47 509 läst · 139 svar
48k läst
139 svar
Köpt hus, mäklare missat undantag i byggnadstillbehör
Det är väl precis de vi pratar om, dvs små pengar, typ små små pengar när det gäller en husförsäljning för miljoner...E Ewa Persson skrev:År 2015 köpte vi vår larm . Gick på 20 000. Nu ska den uppgraderas till 5 G till pris av 6900. Årligt kostnad för service och larm centralen 2000 . När vi installerade den fick vi veta att antingen lämnar vi de och nya ägare tar över eller tar vi den till vårt nya boende utan att behöva betala ny installering..Det är inte små pengar vi pratar om
Samt gammalt skit som är 10 år, även om det uppgraderas till 5G.
Det räcker inte att mumla undantag från Jordabalken vid visningen. Parterna måste avtala om det.yonna skrev:
Inga problem uppstår om det vid visningen tydligt framgår vad som inte ingår i försäljningen. Framför allt gäller det sådant som tråden handlar om eller annat som kan betraktas som tveksamt.
När jag köpte mitt förra hus frågade mäklaren om jag accepterade att säljaren grävde upp en speäciell rosenbuske.
Köparen och säljaren ska skriva in det köpeavtalet eller upprätta ett separat avtal. Annars gäller samma för rosenbusken som för larmet i den här tråden.
En mäklare kan säga vad som helst vid en visning, men det är inte bindande och inte det parterna sedan gör affär på.
Att ni har rätt att ta med larmet när ni flyttar är ju bara en utfästelse från den som sålt och installerat och nu driftar larmet. Det inskränker inte köparens rättigheter enligt Jordabalken.E Ewa Persson skrev:År 2015 köpte vi vår larm . Gick på 20 000. Nu ska den uppgraderas till 5 G till pris av 6900. Årligt kostnad för service och larm centralen 2000 . När vi installerade den fick vi veta att antingen lämnar vi de och nya ägare tar över eller tar vi den till vårt nya boende utan att behöva betala ny installering..Det är inte små pengar vi pratar om
I lagens mening är ett fast installerat säkerhetssystem ett byggnadstillbehör som ingår vid överlåtelse det vill säga ska lämnas kvar när ni flyttar ut och övergår till den nya ägaren av fastigheten.
Om ni vill ta med er larmet löser ni det genom att avtala om det. Men ni kan inte förutsätts det för att det var så dyrt eller värdefullt för er etc. I affärer och juridik är inget någonsin underförstått...
Ok, men varför köpa produkterna från Verisure?U Uffe-Nacka skrev:
Jag fick allt installerat (kameror, brandlarm, magneter vid fönster, central, modul till lås) för 0kr. Betalar 299kr i månaden för tjänsten. Om jag säljer så kan Verisure ta tillbaka allt, eller så tar nya ägaren över befintligt. Men har också läst att många fått köpa loss alla produkter efter 5 år för runt 1500kr, detta för att man då säger upp larmtjänsten och slipper månadskostnaden men har ändå appen och produkterna kvar, dvs fullskaligt larm fast utan deras larm tjänst (skicka väktare etc).
Givetvis delar man med sig av denna info till potentiell köpare & mäklare.
Nej det låter inte så enkelt eller ändamålsenligt.
Enligt lagen är fast installerat säkerhetssystem byggnadstillbehör.
Om det sitter på plats vid kontraktsskrivning så ska det ingå.
Det enkla är väl snarare att informera köparen om att larmet inte ingår, och skriva in det i kontraktet.
Enligt lagen är fast installerat säkerhetssystem byggnadstillbehör.
Om det sitter på plats vid kontraktsskrivning så ska det ingå.
Det enkla är väl snarare att informera köparen om att larmet inte ingår, och skriva in det i kontraktet.
Ja, tar man bort nvr'en under visningen och låter kablarna vara oinkopplade, så har ju köparna aldrig sett nvr'en.yonna skrev:
Min fundering var mest om den finns där under visningen. Liksom hemmaroutern. Jag gissar att det kan vara en gråzon.
Spännande tråd och en situation som kunde blivit aktuell i min försäljning.
Har inget larm men kameraövervakningsutrustning från Unify med egen hemmaserver (dreammachine pro). Jag skrev tydligt ut i en bilaga till prospektet som bifogades kontraktet att nätverksutrustning och kameraövervakningsutrustning inte ingick i köpet men att fast installerad nätverkskabel ingick.
Skrev också tydligt att huvudenheten från Verisure för att styra dörrlåsen från yale ingick.
Inga konstigheter i och med tydligheten.
