. Sådant som fastighetsägaren inte har full rådighet över räknas inte som byggnads-/fastighetstillbehör. Dvs. sådant som är hyrt, lånat, levereras som en tjänst, osv.Farstatjej90 skrev:
Det är ju jätteviktig information.C cpalm skrev:
Jag hyr alla mina byggnadstillbehör.
Måste man berätta det också eller vad händer om hyresavtalet kommer fram först efter köpet?
Med tanke på utfört arbete så tycker jag att mäklare är en yrkesgrupp som tar väldigt lite ansvar, vilket du även fått känna på även om det löste sig till slut. Jag gissar att du bor i en storstad där mäklarens namn inte är speciellt tungt och det finns ju alltid fler kunder att ta sig ann. Mäklaren hade säkerligen varit mer lösningsorienterad från första början om det handlat om en liten ort vill jag tro.D Dkvist skrev:Jag fick gehör från mina påtryckningar hos mäklaren som kontaktade säljaren och "löste" punkten utan att definera mer än att byggnadstillbehören kommer finnas på plats vid tillträdet.
Du skrev arr det inte ska tillkomma hål. Nu skriver du att det självklart blir hål efter tavlor och det fattar väl alla bla bla. Bra om du väljer en av ståndpunkterna eller är tydligare kring undantagen. Det är ju ändå juridikforumet vi befinner oss i...S Sisen skrev:
Det där att mäklaren bara jobbar åt säljaren eftersom denne beställer och betalar är en gammal myt.D daVinci skrev:Mäklaren har bara avtal med en som köper dennes tjänster.
Vidare så tillvaratar mäklaren parternas intressen via det upprättade kontraktet. Ifall mäklaren brustit där så kommer parterna att uppmärksamma det innan de signerar kontraktet. När de skrivit på så är det kontraktet som gäller.
Att säljaren sedan vill ta med byggnadstillbehör och det inte finns nämnt i kontraktet är en sak mellan säljare och mäklare. Där den ena kan klaga över att den andre inte läser mail, och den andra kan klaga över att den ene inte klarar av att läsa kontrakt.
Men det är inget köparen har med att göra.
Lawline svaret ovan var väl tydligt. Saknas byggnadstillbehör så har köparen rätt till ersättning. Om inte det ordnas så är det en stöld och då kan man gå via allmän åklagare. Och detta är ett snorenkelt fall för dom, så det tar dom.
"Mäklaren ska vara en så kallad opartisk mellanman. Det betyder att mäklaren ska se till både säljarens och köparens intressen.
I mäklarens uppdrag ingår normalt att medverka till att säljare och köpare kommer överens i sådana frågor som behöver lösas i samband med överlåtelsen."
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/maklarens-ansvar-och-roll/
För att ingen ska missförstå: Jag säger INTE att det är mäklarens fel eller ansvar att säljaren ämnar bryta mot avtalet. Jag säger bara att mäklaren inte får ghosta köparen om det finns frågor eller problem kring affären, utan ska hjälpa till att lösa det.
Jag kommer vara den första som hyr en hatthylla. Kanske den sista också.😅C cpalm skrev:
Om du håller dig till att skriva om larmet och inte annat så borde du förstått för länge sen att det är larmet jag skriver om och som att man inte vill ska efterlämnar märken och hål.S Sir Duke skrev:
Alltså hål som blir efter att man tar bort något som man trott hör till huset!
Saker/inredning som är säljarens och sitter på väggarna fattar väl alla att sånt inte ingår och kan bli märken/hål när det tas ned.
Välja en av ståndpunkterna" jisses jisses ! 😅
Var det lagom förtydligat för att herrn ska förstå hur jag menar ? 🤭😅
Nej du är fortfarande svamlig och otydlig.S Sisen skrev:Om du håller dig till att skriva om larmet och inte annat så borde du förstått för länge sen att det är larmet jag skriver om och som att man inte vill ska efterlämnar märken och hål.
Alltså hål som blir efter att man tar bort något som man trott hör till huset!
Saker/inredning som är säljarens och sitter på väggarna fattar väl alla att sånt inte ingår och kan bli märken/hål när det tas ned.
Välja en av ståndpunkterna" jisses jisses ! 😅
Var det lagom förtydligat för att herrn ska förstå hur jag menar ? 🤭😅
Men gott så, alla är olika och alla ska med och man får tåla att diskutera.
TS tackar säkert för alla perspektiv och nu är ju saken klar.
Trist läge men jag skulle ta en fika med säljarna och uppmuntra dom att ta pengarna från mäklararvodet. Det är ju uppenbart att det är ett problem mellan mäklare och säljare. Säg att ni är på deras sida och ställer gärna upp i en ev. rättegång mellan dom och mäklaren som vittnen men det är ju deras strid (underförstått ’så länge grejerna inte bortmonteras…). Ställ er på säljarnas sida, tvärt om kan bara ge andra problem.D Dkvist skrev:Tjena,
Köpte mig ett hus, tillträde senare i år. Kontrakt skrivet och handpenning lagd.