Installerade laddbox för snart ett år sedan och den nämndes inte i kontraktet mer än när den installerades. Jag utgick från att den är fastighetstillbehör och skulle ingå i försäljningen. Våra köpare har inte tagit upp det, de har dock inte elbil i nuläget.
Säljarna vi köpte hus av var dock av en annan åsikt ang laddboxen på deras fastighet. Den var inte nämnd nånstans men syntes tydlig på bilderna. De ville inte lämna den gratis (mest för att vi köpte lite under utgångspris).
Jag konstaterade att juridiskt är en laddbox en gråzon och valde att jämka med säljaren och gav nån tusenlapp för boxen istället för att bråka. Värdesätter relation för framtida frågor.
Dock hade det varit intressant om det hade kommit en dom eller förtydligats vad som gäller för laddboxar nu när de börjar bli ganska vanliga.
Har inget larm men kameraövervakningsutrustning från Unify med egen hemmaserver (dreammachine pro). Jag skrev tydligt ut i en bilaga till prospektet som bifogades kontraktet att nätverksutrustning och kameraövervakningsutrustning inte ingick i köpet men att fast installerad nätverkskabel ingick.
Skrev också tydligt att huvudenheten från Verisure för att styra dörrlåsen från yale ingick.
Installerade laddbox för snart ett år sedan och den nämndes inte i kontraktet mer än när den installerades. Jag utgick från att den är fastighetstillbehör och skulle ingå i försäljningen. Våra köpare har inte tagit upp det, de har dock inte elbil i nuläget.
Säljarna vi köpte hus av var dock av en annan åsikt ang laddboxen på deras fastighet. Den var inte nämnd nånstans men syntes tydlig på bilderna. De ville inte lämna den gratis (mest för att vi köpte lite under utgångspris).
Jag konstaterade att juridiskt är en laddbox en gråzon och valde att jämka med säljaren och gav nån tusenlapp för boxen istället för att bråka. Värdesätter relation för framtida frågor.
Dock hade det varit intressant om det hade kommit en dom eller förtydligats vad som gäller för laddboxar nu när de börjar bli ganska vanliga.
Enligt lagen är fast installerat säkerhetssystem byggnadstillbehör endast om det ägs av fastighetsägaren. Om man hyr larmet och inte köpt loss det vid kontraktsskrivning så ska det inte ingå. Sen kan man köpa loss det efteråt och ta med det.S Sir Duke skrev:
Men ja, att informera går ju också utmärkt.
Ja det är klart att lånade eller hyrda prylar inte ingår i överlåtelsen. Precis som att man inte kan sälja ett hus som man bara hyr.A adron skrev:
Men om säljaren inte informerar om denna omständighet kan det bli onödigt struligt och dyrt.
På 90-talet var det en rätt stor grej att hyra vitvaror t ex, även tv och videospelare. Men om köparen flyttar in och det är tomt där kyl och frys har stått får säljaren problem.
Självklart byter inte den specifika hyrda prylen ägare, utan vad som händer är att säljaren får kompensera köparen ekonomiskt för motsvarande funktion.
En mäklare med hjärna skriver "Larm ingår ej" så är det fixat.
Och varför skaffade du ett kylskåp? Kylskåpet införskaffades väl inte för att ha något med din byggnad att göra utan är väl endast till för att hålla din mat i en viss temperatur. Sitter inte ens fast i huset med några skruvar, utan enbart en kontakt till ett väggutttag.Violina skrev:
Jag kan inte se i någon situation att en laddbox skulle vara en gråzon. Fastinstallation och för stadigvarande bruk. Varför skulle det inte vara byggnadstillbehör? Uppfyller kriterierna enligt lagen.altaxis skrev:
Spännande tråd och en situation som kunde blivit aktuell i min försäljning.
Eftersom laddboxen inte är tänkt för fastigheten utan för elbilen är det enligt vad jag hittat inte självklart ett fastighetstillbehör, alltså nånting som är monterat för fastighetens brukande.D Dkvist skrev:
Men jag kan ha fel, det finns inte (vad jag hittat) någon dom eller praxis att laddbox ingår.
Hade varit kanon om det fanns.
Nu har jag ett inbyggt kylskåp, så det ÄR faktiskt fastskruvat.. 🤓L lbgu skrev:
Och det är svårt att bo i ett hus utan kylskåp (de flesta har inte svale/matkällare/jordkällare nuförtiden) så den där jämförelsen haltar litegrann..
Tycker förövrigt att det är precis lika lustigt att en mangel eller en hatthylla ingår i byggnadstillbehören..