Innan tillträde här så hade säljarna lite lösöre som de önskar sälja, så som utemöbler, skottkärra etc. I samma veva så frågade säljarna om vi vill köpa larm och övervakningskamerorna som var monterade på visningen och vid kontraktskriv. Finns inget i varken annons eller kontrakt om att dessa byggnadstillbehör ska vara undantagna varvid jag blir ytterst förvånad och säger att jag inte hittar något i kontrakt om dessa undantag.
Säljarna vidhåller att grejerna inte är inkluderar och skickar en bild på ett mail till mäklaren att de har nämnt att dessa grejer inte ska ingå vid försäljning. Säljarna är tydliga med att de tänker ta med sig/sälja larm och kameror om vi inte köper loss dessa.
Vid fråga från mig så säger mäklaren att denne har sagt "jag har tabbat mig som inte skrivit detta i annonsen" och erbjudit mig att reklamera mäklarens tjänst.
Jag tycker det är ytterst märkligt att jag ska reklamera mäklartjänsten då det inte är jag som är betalande kund. Inte heller har jag råkat ut för en skada förrän den dagen vi ska få tillträde och det är hål i fasad och dörrkarmarna från larm och kameror som är bortplockade. Känns som ytterst svag juridisk grund för en reklamation. Jag misstänker att mäklarfirman kommer peka på säljarna vid tillträdet och skylla på att säljarna signat kontrakt och tagit med sig grejerna.
Hur ska vi göra? Vi vill inte ha massa hål i väggarna från borttagna sensorer och kameror men inte heller vill vi betala för något som vi redan räknat in i köpet. Känns lite som en gisslanssituation. "Betala eller få hål i väggarna"
Läs inlägg #76M mrBlade skrev:Trist läge men jag skulle ta en fika med säljarna och uppmuntra dom att ta pengarna från mäklararvodet. Det är ju uppenbart att det är ett problem mellan mäklare och säljare. Säg att ni är på deras sida och ställer gärna upp i en ev. rättegång mellan dom och mäklaren som vittnen men det är ju deras strid (underförstått ’så länge grejerna inte bortmonteras…). Ställ er på säljarnas sida, tvärt om kan bara ge andra problem.
Allt som är fast skruvat fast installation ska ingå om inget annat är överenskommet. Givetvis om de monterar ner det med skador så får du kräva dom på ersättning för målare att reparera hålen.D Dkvist skrev:Tjena,
Köpte mig ett hus, tillträde senare i år. Kontrakt skrivet och handpenning lagd.
Innan tillträde här så hade säljarna lite lösöre som de önskar sälja, så som utemöbler, skottkärra etc. I samma veva så frågade säljarna om vi vill köpa larm och övervakningskamerorna som var monterade på visningen och vid kontraktskriv. Finns inget i varken annons eller kontrakt om att dessa byggnadstillbehör ska vara undantagna varvid jag blir ytterst förvånad och säger att jag inte hittar något i kontrakt om dessa undantag.
Säljarna vidhåller att grejerna inte är inkluderar och skickar en bild på ett mail till mäklaren att de har nämnt att dessa grejer inte ska ingå vid försäljning. Säljarna är tydliga med att de tänker ta med sig/sälja larm och kameror om vi inte köper loss dessa.
Vid fråga från mig så säger mäklaren att denne har sagt "jag har tabbat mig som inte skrivit detta i annonsen" och erbjudit mig att reklamera mäklarens tjänst.
Jag tycker det är ytterst märkligt att jag ska reklamera mäklartjänsten då det inte är jag som är betalande kund. Inte heller har jag råkat ut för en skada förrän den dagen vi ska få tillträde och det är hål i fasad och dörrkarmarna från larm och kameror som är bortplockade. Känns som ytterst svag juridisk grund för en reklamation. Jag misstänker att mäklarfirman kommer peka på säljarna vid tillträdet och skylla på att säljarna signat kontrakt och tagit med sig grejerna.
Hur ska vi göra? Vi vill inte ha massa hål i väggarna från borttagna sensorer och kameror men inte heller vill vi betala för något som vi redan räknat in i köpet. Känns lite som en gisslanssituation. "Betala eller få hål i väggarna"
Larm brukar vara bäst och köpa nytt vid installation.
Hela idén att ta med sig det verkar vara ganska osmidig.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Enskild väg – sätta upp bom och erbjuda nyckel?
Juridik -
Köparen kräver STORT skadestånd eller återköp av villa
Juridik -
Frustration över intrång på tomten – vad kan jag göra
Juridik -
Skatteverkets stelbenthet kring ROT och Folkbokföring
Juridik -
Köpt hus, mäklare missat undantag i byggnadstillbehör
Juridik